Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Finne ut av ens verdi

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Ja, takk for svaret ditt. Men det er ikke «svaret», på hvem jeg er, sannheten/virkeligheten.

Anonymous poster hash: 2139b...83d

Det er det bare du som kan svare oss på. Alt vi kan gjøre er å prøve å hjelpe deg med å identifisére de selv.

Din verdi, i forhold til hva?

Menneskelig kapital? 

Skjønner den, men i arbeids-menneskelig kapital, eller empatisk kapital ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, må vel prøve på det... men ang mobben så har psykiatrien lært meg at ingen oppfører seg slik, så da velger jeg å stole på det inntil det motsatte er bevist. Jeg kan ikke stole på sanser og følelser og tanker, det blir alltid feil, så må bare stenge av. Det hjelper medisiner på.

Lenke til kommentar

Man kan ikke lære å stole på seg selv ved å stenge av følelser og tanker. Man må heller lære seg til å lytte til dem, kjenne etter, og lære av sine "feil"... hva "feil" er, er jo fastsatt ved lover og normer. Dette er jo vidt variert og nyansért, fra menneske til menneske, og selv de som jobber med å tolke lovverk er også mennesker. Folk ser seg fort blinde på autoriteter og titler.

Men det er oftest en grunn til at mennesker får slike jobber, da. De har vanligvis dedikert omtrent 80% av livet sitt til studiet og faget, så det bør fortjene en viss respekt. Men de kan også se seg blind på fagstoff og glemme bort sunn fornuft. Hvis vi bare skal følge hodet, og aldri hjertet, så mister vi sjelen vår. Disse må gå hånd i hånd!

De store "feilene", kan man jo være enige om er fysisk og psykisk vold i varierende grad. Ran og innbrudd er man vel også enig om er en "feil" oppførsel. Og sikkert en rekke ting jeg ikke kommer på nå. Men det er dét å tolke i hvilken bevisst grad et menneske utøver disse "feil" handlingene, autoritetsfigurer mest jobber med (psykologer, terapeuter osv). Når noen er født inn i et negativt og destruktivt miljø, og da blir et "problembarn" når de blir ungdommer, er det da deres egen feil? Det er ikke et bevisst valg å bli født inn i et miljø og bli hjernevasket.

Utover dette er ganske mye fritt. Så lenge man holder seg innen for disse "normene" og oppfører seg "feilfritt" ^^ så er man ganske fri til å gjøre som man vil.

Man kan ikke forvente at hver en borger skal pugge Norges Lover utenat! Vi må prøve og "feile" litt. Det er graden av hvor hardt man feiler som spiller en rolle.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Jeg syns det er vanskelig å finne ut av min verdi

Jeg vil ikke være et ondt menneske.

Er stemmene i hodet samvittigheten/ærlighet? Eller bare random tanker, som drøm/fantasi...

Vel, føler du at du har noe som gjør det verdt det å ha vært her på jorda? Definisjonen på verdi er veldig forskjellig fra person til person, man må liksom finne noe selv som gir en en god følelse, noe man kan føle seg litt stolt av. Kanskje en hobby du kan være kreativ med, eller bare den viten at du har vært del av noe og hatt en effekt på andres liv?

Ondskap, slik jeg ser det, er når mennesker går ut av sin vei for å såre og skade andre med vilje og viten, eller enda verre, når de får en slags sadistisk glede av det, uansett hvor fortjent de mener det er. Gjør du ikke dette, og spesielt når du sier selv at du ikke *vil* være ond, så er du etter min mening ikke et dårlig menneske.

Stemmene kan vel ha litt rot i begge deler. Slik jeg har forstått det, så er slike stemmer bare egne tanker som hjernen har mistet litt kontrollen over, og ikke greier helt å oppfatte at de kommer innenfra.

Lenke til kommentar

Handler egentlig bare om min forståelse av ting, hvordan det henger sammen. Har en slags intellektualisert forståelse mener jeg, men sanser/følelser er en like viktig del. Fornuft og følelser, vel fornuft er det ikke, men tankemessig. Jeg skiller her. Etter at jeg trappet ned på medisin har jeg blitt mer levende, på godt og vondt... vet ikke om legen har fått med seg at jeg har trappet ned, han sa i alle fall ikke noe når jeg begynte hos han og han skulle skrive resepter, virker som det ikke er så farlig hva jeg gjør? Litt rart... men syns det er bedre nå, uansett hva. Har mange tankestemmer, vanskelig å skille iblant, må bare stenge av da.

Lenke til kommentar

Jeg syns det er vanskelig å finne ut av min verdi, for om jeg spør noen så syns de jeg er sympatisk... men hvis jeg ikke forteller om dette så syns de jeg er usympatisk...

Er vel bare at de føler seg forpliktet til å vise sympati? Selv om de skjønner at jeg manipulerer...

Da kommer en ingen vei. Det er vel ingen som ønsker å leve som dette, med denne viten?

Jeg tipper du har ganske lav verdi. Det virker ikke som du stoler på deg selv. Jeg ville derfor heller ikke stolt på deg, og ville heller ikke hatt deg i livet mitt. Derav - lav verdi.

Lenke til kommentar

Å ha "lav verdi" har ingenting å si og er ikke noe du bør tenke på. For 99,9999999999999999% (legg til et par hundre 9'ere til kanskje) av menneskene i verden har jeg ingen verdi.

Fordi disse menneskene ikke har noen formening om hvem du er, eller i det hele tatt vet at du eksisterer. De fleste har ikke noe inntrykk av deg overhodet.

Men når du blir kjent med folk, tror du folk flest anser deg som verdiløs?

Jeg tror du har høyere verdi enn TS fordi du sannsynligvis er mer mentalt stabil, og derfor kan stoles på i større grad.

Å ha lav verdi i andres øyne er imidlertid ikke ubetydelig. Et fungerende mellommenneskelig samspill er svært verdifullt. Å bli sosialt utstøtt er derfor en byrde. Og blir også brukt som sosial avstraffelse. Du vil ikke være venner med folk du ikke kan fordra. Og dersom ingen andre heller kan fordra dem, har alle folk de møter gitt dem et korrigerende insentiv som de enten kan etterleve, eller ikke - og forbli ensomme og utstøtt.

Endret av Løgn
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva galt jeg har gjort for å fortjene dette. Er det noe jeg er anklaget for, eller mistenkt for? Noen som sprer rykter og beskyldninger? Jeg skjønner ikke hvorfor dolk er sinte, folk jeg aldri har sett.

En del mennesker blir ofte beskyldende og intolerante overfor det de ikke forstår.

Du fortjener ingen straff for å ha "lav verdi", og det finnes ingen objektiv måte å måle denne "verdien" på. Hver person har ting de verdsetter høyere enn andre. Ingen har objektiv "lav verdi".

Endret av xDominiel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare understreke at jeg ikke samtykker til å ha begått handlinger jeg er mistenkt for, selv om jeg sier samfunnet har felles syn på en del ting, de har felles syn på hva jeg skal ha gjort / hva jeg er, det betyr ikke at det som sies stemmer. Bare for å rydde opp i misforståelsen, om det var misforståelse, det vet ikke jeg.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva galt jeg har gjort for å fortjene dette. Er det noe jeg er anklaget for, eller mistenkt for? Noen som sprer rykter og beskyldninger? Jeg skjønner ikke hvorfor dolk er sinte, folk jeg aldri har sett.

Det høres ut som en form for paranoia så sant du ikke ser ut som en halvgal suppegjøk som går med opprevne klær, har tatoo's i ansiktet og implantater i panna så det ser ut som du har horn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...