Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Knitring i stereo 2014 - garanti?


Dapp47

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Nettopp kjøpt en Audi A3 2014 modell. Merker det kommer litt små knitring ved lyse toner på en høytaler bak. Er dette noe som kan gå på nybil garantien? 

Ja, jeg synes du bør klage på det.

Hvis du har 5-års garanti på bilen får du det på den så fremst det ikke er din feil. Type max volum.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Er denne norsk eller bruktimportert? Fabrikkgarantien for Audi er 2 år, mens Audi importert til Norge gjennom Møller leveres med 5 års garanti (der Møller "sponser" de siste 3 årene). Dersom dette ikke er noe du har ødelagt selv, er det god mulighet for å få dette på garantien. Dersom bilen ikke er innenfor garanti, har du 5 års reklamasjonsrett mot forhandler dersom den er kjøpt fra forhandler. 

Lenke til kommentar

Er denne norsk eller bruktimportert? Fabrikkgarantien for Audi er 2 år, mens Audi importert til Norge gjennom Møller leveres med 5 års garanti (der Møller "sponser" de siste 3 årene). Dersom dette ikke er noe du har ødelagt selv, er det god mulighet for å få dette på garantien. Dersom bilen ikke er innenfor garanti, har du 5 års reklamasjonsrett mot forhandler dersom den er kjøpt fra forhandler. 

 

Bilen er kjøpt i Norge av Dahles Auto AS i Fredrikstad. Bilen er kjøpt 10-09-2013 og var da ny. Har jeg da ingen garanti på dette? 

Lenke til kommentar

 

Er denne norsk eller bruktimportert? Fabrikkgarantien for Audi er 2 år, mens Audi importert til Norge gjennom Møller leveres med 5 års garanti (der Møller "sponser" de siste 3 årene). Dersom dette ikke er noe du har ødelagt selv, er det god mulighet for å få dette på garantien. Dersom bilen ikke er innenfor garanti, har du 5 års reklamasjonsrett mot forhandler dersom den er kjøpt fra forhandler. 

 

Bilen er kjøpt i Norge av Dahles Auto AS i Fredrikstad. Bilen er kjøpt 10-09-2013 og var da ny. Har jeg da ingen garanti på dette? 

 

 

Dahles Auto er såvidt jeg vet autorisert merkeforhandler? Da har nok bilen gått 'rette veien' og du har bør ha 5 års garanti. En kjapp telefon til Dahles vil sikkert avklare dette, evt. så skal/bør det stå i kontrakten på nybilkjøpet.

Skurring i høyttaleren tyder på irr eller dårlig kontakt et sted og vil være merkelig om de skulle kunne skylde på deg. 

Lenke til kommentar

 

Er denne norsk eller bruktimportert? Fabrikkgarantien for Audi er 2 år, mens Audi importert til Norge gjennom Møller leveres med 5 års garanti (der Møller "sponser" de siste 3 årene). Dersom dette ikke er noe du har ødelagt selv, er det god mulighet for å få dette på garantien. Dersom bilen ikke er innenfor garanti, har du 5 års reklamasjonsrett mot forhandler dersom den er kjøpt fra forhandler. 

 

Bilen er kjøpt i Norge av Dahles Auto AS i Fredrikstad. Bilen er kjøpt 10-09-2013 og var da ny. Har jeg da ingen garanti på dette? 

 

Glem ordet "garanti" - du har 5 års reklamasjonsrett på alle biler kjøpt av et norsk firma, om de er merkeforhandler eller ei, om det er bruktbil eller ei.

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Er denne norsk eller bruktimportert? Fabrikkgarantien for Audi er 2 år, mens Audi importert til Norge gjennom Møller leveres med 5 års garanti (der Møller "sponser" de siste 3 årene). Dersom dette ikke er noe du har ødelagt selv, er det god mulighet for å få dette på garantien. Dersom bilen ikke er innenfor garanti, har du 5 års reklamasjonsrett mot forhandler dersom den er kjøpt fra forhandler. 

 

Bilen er kjøpt i Norge av Dahles Auto AS i Fredrikstad. Bilen er kjøpt 10-09-2013 og var da ny. Har jeg da ingen garanti på dette? 

 

Glem ordet "garanti" - du har 5 års reklamasjonsrett på alle biler kjøpt av et norsk firma, om de er merkeforhandler eller ei, om det er bruktbil eller ei.

 

 

Greit nok at man har reklamasjonsrett, men det er ikke slik at du kan kjøre en bil i 4 år for så å kaste den tilbake til selger og skylde på litt her og litt der. Reklamasjonsretten er ikke alltid like omfattende som man skulle ønske, og som kjøper er man faktisk også bundet av undersøkelsesplikten ved et bilkjøp. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Er denne norsk eller bruktimportert? Fabrikkgarantien for Audi er 2 år, mens Audi importert til Norge gjennom Møller leveres med 5 års garanti (der Møller "sponser" de siste 3 årene). Dersom dette ikke er noe du har ødelagt selv, er det god mulighet for å få dette på garantien. Dersom bilen ikke er innenfor garanti, har du 5 års reklamasjonsrett mot forhandler dersom den er kjøpt fra forhandler.

Bilen er kjøpt i Norge av Dahles Auto AS i Fredrikstad. Bilen er kjøpt 10-09-2013 og var da ny. Har jeg da ingen garanti på dette?

Glem ordet "garanti" - du har 5 års reklamasjonsrett på alle biler kjøpt av et norsk firma, om de er merkeforhandler eller ei, om det er bruktbil eller ei.

Greit nok at man har reklamasjonsrett, men det er ikke slik at du kan kjøre en bil i 4 år for så å kaste den tilbake til selger og skylde på litt her og litt der. Reklamasjonsretten er ikke alltid like omfattende som man skulle ønske, og som kjøper er man faktisk også bundet av undersøkelsesplikten ved et bilkjøp.
Undersøkelsesplikt på en nybil er nok svært begrenset. En bilradio som ikke virker som den skal etter 4 år er åpenbart noe man kan reklamere på. Det er ikke snakk om å "kaste bilen tilbake til selger", det er så enkelt at et produkt som er ment å vare mer enn 2 år kan man forlange reparert i 5 år. Jeg fikk nettopp fikset en bagatell på kjøleskapet mitt, som dukket opp når kjøleskapet var 4 år og 363 dager gammelt - det er en selvfølge at forhandler/produsent skulle bekoste den reparasjonen.

 

Edit: dersom op oppdaget feilen etter to år, og ikke har giddet å si fra før nå er saken selvsagt en annen, men jeg fikk ikke det inntrykket.

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Er denne norsk eller bruktimportert? Fabrikkgarantien for Audi er 2 år, mens Audi importert til Norge gjennom Møller leveres med 5 års garanti (der Møller "sponser" de siste 3 årene). Dersom dette ikke er noe du har ødelagt selv, er det god mulighet for å få dette på garantien. Dersom bilen ikke er innenfor garanti, har du 5 års reklamasjonsrett mot forhandler dersom den er kjøpt fra forhandler.

Bilen er kjøpt i Norge av Dahles Auto AS i Fredrikstad. Bilen er kjøpt 10-09-2013 og var da ny. Har jeg da ingen garanti på dette?
Glem ordet "garanti" - du har 5 års reklamasjonsrett på alle biler kjøpt av et norsk firma, om de er merkeforhandler eller ei, om det er bruktbil eller ei.
Greit nok at man har reklamasjonsrett, men det er ikke slik at du kan kjøre en bil i 4 år for så å kaste den tilbake til selger og skylde på litt her og litt der. Reklamasjonsretten er ikke alltid like omfattende som man skulle ønske, og som kjøper er man faktisk også bundet av undersøkelsesplikten ved et bilkjøp.
Undersøkelsesplikt på en nybil er nok svært begrenset. En bilradio som ikke virker som den skal etter 4 år er åpenbart noe man kan reklamere på. Det er ikke snakk om å "kaste bilen tilbake til selger", det er så enkelt at et produkt som er ment å vare mer enn 2 år kan man forlange reparert i 5 år. Jeg fikk nettopp fikset en bagatell på kjøleskapet mitt, som dukket opp når kjøleskapet var 4 år og 363 dager gammelt - det er en selvfølge at forhandler/produsent skulle bekoste den reparasjonen.

 

Edit: dersom op oppdaget feilen etter to år, og ikke har giddet å si fra før nå er saken selvsagt en annen, men jeg fikk ikke det inntrykket.

 

 

 

Reklamasjonsretten er vel å merke ingen indikator på hvor lenge et produkt er ment å vare, men en rett som er forhandlet frem til forbrukerens gode. Det er verdt å ta med at reklamsjonsretten ikke spenner seg over 5 år for produkter som åpenbart ikke er tiltenkt å vare så lenge. Problemet med reklamasjonsretten på bil er naturligvis at en bil er en samling av tusenvis av komponeneter, hvor motor og girkasse er tiltenkt en lengre levetid enn hva basselemtene i dørene er. Som for eksempel trådstarter her, som nylig har kjøpt en 2014 modell Audi. Trådstarter har altså anskaffet seg en 4 år gammel bil, som fremdeles har noen måneder igjen på nybil garantien. Den har også reklamasjonsrett, som enten er 2 eller 5 år avhengig av om den ble kjøpt av privatperson eller forhandler. La oss si at trådstarter prøver å dra til Møller for å klage på en høyttaler som muligens er sprengt. Dette vil nesten uten tvil bli avfeid av Møller som "ytre påvirkninger" og derfor ikke dekket av garantien, noe som ikke er urimelig etter min mening. Dersom trådstarter drar tilbake til selger av bilen for å klage på en knitrende høyttaler ser jeg for meg følgende utfall: Trådstarter drar frem reklamsjonsrett, som nesten uten tvil vil bli tilbakevist av undersøkelsesplikten. Trådstarter har da heving av kjøp som tilnærmet eneste "juridiske" mulighet. Det kan jo hende at selger av bilen er såpass medgjørlig at han/hun velger å erstatte denne høyttaleren for kjøper av ren høfflighet i salgets ånd, men det tviler jeg sterkt på.

Endret av Gamle ørn
Lenke til kommentar

Det er verdt å merke seg at men fritt kan reklamere bakover i historikken, man kan gå på forrige selger eller selgeren før det, om det er sannsynlig at feilen var tilstede allerede da..

Hvis høyttaleren er sprengt kan kan selvsagt ikke få noe på reklamasjon det er vi helt enige om. Dvs, han kan fint reklamere til sin selger om den var sprengt før kjøp. Det blir imidlertid vanskelig å bevise at han ikke har sprengt den selv, men jeg er litt skeptisk til at undersøkelsesplikt inkluderer å skru anlegget på full gnu for å lytte etter ulyder..

Endret av toth
Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg testet faktisk anlegget men knitringen kommer ikke frem før på spesielt lyse toner. Det er ingen krise, men irriterer litt.

 

Bilen er kjøpt av firmaet til forrige eier for så at eier kjøpte den ut, så jeg antar at jeg ikke har noen reklamasjon, eller garanti igjen her. Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg testet faktisk anlegget men knitringen kommer ikke frem før på spesielt lyse toner. Det er ingen krise, men irriterer litt.

 

Bilen er kjøpt av firmaet til forrige eier for så at eier kjøpte den ut, så jeg antar at jeg ikke har noen reklamasjon, eller garanti igjen her. Takk for hjelpen :)

originale høyttalere er sjeldent mega bra så hvorfor ikke benytte anledningen til å bytte ut høyttalerene med noen bedre (i samme størrelse såklart)
Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg testet faktisk anlegget men knitringen kommer ikke frem før på spesielt lyse toner. Det er ingen krise, men irriterer litt.

 

Bilen er kjøpt av firmaet til forrige eier for så at eier kjøpte den ut, så jeg antar at jeg ikke har noen reklamasjon, eller garanti igjen her. Takk for hjelpen :)

Igjen - reklamasjonsrett/garanti følger ikke eier, men produkt. Du har all rett til å reklamere både til den du kjøpte av og Møller. Så vil det jo vise seg hvorvidt en høyttaler er sprengt som følge av feilbruk, isåfall bortfaller retten hos produsent, men består overfor selger hvis du er sikker på det ikke er din feil.

 

5 år er 5 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk nye høyttalere på nybilgaranti på en ford focus. Infotainment/stereo var type Sony high power.

Husker ikke om det var ca et eller to år etter den var ny.

Var inne til reklamasjon klage på knirk/ulyd. De hadde funnet at det var ødelagte elementer i dør bak og de ble byttet uten at jeg var klar over det.

Så ja det «er mulig».

I 2013 modellene (årsmodell etter den jeg hadde) sies det at ford satt ned utgangsnivået på amp grunnet ødelagte elementer. Så man kan si det var en produktfeil i dette tilfellet.

 

Men de fant ikke ut av kilden til knirk/ulyd så jeg ble tilslutt lei (hater knirking) og den ble byttet ut med noe annet etter 3 år :p

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Relevant spørsmål - hvis produsenten setter inn et sett høyttalere/forsterker som ikke tåler hverandre, hvems feil er det om man kjører fullt volum og sprenger et element? Jeg vil påstå det er produsentens ansvar å matche elementer/forsterker/head unit så de ikke kan skade hverandre.

Lenke til kommentar

Kan jeg gå på firmaet som solgte bilen ny? 

Bare hvis det er sannsynlig at feilen er en iboende feil, altså at den skyldes produsenten/selve produktet, og ikke er oppstått som følge av misbruk - altså for å bruke en analogi:

• Hvis en bensintank lekker fordi den har en feil i ventilen som stammer fra produksjon, kan du gå både på selger og produsent

• Hvis en bensintank lekker fordi en tidligere eier har stukket et skrujern i den, kan du kun gå på selger(alle selgere som har solgt etter feilen oppsto).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...