Johskay Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Hei Jeg driver en restaurant og har fått et godt tilbud på en brukt pizzaovn og brukt oppvaskmaskin, som jeg meget gjerne vil kjøpe. Men de er begge laget til 400v og jeg har kun 230v tilgjengelig i det bygget hvor min restaurant ligger. Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre her? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Kontakte elektriker og finne ut om det er muligheter for å koble opp ny kurs på 400V. Lenke til kommentar
Johskay Skrevet 25. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2018 Kontakte elektriker og finne ut om det er muligheter for å koble opp ny kurs på 400V. Det er dessverre ikke mulig. Finnes ikke 400v i hele bygget. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 (endret) Da må de legge inn ny forsyningskabel. Antageligvis dyrt. Edit: Eller du må bytte lokaler. Endret 25. januar 2018 av sedsberg Lenke til kommentar
mabeta Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Kontakte elektriker og finne ut om det er muligheter for å koble opp ny kurs på 400V. Feil.... Sjekk med leverandør av utstyret og forhør deg om det er mulig å koble om utstyret. Forhør deg også de har anbefaler noen som kan koble opp og ta en sjekk på utstyret. Eventuelt, kjøp skiten og få elektrikkeren som legger opp til skiten til å koble om. Hvis det ikke er mulig er det garantert noen på finn som vil ha det. :-) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Jeg gikk ut i fra han allerede hadde sjekket dette siden han skrev kun 400V. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Enten kan du (altså, ikke du personlig men kompetent fagperson) koble om maskinene eller så må du inn med en trafo på bygget for å få transformert opp fra 230V til 400V. Førstnevnte er definitivt billigst, spesielt om du kan bruke eksisterende kurser der maskinene skal stå. Sistnevnte blir en god del kroner, og da er vel ideen med besparelse litt i skyggen av totalkostnaden. Dersom det allikevel er et alternativ å vurdere så bør du få en oversikt over hva forbruket på maskinene er og eventuelt hva som kan forventes av senere utvidelser slik at elektriker kan dimensjonere riktig trafo og nytt fordelingsskap for 400V. Snakker vel fort mellom minimum 50 000 og 100 000 kroner for en slik trafojobb bare for å ta en pris helt ut av det blå. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Om Trådstarter har TN nett og ikke IT nett, kan det være at han har mulighet for 400V uten transformator, stort sett de fleste bygninger som er bygget før 1997 har IT nett og TN nett etter dette, men dette må jo TS sjekke opp i, hvilket nett det er i bygget. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Såvidt jeg forstår TS rett så har han allerede sjekket dette, og har sannsynligvis IT nett på bygget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå