Bigelk Skrevet 26. januar 2018 Del Skrevet 26. januar 2018 Hei, 2 Ark. Ark "Import" Ark "Tegning" Ark Import - Inneholder en rapport, denne rapporten inneholder salg, lokasjonsnummer og en celle adresse som referer til cellen som inneholder lokasjonsnummeret i Ark "Tegning". Jeg vil formatere cellen i Ark "Tegning" med en datastolpe, basert på salget i Ark "Import" ved bruk av makro. Jælp! Mvh Torbjørn Lenke til kommentar
ExcelGuru Skrevet 26. januar 2018 Del Skrevet 26. januar 2018 Hei på deg. Det er ikke helt klart for meg hva du vil ha, men morsomt å lage makro til morgenkaffen. Se vedlegg Vennlig hilsen Ketil 'Makro for stolper ut fra adresse og salgssum Sub Stolper() Dim rAdresser As Range Dim rSalg As Range Dim sAdr As String Dim Tom As Long Dim Faktor As Long Dim Kolonner As Long Dim StartKol As Long Dim Salg As Double Dim Rad As Long 'Forutsetter salg i kolonne A og adresser i Kolonne C Set rSalg = Ark1.Range("A1:A1000") Set rAdresser = Ark1.Range("C1:C1000") 'Rens opp i arket With Ark2.Cells .ClearFormats .ClearContents End With 'Hvor mange kolonner søylen skal strekke seg over = Salg / Faktor Faktor = 1000 'Looper gjennom radene og finner verdier x = 2: While Tom < 10 sAdr = rAdresser.Cells(x, 1) If sAdr = "" Then Tom = Tom + 1 Else Tom = 0 End If If Tom = 0 Then Salg = rSalg.Cells(x, 1) / Faktor 'Finner rad og kolonne ut fra adressen Rad = Ark2.Range(sAdr).Row StartKol = Ark2.Range(sAdr).Column 'Hvor mange kolonner vi skal sette bakgrunnsfarge på Kolonner = Salg With Ark2.Range(Ark2.Cells(Rad, StartKol), Ark2.Cells(Rad, Kolonner + StartKol)).Interior .Pattern = xlSolid .PatternColorIndex = xlAutomatic .ThemeColor = xlThemeColorAccent6 .TintAndShade = 0.799981688894314 .PatternTintAndShade = 0 End With End If x = x + 1: Wend End Sub Makro-Soyler-Ut-Fra-Salg-og-Cellereferanse.zip Lenke til kommentar
Bigelk Skrevet 26. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2018 Hei ExelGuru, Veldig fin makro, men ser at jeg har forklart litt for dårlig, Jeg trenger ikke en fullverdig makro, trenger bare et sted å starte. det er rett og slett fordi det blir for vanskelig for meg å veve makroen din inn resten av makroen min. La oss si i ark1 Celle A1 = Lokasjonsnummer (1010) Celle B1 = Salg (1000) Celle C1 = Adressen til Lokasjnummeret i Ark2 (F.eks at det lokasjonsnummeret ligger i celle $M$174 i ark 2) Så da vil jeg at celle $M$174 i ark2 skal vise en stolpe som tilsvarer salget som er i celle B1 i ark1 La oss si at skalaen på stolpen her skal være fra 700 - 1400 Tusen takk for hjelpen så langt, og håper ikke du tolker "avvisningen" av makroen din som negativt Og bare si i fra hvis forklaringen ikke duger Mvh Torbjørn Lenke til kommentar
ExcelGuru Skrevet 26. januar 2018 Del Skrevet 26. januar 2018 Hei, hei. Jeg skjønner mer nå Det jeg ikke skjønner er om stolpen skal være et diagram, eller et celleområde som i forsøket mitt? Vennlig hilsen Ketil Lenke til kommentar
Bigelk Skrevet 30. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2018 (endret) Hei, Det er et "Celleområde". Ark Tegning - Arket inneholder en tegning over et lager, hvor en celle er en lokasjon. Denne lokasjonen har et "salg" tilknyttet seg. Jeg vil vise hvor stort salget fra denne lokasjonen er ved bruk av en stolpe. Cellen i ark tegning skal da inneholde datastolpen, men datastolpen skal defineres ut i fra verdien i ark data Slenger ved et par bilder Hvis forklaringen min fortsatt ikke er forståelig (Noe jeg har stor forståelse for ) Celle A1 kan inneholde en verdi fra 1 til 10 Celle B1 skal inneholde en datastolpe som øker / minker ut i fra verdien i celle A1 Endret 30. januar 2018 av Bigelk Lenke til kommentar
Bigelk Skrevet 31. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2018 (endret) Hei, Etter å ha Googlet meg ihjel, tror jeg ikke det jeg ber om er mulig. En databar må bruke celleverdien den er i som grunnlag. Her er heldigvis Lokasjonen et tall (celleverdien) Så da kan jeg bare lage et regnestykke ut i fra salget som sier at verdien av cellen er f.eks 70% av salget. Takk for hjelpen Mvh Torbjørn Endret 31. januar 2018 av Bigelk Lenke til kommentar
Bigelk Skrevet 2. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2018 (endret) Hei, Da er den løst, siden cellen inneholder et tall (lokasjonsnummeret) så bruker jeg salget til å beregne maksverdien til stolpen. minVal = lokasjon / 2 maxVal = lokasjon + (lokasjon * (1 - (calcVal / calcMaxVal))) Da ser resultatet ut som dette Mvh Torbjørn Endret 2. februar 2018 av Bigelk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå