Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Må ta med vedkubbe for bål i grunnskolen

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Anbefalte innlegg

Jeg startet på grunnskolen i '94, og fikk en blyant og et viskelær enten i året eller halvåret.

Senere fikk vi utlevert linjal, gradskive og sånt.

Hadde masse annet stæsj som mora mi hadde kjøpt.

Var på infomøte om skolestart for sønnen min mot slutten av fjoråret, og der sa de at de ville få utlevert det de strengt talt trengte fra skolen.

Vi ble bedt om å holde alt annet til et minimum, da svære pennaler med glidelåser og 5-6 rom tar mye oppmerksomhet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener vi fikk det vi behøvde på barneskolen, jeg startet i 1992.

Vi fikk iallefall alt av lærebøker og kladdebøker, tror også vi fikk blyant og viskelær 2 ganger i året.

I andre eller tredjeklasse fikk vi blokkfløyte, litt senere fikk vi fyllpenn og blekk (herregud som jeg savner skjønnskriften i norsk timene, og som jeg har hatt bruk for de 15 bordene vi lærte)

I fjerde eller femte fikk vi utdelt passer (og det hellige sykkel sertifikatet om vi kom oss over dumpa)

Good times.

Lenke til kommentar

Vsr det lun vedkubbe som var tillat? Det slår meg som håplaust utdatert i ei tid der vedbrenning ikkje lenger er ein sjølvsagt del av alle husholdningar.

Med mindre denne forespørselen medfører at alle må kjøpe ein heil sekk med ved, så ser eg ikkje problematikken i forhold til gratisprinsippet sidan verdien er så lav.

Så eg tenker at det her burde være godt innanfor å ta med andre ting, som f.eks avis til opptenning eller sitteunderlag, tennbriketter, ein palke med våtservietter, eller liknande bidrag som ikkje kostar meir enn 10 kr.

Lenke til kommentar

Vsr det lun vedkubbe som var tillat? Det slår meg som håplaust utdatert i ei tid der vedbrenning ikkje lenger er ein sjølvsagt del av alle husholdningar.

Med mindre denne forespørselen medfører at alle må kjøpe ein heil sekk med ved, så ser eg ikkje problematikken i forhold til gratisprinsippet sidan verdien er så lav.

Så eg tenker at det her burde være godt innanfor å ta med andre ting, som f.eks avis til opptenning eller sitteunderlag, tennbriketter, ein palke med våtservietter, eller liknande bidrag som ikkje kostar meir enn 10 kr.

Bingo, læreren er nok fleksibel med tilsvarende bidrag.
Lenke til kommentar

Det er noe av det mest usaklige jeg har lest på lenge ^^, Skal ungene bære en vedkubbe i sekken????

Kunne ikke heller læreren bare bedt alle ta med 5 kroner hver, så kunne læreren stikki innom Statoil (eller nei, "Circle K" heter det vel nå ^^) på veien til jobb og kjøpe 1-2 sekker ved???

Det verste med hele situasjonen synes jeg er Pølsene! Det er trist og synd at man skal fortsette denne trenden med å lære opp barn til å like MUK og fett i tidlig alder. Bare en enkel måte for myndighetene å bli kvitt avfallet på. Jeg synes oppriktig synd på barna. Ja, og foreldrene som føler seg tvunget til å innfinne seg med det her.

Hva med å ta med en kotelett eller noe? Smaker mye bedre. Lage et grillspyd hjemme og ta med, og matbørste og en liten boks med marinade! -Dét- hadde vært noe å ta med og vise frem! Så har man noe å prate om også, fordre litt lidenskap i matveien!

Har virkelig ikke skolevesenet kommer lenger ^^ Triste saker. Jeg tror jeg heller bare hadde latt være å ta den vedkubba med, og tatt med en sandwhich eller noe og spist den i stedet. Hadde ikke følt meg utenfor eller plaget overhodet ^^

Endret av Taurean
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De skal jo brenne bål, sier TS.

Altså er det jo plenty godt nok å gå ut i skauen å plukke og knekke noen greiner. Helt gratis og grei aktivitet sammen med ungen. :)

Bruk litt hyssing og knytt sammen en liten bunt.

Endret av Invader Zim
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Okay.

Seriøst.

Hva om det er barn som har foreldre som ikke er i stand til å skaffe en vedkubbe, av en million forskjellige årsaker..?

Jeg vet om foreldre som ikke ville vært i stand til å skaffe en vedkubbe.
Ikke av prinsipp, men på grunn av stress, manglende engasjement, og at ungene i praksis er overlatt til seg selv mesteparten av tiden, uten mulighet til å få hjelp av foreldrene -- men samtidig milevidt unna å være en barnevernsak.

...

Tull som dette er det som gjør livet til dem som allerede er utenfor enda dårligere og presser dem enda mer ut.

Å ta med penger og ressurser fra utenfor skolen er ikke bidrag til fellesskapet.
Noen barn bare får det de trenger fra foreldrene.
Andre må jobbe for foreldrene for å få det de trenger.
Andre må arbeide for å skaffe det de trenger helt selv.
Andre kunne arbeidet for å skaffe det de trenger, men er forhindret av omstendighetene.
Alle opplever slike oppgaver forskjellig.

Om barna skal forstå hva det vil si å bidra til fellesskapet, så kunne de sørget for at alle barna må GJØRE det samme for å bidra.

Barn nummer en har peisovn hjemme, og tar med seg en vedkubbe.

---

Barn nummer to glemmer å spørre foreldrene sine om en vedkubbe, og møter opp uten.

---

Barn nummer tre har ikke peis i hjemmet, har ikke penger selv, og må be mor om å kjøpe -- som glemmer det, eller lar være å kjøpe fordi kontoen hennes er på minus og kredittkortet allerede på max gjeld, og møter uten vedkubbe.

---

Barn nummer fire ber moren sin om penger til ved, og kjøper det selv.

---

Barn nummer fem sier til far at han trenger en vedkubbe, og far kjøper det, og kaster resten av vedsekken i bosset.

---

Barn nummer seks får en våt vedkubbe fra farmor.

---

Barn nummer syv som bor hos farfar akkurat da får en plankerest fra en overflatebehandlet hyttevegg, full av inntørket tjære og beis, som til forveksling ligner en vanlig vedkubbe.

===============

Tenk om de i stedet tok barna med ut i et skogholt i løpet av høsten, hvor grunneier lar dem felle et tre, de sager ned et lite tre i fellesskap, sager treet i stykker og hogger stykkene i kubber, og bruker fjordårets ved når vinteren kommer, mens deres ved tørker..?

DET er en leksjon i planlegging, fellesskap og samarbeid.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Joda, men greia er sikkert at de skal en plass hvor det enten ikke er fyrved tilgjengelig eller ikke er lov til å gjøre inngrep i naturen (de fleste turplasser er vel slik)

Det er jo helt absurd å tenke seg et menneske i norge som er ute av stand til å skaffe noe som kan brenne.

Jeg er enig i at skolen ikke bør kreve ressurser av foreldre men det blir jo noe latterlig, både i praksis og prinsipp, om man skal gjøre seg vanskelig over å bli bedt om å finne en pinne.

Ellers er jo forsåvidt en tur for å samle ved en grei idé, men koster sikkert også penger og ansvar så når folk gjør seg vanskelige når skolen (kanskje en lærer som er pådriver for litt ekstra hygge) legger tilrette for en kosedag så risikerer man vel bare at de ender med å avvikle slike aktiviteter.

Loose, loose liksom

• Liker 4
Lenke til kommentar

Da jeg startet på skolen i 1987 fikk vi utdelt gråblyant, viskelær og en sånn blyant sov hadde blåfarge på ene enden og rødfarge i den andre. Og det var det vi trengte i første klasse sånn egentlig. Nå har jeg selv skolebarn og de får utdelt blyant og viskelær. Men keg har kjøpt det selv for det meste. Koster vel bare 15kr for 5 blyanter på europris eller Nille.

Har også en jente i 4. klasse og hun kunne fortelle meg at det ikke ble grilling om hun ikke hadde med vedkubbe. Jeg tok en kjapp telefon til skolen og spurte hva som var blitt sagt, og de hadde sagt at det ikke ble grilling om det ikke ble tatt med nok vedkubber. De er 47 elever i klassen, så om alle skal grille så trenger de mer enn 4 kubber. De som har ved, tar med det var beskjeden. Barn har en tendens til å oppfatte beskjeder med konsekvens litt mer alvorlig enn de er.

Vil også ha det sagt at det er flott at skolene tar barna med ut på grilling og kos ute. De er ikke forpliktet til dette, så jeg setter stor pris på at de gjør skolen til et sted der det er både alvor, moro, frihet, pølser og læring i ett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke av prinsipp, men på grunn av stress, manglende engasjement, og at ungene i praksis er overlatt til seg selv mesteparten av tiden, uten mulighet til å få hjelp av foreldrene -- men samtidig milevidt unna å være en barnevernsak.

Nå vet jeg ikke hvor overdrevet dette er, eller hvor gamle disse barna er. Men siden både diskusjon og innlegget ditt handler om å skaffe en vedkubbe, går jeg utfra at det er snakk om barn på barneskolealder og ikke en 17 åring. I så tilfelle kan jeg ikke forstå at dette er "milevis unna å være en barnevernsak"?

Dersom foreldrene mangler engasjement/interesse for det barna driver med, og overlater barnet til seg selv såpass mye at de ikke engang er i stand til å hjelpe barnet å skaffe til veie en vedkubbe, mener jeg at det uten tvil er snakk om omsorgssvikt, både fysisk og emosjonelt. 

Selv om barn skal lære å være selvstendig så skal de ikke tvinges inn i en rolle som voksen. Dersom barnet er overlatt til seg selv mesteparten av tiden, uten mulighet til å få hjelp av foreldre, vil jeg tro de mer eller mindre styrer sin egen hverdag i forhold til mat, lekser, fritid og sengetid? 

Bare jeg som reagerer på dette?

Vet som sagt ikke om dette var svært overdrevet / flåsete skrevet av deg, men dersom dette medfører riktighet vil jeg absolutt råde deg å tenke nøye gjennom konsekvensene dette kan ha for barnet dersom det ikke blir satt en stopper for.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du milde!

Dette må da være helt vanlig.

At hver unge tar med en kubbe hver i sekken letter hele greia fremfor at ett menneske skal dra med 20-30 kubber.

Jeg er enig med deg hit, men ikke lenger - at skolen sier de som ikke har med kubbe ikke får grille blir helt urimelig. Om noen glemmer kubben, eller foreldrene ikke har enkel tilgang på ved, blir det helt absurd at den ene ungen skal sitte på siden og ikke få pølse av den grunn.

Her skulle man klart sagt at "Alle som har ved liggende hjemme tar med en kubbe eller to", ikke "ALLE må ta med ved, ellers får de ikke pølser!"

Lenke til kommentar

Joda, men greia er sikkert at de skal en plass hvor det enten ikke er fyrved tilgjengelig eller ikke er lov til å gjøre inngrep i naturen (de fleste turplasser er vel slik)

Det er jo helt absurd å tenke seg et menneske i norge som er ute av stand til å skaffe noe som kan brenne.

Enig, men det forsvarer ikke at skolen ekskluderer den ene eleven som glemmer/ikke får tak i en kubbe ikke skal få noe av maten.

Det skolen ber om er fullstendig rimelig, konsekvensen de fremstiller for å ikke komme med det de ber om er fullstendig urimelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enig, men det forsvarer ikke at skolen ekskluderer den ene eleven som glemmer/ikke får tak i en kubbe ikke skal få noe av maten.

Det skolen ber om er fullstendig rimelig, konsekvensen de fremstiller for å ikke komme med det de ber om er fullstendig urimelig.

Enig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvor overdrevet dette er, eller hvor gamle disse barna er. Men siden både diskusjon og innlegget ditt handler om å skaffe en vedkubbe, går jeg utfra at det er snakk om barn på barneskolealder og ikke en 17 åring. I så tilfelle kan jeg ikke forstå at dette er "milevis unna å være en barnevernsak"?

Dersom foreldrene mangler engasjement/interesse for det barna driver med, og overlater barnet til seg selv såpass mye at de ikke engang er i stand til å hjelpe barnet å skaffe til veie en vedkubbe, mener jeg at det uten tvil er snakk om omsorgssvikt, både fysisk og emosjonelt. 

Selv om barn skal lære å være selvstendig så skal de ikke tvinges inn i en rolle som voksen. Dersom barnet er overlatt til seg selv mesteparten av tiden, uten mulighet til å få hjelp av foreldre, vil jeg tro de mer eller mindre styrer sin egen hverdag i forhold til mat, lekser, fritid og sengetid? 

Bare jeg som reagerer på dette?

Vet som sagt ikke om dette var svært overdrevet / flåsete skrevet av deg, men dersom dette medfører riktighet vil jeg absolutt råde deg å tenke nøye gjennom konsekvensene dette kan ha for barnet dersom det ikke blir satt en stopper for.

Velkommen til hverdagen til mange barn av alenemødre i middelklassen som gjør alt de kan for å være relevante på datingmarkedet og ønsker å gjøre suksess i sine karrierer, og være like sosiale i en alder av 40 som da de var 18.

Lenke til kommentar

Kanskje dere skal fastslå hva konsekvensen er ved å ikke sende med ved faktisk er før dere sutrer? Som nevnt tidligere, så har barn en tendens til misforstå hva som kan skje.

Det er vanskelig å svare utfra fakta men ikke har - pr nå er den sannheten vi har at de som ikke tar med ved ikke får mat, så da må vi nesten svare ut fra det.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...