Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Må ta med vedkubbe for bål i grunnskolen

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Så jeg har ei i 4 klasse. Hun forteller at en lærer hadde fortalt elevene at alle måtte ta med en vedkubbe hjemmefra ifm et bål de skal grille pølser på. De som ikke kom med en vedkubbe hjemmefra fikk ikke lov til å grille noe på bålet.

Har de lov til dette? Da tenker jeg i hovedsak på «gratisprinsippet» i opplæringslovens paragraf 2-15.

Å straffe barn fordi foreldre ikke sender med en vedkubbe blir for meg helt galt. Jeg mener at om skolen arrangerer en tur med bålgrilling i skoletiden så er det skolens ansvar at de har nok vedkubber, og at de ikke har anledning til å ekskludere etter nevnte prinsipp.

Noen innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig i prinsippet ditt, at skole skal være gratis, men det fins da grenser for hva man kan lage bråk for?

Du får en sekk med ved på fra rundt 40kr. Det burde bli rundt 2-3 kr pr. vedkubbe.

Det er kke urimelig kostnad å be om, pølsene koster antakelig mange ganger mer...

Hva hvis du snur litt på problemstillingen:
Hvis foreldre ikke sender med en blyant til barna på skolen, så "straffer" skolen barna med at de ikke får lov til å skrive?

• Liker 7
Lenke til kommentar

Problemet her er ikke pengene, men at skolen skaper et kunstig skille og tvinger en norm på ungene som det straffer seg å ikke passe inn i. Det er nok ikke helt vondt ment, straffen til tross, men må nok sies å være et typisk lite gjennomtenkt frøken-opplegg.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er litt enig, men samtidig som nevnt her, så må jo foreldre også stille med annet utstyr også. Klær, sekk, niste, ski på skidager etc. Men jeg personlig tror nok at jenta di får mat selv om hun ikke tar med vedkuben. Det kan ikke finnes en lærer som er så kald. Men med mindre du bor i en stor by så burde det ikke være noen stor sak å få tak i én vedkube. Eller bare litt kvist eller greiner holder nok.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Dette handler ikke om pengene for min del. En vedkubbe koster ikke mye penger. Men nå bor vi i en relativt liten leilighet uten peis, og jeg ser ikke helt hvorfor jeg skal måtte kjøpe en vedsekk, for å å oppbevare dette for hver gang skolen ber om en vedkubbe. Skolen har millioner i budsjett, men de kan ikke budsjettere inn noen vedsekker i året?

Lenke til kommentar

Du milde!

Dette må da være helt vanlig.

At hver unge tar med en kubbe hver i sekken letter hele greia fremfor at ett menneske skal dra med 20-30 kubber.

Bruker ikke ved selv, men hadde hatt null problemer med å hoste opp en kubbe til poden.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Gratisprinsippet i grunnskolen er regulert i opplæringsloven § 2-15. Der står det at kommunen ikke kan kreve at elevene eller foreldrene dekker utgifter i forbindelse med grunnskoleopplæringen. Dette gjelder både undervisningsmateriell og faglige og sosiale aktiviteter som skolen arrangerer som en del av opplæringen. Skolen og kommunen kan heller ikke kreve egenbetaling for aktiviteter som er en del av opplæringen, men som foregår utenfor skoletiden.

Eksempler på undervisningsmateriell er skrive- og tegnesaker, lærebøker, ordlister og kalkulator. Eksempler på utgifter til aktiviteter er kost og losji i sammenheng med leirskoleopphold eller andre tematurer, utgifter til inngangsbilletter ved ekskursjoner og nødvendig transport i skoletiden til svømmehall og bibliotek.

Mat, drikke, nødvendige klær og annet utstyr som ikke er undervisningsmateriell, vil foreldrene måtte dekke.

Kilde: https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Innhold-i-opplaringen/Gratisprinsippet/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eg hadde klagd. Eller sendt med en våt kvist. Eller begge deler.

Voksent ...

:)

Problemet er at alle har ikke samme forutsetninger for alt, eller ett kontaktnett å spørre når en trenger noe utenom det en har i det vanlige. Der noen kanskje bare spør naboen så vil andre ikke kjenne noen som har ved i dag.

Da endre man opp med å kjøpe en sekk man ikke trenger. Og for en aleneforeldre som sliter med å få endene til å møtes så kan den vedsekken være en utfordring i seg selv når det kommer på toppen av bursdagspressanger, sosiale aktiviteter, idrett eller lignende. Det blir mye.

Lenke til kommentar

@Omnithunder sier det vel nokså greit.

Læreren i dette tilfellet har enten uttrykt seg klønete, eller datteren har misforstått beskjeden.

Enkelte lærere har kanskje ikke fått dette med seg (høres rart ut), men alle jeg har vært borte i (gjennom eget barn i skole) er tydelige på at når de, i aller beste mening, foreslår en litt "utenom-skolen-aktivitet" som vil medføre kostnader for elevene (foreldrene) for å få til, så er det en mulighet for alle foreldre til å anonymt (altså kun lærer som får vite det) si fra om de ikke er med på spleiselaget av en eller annen grunn, og planen må da endres eller den bortfaller. Ingen tvang.
Lærerne er også flinke til å foreslå kreative løsninger - i dette tilfellet ville en slik løsning typisk vært at læreren sa han kunne kjøpe inn en sekk med ved, og at hvert barns foreldre vippset ham noen få kroner.

Så jeg velger å tro at meldingen fra læreren baserer seg på en misforståelse, "alle" lærere i grunnskolen skal vite at de ikke kan påtvinge barn/foreldre kostnader eller utelukke enkeltelever fra aktiviteter på denne måten.

Jeg hadde ikke lagt noen stor sak av dette, med mindre dette føyer seg inn i en rekke tilsvarende episoder, da hadde jeg tatt kontakt med rektor.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke et argument. Da denne vanen ble dannet hadde "alle" vedovn, nå stemmer ikke det lenger.

Og om de hadde gått over til vannbåren varme og radiatorer så kunne fortsatt folk gå ut og finne seg en trebit de tok med inn og tørket.

CPZbwO8UkAA3Hnq.jpg

I have to get a piece of wood because my child are having a fun BBQ day at school.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Du milde!

At hver unge tar med en kubbe hver i sekken letter hele greia fremfor at ett menneske skal dra med 20-30 kubber.

Bruker ikke ved selv, men hadde hatt null problemer med å hoste opp en kubbe til poden.

Problemet her er vel heller

De som ikke kom med en vedkubbe hjemmefra fikk ikke lov til å grille noe på bålet.

Når jeg var liten så var det aldri snakk om å ekskludere noen selv om man glemte å ta med noe man skulle tatt med, eller ikke hadde mulighet til å ta med.

På skolen til en i familien så har de en trinnkasse der de slenger inn penger fra f.eks. loddsalg og andre ting. Så får man også lov å sende med penger, men det må ligge i en konvolutt så summen blir anonym, de foreldrene som vil gi mer gjør det og de som ikke kan gi så mye gir det de kan.

De pengene brukes på slike ting som ved til en tur.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gratisprinsippet i grunnskolen er regulert i opplæringsloven § 2-15. Der står det at kommunen ikke kan kreve at elevene eller foreldrene dekker utgifter i forbindelse med grunnskoleopplæringen. Dette gjelder både undervisningsmateriell og faglige og sosiale aktiviteter som skolen arrangerer som en del av opplæringen. Skolen og kommunen kan heller ikke kreve egenbetaling for aktiviteter som er en del av opplæringen, men som foregår utenfor skoletiden.

Eksempler på undervisningsmateriell er skrive- og tegnesaker, lærebøker, ordlister og kalkulator. Eksempler på utgifter til aktiviteter er kost og losji i sammenheng med leirskoleopphold eller andre tematurer, utgifter til inngangsbilletter ved ekskursjoner og nødvendig transport i skoletiden til svømmehall og bibliotek.

Mat, drikke, nødvendige klær og annet utstyr som ikke er undervisningsmateriell, vil foreldrene måtte dekke.

Kilde: https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Innhold-i-opplaringen/Gratisprinsippet/

Her var det mye nytt for meg, skjønner at det har skjedd en del siden jeg gikk på skolen.

Betyr det at foreldre ikke lenger kjøper penal og skrivesaker?

Og at skolen stiller med alt som f.eks. blyant, blyantspisser, viskelær, penner, fargestifter, tusj, passer, linjal, gradskive, kalkulator osv...?

Må være en dårlig deal for butikkenes "alt-klart-til-skolestart" kampanjer.

Lenke til kommentar

Her var det mye nytt for meg, skjønner at det har skjedd en del siden jeg gikk på skolen.

Og at skolen stiller med alt som f.eks. blyant, blyantspisser, viskelær, penner, fargestifter, tusj, passer, linjal, gradskive, kalkulator osv...?

Mulig du har dårlig hukommelse. Da jeg startet på skolen i 1972 fikk vi i hvert fall alt nødvendig materiell på skolen. At de fleste foreldre i tillegg kjøpte en masse unødvendig, var regelen fremfor unntaket. Endret av Omnithunder
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig du har dårlig hukommelse. Da jeg startet på skolen i 1972 fikk vi i hvert fall alt nødvendig materiell på skolen. At de fleste foreldre i tillegg kjøpte en masse unødvendig, var regelen fremfor unntaket.

Ikke på min skole. Vi fikk noen blyanter og viskelær, men passer, gradskive, fyllepenn, blokkfløyte måtte foreldrene kjøpe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Ikke på min skole. Vi fikk noen blyanter og viskelær, men passer, gradskive, fyllepenn, blokkfløyte måtte foreldrene kjøpe

Passer, gradskive, fyllepenn og blokkfløyte fikk vi senere i skolegangen. Det var ikke nødvendig materiell i første klasse. Jeg kan heller ikke snakke for andre skoler enn den jeg gikk på, men det vil forundre meg mye om ikke de aller fleste andre skoler fulgte samme praksis.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...