Gå til innhold

Utforderer du dine ekkokammer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er et klokt innlegg. Man lærer av å lytte til andre mennesker. Samtidig ser jeg ikke noe galt i å ha sterke meninger om en del saker.

Sterke meninger er det ikke noe galt i. Absolutt ikke. Problemet er når du ikke tørr å la meningen utfordres. Er meningen godt begrunnet, står den seg nok godt mot all form for "angrep".

Og takk. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tar på ingen måter å bevist oppsøker ekkokammer, men jeg har en tendens til å lese mer av de moderate meningsmotstanderne enn de ekstreme, selv om det skulle være ett tema jeg er ganske ekstrem på selv.

Tror det er vanskelig å unngå ekkokammer i en eller annen form, men så lenge man er klar over den bias man har går det nok greit.

Mange av de trådene jeg leser her på forumet kommer fra: "Vi tror du kan like dette..." feltet som i seg selv er en mekanisme for å skape "virtuelle ekkokammer", en sjelden gang går jeg gjennom noen av kategoriene og da prøver jeg å finne tråder hvor jeg har mulighet til å være uenig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var for å utfordre ett ekkokammer jeg kom tilbake til dette forumet etter noen års fravær.

Så bra! Jeg tenker jo at diskusjon.no har mange muligheter for å utfordre folk på deres meninger. Noen virker åpne for å få sin argumentasjon prøvd, mens andre virker bare interessert i å få andre til å bekrefte deres meninger. Det varierer sterkt hvor villig folk er til å se andre syn føler jeg. Og da skiller jeg på de som bare ikke overbevises av motargumenter, og de som er helt blind for andre innspill.

Lenke til kommentar

Jeg tar på ingen måter å bevist oppsøker ekkokammer, men jeg har en tendens til å lese mer av de moderate meningsmotstanderne enn de ekstreme, selv om det skulle være ett tema jeg er ganske ekstrem på selv.

Tror det er vanskelig å unngå ekkokammer i en eller annen form, men så lenge man er klar over den bias man har går det nok greit.

Mange av de trådene jeg leser her på forumet kommer fra: "Vi tror du kan like dette..." feltet som i seg selv er en mekanisme for å skape "virtuelle ekkokammer", en sjelden gang går jeg gjennom noen av kategoriene og da prøver jeg å finne tråder hvor jeg har mulighet til å være uenig.

Jeg tror egentlig ikke "vi tror du kan like dette" nødvendigvis vil være en en mekanisme for å skape virtuelle ekkokkammer siden den jo strengt tatt finner tema du kan like, men ikke nødvendigvis meninger OM temaet, som du liker.

Lenke til kommentar

Jeg synes absolutt at jeg utfordrer mitt synspunkt ved å blant annet være her, og på mange måter så former det mine meninger også. Mitt største utbytte av hete politiske debatter er at jeg lærer meg å forstå hva andre tenker og får erfaring med å se gode og dårlige logiske resonnement, og påfører denne erfaringen på mine egne synspunkter.

Jeg sørger også for at mine nyhetskilder er noenlunde balanserte, slik at jeg ikke bare får NRK sin vinkling på saker, men også f.eks. Aftenposten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...