Gå til innhold

Feltstøvler M/77 Alfa eller Protex

Annonym183

Anbefalte innlegg

Hei, vurderer å gå til innkjøp av M77 feltstøvler og gå de inn før fallskjermjeger-opptaket. Står på nettsidene til forsvaret at det er sterkt anbefalt å møte opp med ferdig inngåtte M77 (kun lov med M77). Men så er spm, Alfa eller Protex. Begge påstår at de leverer til forsvaret, vil begge være godkjent på opptak tror dere (ser nærmest identisk ut på bildene)? Tar også imot tips til innleggs-såler! 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og da jeg var inne, for en del flere år siden, fikk vi utlevert Alfa.  Begge er helt sikkert genuine leveradører ennå.

Jeg vet ingenting om Protex, men støvlene fra Alfa var av glimrende kvalitet og svært komfortable etter at de var inngått.  Inngått ble de etter et par-tre dager siden vi la dem i et badekar med lunkent+ vann, lot dem trekke en times tid og deretter hadde dem på inntil de var tørre.  Da former de seg etter foten og man unngår 92% av strevet med å få dem inngått.

Innleggsåler til ditt bruk er jeg usikker på, men jeg har brukt Pedag Outdoor på lange turer med tung sekk og synes de fungerer svært bra der.  Det finnes masser av såler som er mer fancy og mye dyrere, men de som produserer dem vet trolig ikke særlig mye mer om føtter enn Pedag gjør etter mer enn 70 år i bransjen.

Lenke til kommentar

Har ikke noe utover egen erfaring å backe dette opp med, men jeg synes det virker som om Alfa sin utgave av M/77 var vesentlig mer slitesterk enn Protex sine - har hatt begge utgaver utlevert. Jeg hadde nok derfor lagt et par ekstra hundrelapper i noen fra Alfa.

Valg av såle handler veldig om hvordan foten din ser ut.

Lenke til kommentar

Et godt tips når det kommer til støvlene man får utlevert, er å ta ut to ulike størrelser: 1 par i normal størrelse til sommerhalvåret, og 1 par i 1-2 størrelser større til vinterhalvåret. Sistnevnte bør prøves på med to par sokker og utlevert såle, og man skal da fortsatt ha plass til å bevege tærne. Det gjør underverker for å unngå kalde tær når gradstokken kryper ned mot minus "Indre Troms/Østerdalen". Bare husk å ta utgangspunkt i det største støvelparet når du tar ut fotposene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...