Fr4nk Skrevet 26. januar 2018 Del Skrevet 26. januar 2018 Sitter og ser litt på nettet etter en grei gaming pc til rund 13k. Fant denne på Elkjøp til den nette sum av 13.337,-: https://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/MSICODEXXE057/msi-codex-xe-vr8rf-057eu-stasjonar-gaming-pc Hvis jeg sammenlikner med hva jeg kan få for ca. samme sum på f.eks Komplett, så kan jeg ikke si at jeg finner noe som er i nærheten(mulig det kommer av min uvitenhet dog). Jeg er ikke noe racer på komponenter, så er det noe jeg overser her? Er det en grei pc for gaming innen dagens spill-titler, eller ville dere gått for noe annet? Lenke til kommentar
Instict Skrevet 26. januar 2018 Del Skrevet 26. januar 2018 (endret) Ser ut som en ganske grei data. Jeg klarte heller ikke finne tilsvarende selvbygg for å matche den prisen(prøvde ikke veldig hardt). Grunnen til dette er at prisene på GPU og minne har økt litt unaturlig mye i pris den siste tiden, så det er blitt veldig dyrt å handle datadeler. Om du gamer på 1080p, så skal skjermkortet være ganske midt i blinken. Funker også på 1440p, men ikke alt på ultra. Om du satser på 4K, så er det nok litt for svakt. Endret 26. januar 2018 av Instict Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 26. januar 2018 Del Skrevet 26. januar 2018 Den er sikkert ikke såå dum. Men som vanlig, så er disse ferdig bygde sjeldent perfekte. Det er gjerne et par ting som trekker ned, men som man får nøyaktig slik man vil med selvbygg. På denne maskinen er det CPU god nok til å virkelig få kjørt skjermkortet. Men så har de parret det hele med 2400MHz RAM. Det er faktisk under spec for 8600K. I noen spill vil ikke RAM hastigheten ha så mye å si. Men i de spillene der det kommer godt med med så rask som mulig RAM. Så vil denne maskinen fort legge igjen opp til 10% av skjermkortets potensiale i søpla. Slike ferdigbygde maskiner er som regel også ganske vanskelige å oppgradere senere.. Lenke til kommentar
Fr4nk Skrevet 27. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2018 Takk for tilbakemelding! Tror ikke jeg skal begi meg ut på noe selvbygg, det er altfor lenge siden jeg holdt på med slikt til at jeg orker å sette meg inn i alt på nytt I forhold til 4k gaming, måtte jeg da hatt noe råere skjermkort? Typ 1080? Når det gjelder RAM, så ser jeg det står at det er to ledige spor der, kunne det gått an å satt inn et par brikker med høyere hastighet, i tillegg til de som allerede står der, eller funker ikke det? Er det noe maks Mhz på rambrikkene i forhold til hovedkort eller CPU? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 27. januar 2018 Del Skrevet 27. januar 2018 (endret) Jeg mener den gir mye for pengene. Er vel anbefalt 1080ti til 4k gaming. Prisen blir da en helt annen. Mange tester å finne på hvordan forskjellig skjermkort gjør det i spill på forskjellige oppløsninger. Men en må huske at en kan stille ned grafikken også. Når det gjelder ram så bør alle brikkene være så like som mulig, bør være samme hastighet og helst samme produsent og type. Ram selges også som matched pairs fire brikker, der produsenten har testet at de virker sammen. 16Gb bør være nok til gaming. Om du skal opp på bedre maskin blir det fort dyrere, f.eks denne ser bra ut: https://www.komplett.no/product/11355/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-premium/komplett-gamer-premium-i155-gtx1070ti?offerId=KOMPLETT-310-11355# Endret 27. januar 2018 av Svein M Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå