Gå til innhold

Hvorfor er det så ekstreme forskjeller på levestandarden til folk i USA?

Anbefalte innlegg

For å tjene egne hensikter. Lurer på om Kim bryr seg om "sitt eget land" i den forstand at han bryr seg om folket sitt, eller om han bare bryr seg om sine egne egoistiske hensikter, og hvilke kjerneverdier disse er knyttet opp mot. Om det er makt og dominans, eller å bedre befolkningens liv ved å ta del i verdenssamfunnet.

Igjen, om det skulle vært tilfelle hadde de ikke trengt å skape så stor skade og de kunne fabrikkert beviser rett mot Irak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du har skapt deg en fiende som ikke eksisterer. USA har demokrati og menneskerettigheter, det er et vestlig land med generelt høy levestandard og befolkningen der har det bedre enn de fleste steder i verden. Dessuten hører de til vårt kulturfelt. Hvis du ikke tolererer USA, hvem skal du da tolerere, utenfor vest-Europa?

USA hjalp oss under andre verdenskrig og de beskyttet oss mot Sovjetunionen under den kalde krigen. De beskytter oss fortsatt i dag. Jeg vet heller ikke om noe land som har utviklet så mye teknologi som USA, og denne teknologien har kommet folk til gode over hele verden. USA har gjort mye som er bra.

Jeg må bare innrømme at jeg aldri har forstått sosialdemokratenes hat mot USA; jeg synes den er irrasjonell og vitner om dårlig dømmekraft. Og en ting til: hvis du ikke liker USA, kommer du garantert ikke til å like det som kommer etter. Det kommer ikke til å være et vestlig land med demokrati og menneskerettigheter. Hvis ikke USA er verdenspoliti, så tar skurkene over. Land som Kina og Russland, som ikke bryr seg stort om hverken demokrati eller menneskerettigheter.

Jeg er enig bortsett fra en ting: Ikke alle i USA har det bra! Fattigdom og skillet mellom fattig og rik finnes i alle land, men i USA er det ekstremt! USA er et paradis å bo i hvis man er ved god helse og har godt med penger, men takket være elendig sikkerhetsnett er det et helvete å bo i hvis man er ved dårlig helse og har lite med penger! Forskjellene er så store at de som er dårligst stilt lever som folk i 3. verden.

Lenke til kommentar

USAs føderale regjering såvel som USAs delstatsregjeringer har absolutt råd til å forsørge landets egen befolkning.

Ikke slik det fungerer i dag og forandringene som trengs er uønsket av store andeler av befolkningen fordi de har fått matet inn at enhver ting som kan minne om kommunisme er djevelens verk. I dagens USA så har de verken penger, vilje eller evne til å gjøre store sosiale forandringer.

Dette er ikke helt riktig. Amerikanerne gir astronomiske summer til veldedighet. I undersøkelser svarer de fleste amerikanere at de er tilhengere av velferd, og, faktisk, at staten bør kreve mer skatt for å sørge for den. Men de er samtidig kresne på hvem som fortjener å motta den, og de er skeptiske til trygd. Samtidig mangler de oversikt, og tror mesteparten av velferdsmidlene går til "de som ikke fortjener det" (svarte).  (Why Americans Hate Welfare, 1999)

Man trenger ikke være noen politisk mesterhjerne for å se hvordan disse holdningene er nyttige for konservative som vil styre opinionen i sin retning.

Lenke til kommentar

Du bør ta deg en titt på hvordan fattige lever i den 3. verden. 

Fattige i USA bor normalt i et hus, de har gratis skolegang og helsevesen, de har råd til å kjøpe TV, mobil og datamaskin, og de har råd til å spise seg feite. Dette er vesentlig bedre enn fattige i f.eks. Spania, og selv i Spania har de fattige det vesentlig bedre enn fattige i den tredje verden.

For å være ærlig virker det som om nordmenn er mer hjernevasket enn amerikanere. USA har selvfølgelig mange problemer, men det er langt ifra 3. verden tilstander og det er enda større problemer i EU. 

Slik er Nord-Korea for turister

Ett minutt før rutetid ruller toget ut fra stasjonen i Beijing. Om 25 timer skal vi være fremme i Nord-Koreas hovedstad Pyongyang.

– Her var det ganske stor differanse fra hva man blir fortalt og hva som var virkelighet, men jeg forventet for så vidt ikke annet med tanke på fiendebildet man setter på Nord-Korea. Ser man kun på levestandard har jeg sett dårligere forhold for mange i USA enn det jeg har sett i Nord-Korea, men dette er jo naturligvis ikke noe som kommer godt frem i media. Samme gjelder selvfølgelig for mange andre land jeg har vært innom som man heller aldri hører om, sier Frank-Stian.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/nord-korea/slik-er-nord-korea-for-turister/a/24210957/

Lenke til kommentar

Det er masser av grunner til at USA er der de er i dag.  Noen få bulletpoints fra 35+ år med historielesning:

Jeg tror du har skapt deg en fiende som ikke eksisterer.......Hvis du ikke tolererer USA, hvem skal du da tolerere, utenfor vest-Europa?........jeg aldri har forstått sosialdemokratenes hat mot USA........hvis du ikke liker USA

Ur-typisk debatt-teknikk fra de kunnskapsløse og YouTube-utdannede.

Jeg har ingen andre "fiender" enn kunnskapsløse noksagter som sprer idioti i hytt og pine.  Stråmann.

Jeg har ikke nevnt noe sted, noen gang, at jeg hater USA, ikke liker USA eller ikke tolererer USA.  Stråmann, stråmann, stråmann.

Jeg er ingen sosialdemokrat og har har aldri vært noen sosialdemokrat.  Stråmann.

Det eneste jeg har gjort er å lese historie og å ta til meg det jeg har lest.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Anbefaler alle å lese denne:

Mens forskjellene skyter i været i USA, klarer mange land i Europa å holde igjen. Ikke alle tror det vil vare.

Europa er i dag det stedet på kloden med minst gap mellom fattig og rik, ifølge en rapport. Forskere frykter at den lave ulikheten blir umulig å opprettholde.

World Inequality Report dokumenterer også at den fattigste halvdelen av befolkningen får mindre og mindre i USA, mens fallet i Vest-Europa har vært langt fra like markant.

Forfatterne skriver at det er «slående» at selv om de inkluderer fattigere land i Øst-Europa i beregningene, er ulikheten i Europa fortsatt betydelig mindre enn i USA.

https://www.aftenposten.no/verden/i/5VnGL6/Mens-forskjellene-skyter-i-varet-i-USA_-klarer-mange-land-i-Europa-a-holde-igjen-Ikke-alle-tror-det-vil-vare

Lenke til kommentar

Det er masser av grunner til at USA er der de er i dag.  Noen få bulletpoints fra 35+ år med historielesning:

Jeg tror du har skapt deg en fiende som ikke eksisterer.......Hvis du ikke tolererer USA, hvem skal du da tolerere, utenfor vest-Europa?........jeg aldri har forstått sosialdemokratenes hat mot USA........hvis du ikke liker USA

Ur-typisk debatt-teknikk fra de kunnskapsløse og YouTube-utdannede.

Jeg har ingen andre "fiender" enn kunnskapsløse noksagter som sprer idioti i hytt og pine.  Stråmann.

Jeg har ikke nevnt noe sted, noen gang, at jeg hater USA, ikke liker USA eller ikke tolererer USA.  Stråmann, stråmann, stråmann.

Jeg er ingen sosialdemokrat og har har aldri vært noen sosialdemokrat.  Stråmann.

Det eneste jeg har gjort er å lese historie og å ta til meg det jeg har lest.

Jeg er høyt utdannet. Samtidig vet jeg at det ikke nødvendigvis er de med universitetsutdannelse som har mest kunnskap eller som vet best hvordan de skal anvende den, så det er ingen grunn til å innbille seg noe på det området.

Hvis du ønsker å diskutere videre, om dette eller noe annet, så kan vi bli enige om et prinsipp: den som først kommer med personangrep, har tapt debatten.

Lenke til kommentar

Du bør ta deg en titt på hvordan fattige lever i den 3. verden.

Fattige i USA bor normalt i et hus, de har gratis skolegang og helsevesen, de har råd til å kjøpe TV, mobil og datamaskin, og de har råd til å spise seg feite. Dette er vesentlig bedre enn fattige i f.eks. Spania, og selv i Spania har de fattige det vesentlig bedre enn fattige i den tredje verden.

For å være ærlig virker det som om nordmenn er mer hjernevasket enn amerikanere. USA har selvfølgelig mange problemer, men det er langt ifra 3. verden tilstander og det er enda større problemer i EU.

Slik er Nord-Korea for turister

Ett minutt før rutetid ruller toget ut fra stasjonen i Beijing. Om 25 timer skal vi være fremme i Nord-Koreas hovedstad Pyongyang.

– Her var det ganske stor differanse fra hva man blir fortalt og hva som var virkelighet, men jeg forventet for så vidt ikke annet med tanke på fiendebildet man setter på Nord-Korea. Ser man kun på levestandard har jeg sett dårligere forhold for mange i USA enn det jeg har sett i Nord-Korea, men dette er jo naturligvis ikke noe som kommer godt frem i media. Samme gjelder selvfølgelig for mange andre land jeg har vært innom som man heller aldri hører om, sier Frank-Stian.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/nord-korea/slik-er-nord-korea-for-turister/a/24210957/

Flott eksempel på norsk hjernevask. Det han ikke forteller deg er at han har signert en avtale at han ikke skal skrive negativt om Nord Korea og hvis han gjør det får ikke VG lov til å reise til Nord Korea igjen.

Han forteller ikke at dette er en guidet tur hvor man bare får sett det Nord Korea ønsker du skal se. Det blir litt som å bare se en guidet tur av distrikt 1 i "To Kill a Mockingbird" og dereter skryte over hvor bra de egentlig har det.

Du slukte det rått, så du bør virkelig tenke over hvordan propaganda påvirker deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er høyt utdannet. Samtidig vet jeg at det ikke nødvendigvis er de med universitetsutdannelse som har mest kunnskap eller som vet best hvordan de skal anvende den, så det er ingen grunn til å innbille seg noe på det området.

Hvis du ønsker å diskutere videre, om dette eller noe annet, så kan vi bli enige om et prinsipp: den som først kommer med personangrep, har tapt debatten.

Du kan bli enig med deg selv om akkurat hva du vil for min del.  "Diskutere" sammen skal vi uansett ikke.

Endret av Belfaborac
Lenke til kommentar

Jeg tror du har skapt deg en fiende som ikke eksisterer. USA har demokrati og menneskerettigheter, det er et vestlig land med generelt høy levestandard og befolkningen der har det bedre enn de fleste steder i verden. Dessuten hører de til vårt kulturfelt. Hvis du ikke tolererer USA, hvem skal du da tolerere, utenfor vest-Europa?

USA hjalp oss under andre verdenskrig og de beskyttet oss mot Sovjetunionen under den kalde krigen. De beskytter oss fortsatt i dag. Jeg vet heller ikke om noe land som har utviklet så mye teknologi som USA, og denne teknologien har kommet folk til gode over hele verden. USA har gjort mye som er bra.

Jeg må bare innrømme at jeg aldri har forstått sosialdemokratenes hat mot USA; jeg synes den er irrasjonell og vitner om dårlig dømmekraft. Og en ting til: hvis du ikke liker USA, kommer du garantert ikke til å like det som kommer etter. Det kommer ikke til å være et vestlig land med demokrati og menneskerettigheter. Hvis ikke USA er verdenspoliti, så tar skurkene over. Land som Kina og Russland, som ikke bryr seg stort om hverken demokrati eller menneskerettigheter.

Jeg er enig bortsett fra en ting: Ikke alle i USA har det bra! Fattigdom og skillet mellom fattig og rik finnes i alle land, men i USA er det ekstremt! USA er et paradis å bo i hvis man er ved god helse og har godt med penger, men takket være elendig sikkerhetsnett er det et helvete å bo i hvis man er ved dårlig helse og har lite med penger! Forskjellene er så store at de som er dårligst stilt lever som folk i 3. verden.

USA har overlatt mer av økonomien til de frie markedskreftene enn de fleste vest-europeiske landene og som følge av det vil nok klasseforskjellene være noe større. Samtidig er friheten større i USA, slik at det kan være lettere å bruke sine talenter og evner til å nå de målene man setter seg.

Men levestandarden er generelt høy i USA. De fleste klarer seg bra.

Lenke til kommentar

Du kan bli enig med deg selv om akkurat hva du vil for min del.  "Diskutere" sammen skal vi uansett ikke.

Du ønsker kanskje å "diskutere" med personer som har samme meninger som du selv har? Mer behagelig?

Lenke til kommentar

Flott eksempel på norsk hjernevask. Det han ikke forteller deg er at han har signert en avtale at han ikke skal skrive negativt om Nord Korea og hvis han gjør det får ikke VG lov til å reise til Nord Korea igjen.

Han forteller ikke at dette er en guidet tur hvor man bare får sett det Nord Korea ønsker du skal se. Det blir litt som å bare se en guidet tur av distrikt 1 i "To Kill a Mockingbird" og dereter skryte over hvor bra de egentlig har det.

Du slukte det rått, så du bør virkelig tenke over hvordan propaganda påvirker deg.

Nei, jeg kjenner til diktaturet i Nord-Korea. Det har vært heftig diskutert i den aktuelle tråden om Nord-Korea så det kan vi ta der.

Poenget mitt er at det ikke er så rosenrødt i USA. Det er en mentalitet om at enhver skal klare seg selv og faller du utfor er du dømt til å tape og vil være en taper resten av livet. Det er ikke sånn et godt samfunn skal fungere!

Se gjerne videoen jeg nettopp la ut.

Lenke til kommentar
Hva mer lærer dere om på sosialistenes sommerleir?

Fikk meg til å tenke på dette ordtaket:

As a believer in the pursuit of self-interest in a competitive capitalist system, I can’t blame a businessman who goes to Washington and tries to get special privileges for his company. He has been hired by the stockholders to make as much money for them as he can within the rules of the game. And if the rules of the game are that you go to Washington to get a special privilege, I can’t blame him for doing that. Blame the rest of us for being so foolish as to let him get away with it.

~ Milton Friedman

Nå er jeg ikke sosialist, men jeg skjønner jo at du er litt forvirret. Jeg ser også at du velger å ikke komme med noe motargument, så da antar jeg at du egentlig er enig i det jeg skriver.

Forøvrig er jeg enig i at korrupte politikere må ta på seg skyld for korrupsjonen, men rikingene som kjøper seg politikere er like deltakende og også bevisst på at de bedriver korrupsjon, så Friedman tar feil. Både politikerne og rikingene som driver med korrupsjon må tas.

Dem som gir politikerne makt/innflytelse ol. må vel også tas?

Lenke til kommentar

Hvorfor er det nasjonale sikkerhetsapparatet så mye mindre i USA enn i andre i-land og hvorfor ender flere opp som familiene i denne videoen i landet med verdens største økonomi?

Fordi de rike tar mer og mer av kaka, og alt legges til rette for at de skal få mer av kaka. Arbeiderne får mindre og mindre, og må gi fra seg til de rike.

De rike/mest kompetente(antagligvis hvis det er konkuranse om å få eie kapitalen/produksjonsmidlene ol.) eier en stor del av kapitalen og mengden kapital blir stadig større, så de rike/mest kompetente ol. vil eie mer og mer kapital. Hvem bør eie kapitalen isteden for de mest kompetente?

De rike konsumerer ikke mesteparten av godene? Å la de mest kompetente eie/allokere kapitalen, fører til at kaka med goder blir størst mulig, som fører til at alle får konsumere stadig mer, eller får stadig mer med mindre egeninnsats.

Endret av QS4MO8J3
Lenke til kommentar

Poenget mitt er at det ikke er så rosenrødt i USA. Det er en mentalitet om at enhver skal klare seg selv og faller du utfor er du dømt til å tape og vil være en taper resten av livet. Det er ikke sånn et godt samfunn skal fungere!

Jeg har aldri sagt at USA er rosenrødt, jeg kjenner  til problemene i USA. Det jeg forteller deg er at ting er ikke rosenrødt i EU heller, og situsjonen er mye verre i 3.verden.

Istedenfor for å konstant se på videoer om fattigdom i USA, ta en titt på denne videoen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan være delstater eller områder i USA som har høyere bnp pr innbygger, høyere gjennomsnittlig levealder og generelt bedre levestandard enn Norge og de Skandinaviske landene. Tror ikke vi har særlig grunn til å være selvgode og hovere over andre vestlige land her i Norge. USA er et større geografisk område enn vest-Europa og de har et innbyggertall på 325 millioner, så det er ikke overraskende at den økonomiske veksten og utviklingen ikke har vært lik alle steder. Det er jo også ganske stor forskjell i økonomi og levestandard i Europa på et tilsvarende areal og med et tilsvarende innbyggertall.

(Vi kunne fått plass til mange Norge innad i USA).

Levestandarden er generelt høy i USA. De har en stor middelklasse.

Mindre homogen befolkning i USA.

Lenke til kommentar

Å la de mest kompetente eie/allokere kapitalen fører til at kaka med goder blir størst mulig, som fører til at alle får konsumere stadig mer

1. USA er ikke et meritokrati.

2. Selv i et meritokrati kan det finnes forskjellige potensielle rikdomsdistribusjoner, fra svak ulikhet til stor ulikhet

3. Man oppnår høyere forbruk ved å fordele en større andel av ledig kapital til de som har minst (rike stuer vekk pengene sine, fattige bruker dem på varer og tjenester)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...