Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Innvendig etterisolering og gipsing av yttervegger


Anbefalte innlegg

Har et lite prosjekt der planen er å pusse opp, samt etterisolere stua/kjøkkenet. Rommet et relativt stort, med åpen kjøkken/stue-løsning. To av veggene er yttervegger. Bygget er fra 1998, med 2x6 toms bindingsverk og 15cm isolasjon i veggene. Planen er å lekte ut og isolere 5cm til, legge ny dampsperre, og innvendig kledning skal være gipsplater. Har generelt lite erfaring fra såpass omfattende oppussing, men har snakket med folk som mener det er best å lekte ut horisontalt for å unngå kuldebroer. Men hvordan blir dette mtp montering av gips? Etter det jeg forstår skal gips skrus i alle kanter med maks 25cm mellomrom, og dermed da helst på stående lekter?

Og vil skruer svekke hensikten ny dampsperre?

 

Eller for å gjøre det på en annen (lettere) måte, er det strengt tatt nødvendig med etterisolering?

Hva med å smelle opp gipsen på opprinnelige stendere for å lettere få til korrekt montering?

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst ville jeg nok tenkt meg om en ekstra gang før jeg etterisolerte fra 15cm. Ja det vil hjelpe med 5cm ekstra, men det begynner å bli mindre forskjeller for hva det utgjør på strømregningen, og det blir en del merarbeid (utforinger til vinduer blant annet).

 

Krysslekting horisontalt gjør du ved å fremdeles holde 60cm avstand mellom lektene, bare at de ligger. Det må "kubbes" mellom lektene der plateskjøtene kommer slik at du får spikerslag langs alle kantene på alle plater. Her er vi igjen tilbake på små forskjeller for hva det utgjør mtp bespart energi, men det er i utgangspunktet ikke noe særlig mer arbeid. Platene bør legges horisontalt for å ha minst mulig treverk i veggen (står de blir det ekstra jobb med isolasjon/kubbing).

 

Det er en dampsperre der i dag antar jeg? Da skal du ikke ha ny dampsperre. Man skal ha kun 1. I nye bygg i dag bygger man med dampsperren 5cm inn i veggen slik at man unngår så mange hull i den fra blant annet skruer og ikke minst elektroinstallasjoner. Det kan bli på grensen med 15+5cm isolasjon å la den være der den er i dag (altså 5cm inn i ny etterisolert vegg), så det tør jeg ikke helt å slå fast. I utgangspunktet vil jeg anta at det er best å la eksisterende sperre være ettersom den sannsynligvis er tettere enn det dere får til på et rehab-oppdrag (tenker da på overganger mot gulv/tak, vinduer og videre mot vegger som ikke skal etterisoleres).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Enig med Mixy her, å etterisolere med 15 cm fra før i vegg gir minimal gevinst. Dersom målet er å redusere varmetap, ville jeg startet med å sjekke isolasjonen på loftet, og vurdert å legge inn mer der dersom den er i underkant. Dersom det er god tilgang, er dette raskt og enkelt, og effekten er bedre.

Lenke til kommentar

Ok, da høres det ut som å droppe isolasjonen er det greieste alternativet. Men nå har jeg revet vekk den gamle dampsperra siden den var full i hull fra tidligere kledning, panel og sponplater, hvordan er det å skru med gipsskruer gjennom den nye? Vil det ødelegge mye for den sperrende effekten?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ikke noe problem med hull i fuktsperren når disse er mellom stender og plate. Merk tydelig i gulv og tak hvor senter på stenderverket går, og dra en strek mellom merkene i tak og i gulv på gipsplaten, så treffer du fint med alle skruene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...