Gjest Slettet-376f9 Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 For tiden går det TV-reklame der My Heritage tilbyr DNA test som skal hjelpe deg å finne frem til slektninger. Hva synes dere om personvernet når et privat firma bygger opp et privat DNA-arkiv? Hva hvis f.eks. Facebook hadde tilbudt det samme? Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 (endret) De eier ikke resultatene, så null stress.. Bestilte meg en test i går.. for 511 kroner inklusiv frakt All testing foregår i vårt verdensledende laboratorium i Texas, USA. Vårt laboratorium har CLIA-sertifikater og CAP godkjennelse — gullstandardene i industrien som gjør at dine data blir lagret og behandlet sikkert og profesjonelt. DNA-resultater blir så beskyttet av flere lag med kryptering og lagret på våre sikre servere. Kun du har tilgang til dine rå DNA-data dine DNA-resultater Vi vil aldri dele dine personlige data med en tredje part Du kan slette dine data permanent når som helst Vi kan bruke data til forskning ( gruppert og anonymisert) bare med brukernes særskilte tillatelse Endret 25. januar 2018 av Krozmar Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 And the pigs are fed, and ready to fly. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Hadde jo vært morro med DNA test på Tryneboka.. Plutselig dukker det opp noen ukjente søsken Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 26. januar 2018 Del Skrevet 26. januar 2018 (endret) For tiden går det TV-reklame der My Heritage tilbyr DNA test som skal hjelpe deg å finne frem til slektninger. Hva synes dere om personvernet når et privat firma bygger opp et privat DNA-arkiv? Hva hvis f.eks. Facebook hadde tilbudt det samme? Tja, blir nok ikke lenge til Staten påbyr det samme ... selvagt med garantert "personvern" mot at andre enn dem selv skal få tilgang. Endret 26. januar 2018 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 26. januar 2018 Del Skrevet 26. januar 2018 For tiden går det TV-reklame der My Heritage tilbyr DNA test som skal hjelpe deg å finne frem til slektninger. Hva synes dere om personvernet når et privat firma bygger opp et privat DNA-arkiv? Hva hvis f.eks. Facebook hadde tilbudt det samme? Tja, blir nok ikke lenge til Staten påbyr det samme ... selvagt med garantert "personvern" mot at andre enn dem selv skal få tilgang. Med regjeringen vi har nå, blir det garantert noen brudd og Pensjonsfondet vil bli tappet av søksmål mot staten.. Men i det minste får vi litt av penga Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 (endret) Hadde jo vært morro med DNA test på Tryneboka.. Plutselig dukker det opp noen ukjente søsken Skal vi tippe at dette kommer? Og Facebook samler jo inn data om folk ellers. Så dette kunne bli interessant bl.a. medisinsk. Det norske kreftregistret kunne bli danka ut :-) Zuckerberg er jo mye interessert i medisin og driver medisinske laboratorier. De/han har sikkert fantasi nok til å tenke på å samle inn medisinske data via Facebook. Det skulle bare mangle. https://chanzuckerberg.com/initiatives Endret 1. februar 2018 av lada1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Det selges allerede surfe-data, shoppe-data, og andre nettvaner man har, over en lav sko. Så her ligger jo alt til rette for salg av medisinske data med fullt navn og slektshistorie til forsikringsselskap, fremtidige arbeidsgivere og andre "interesserte". Og gjør ikke My Heritage det selv, så gjør hackerne det... 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 De eier ikke resultatene, så null stress... Men da er jo ALT i orden! Jeg er så lettet! 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 (endret) De eier ikke resultatene, så null stress.. Bestilte meg en test i går.. for 511 kroner inklusiv frakt Håper du kan oppdatere her litt når du ser gangen i bestillingsprosessen og alt mulig? Eller om det er noe lureri. Endret 1. februar 2018 av Taurean Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Da er det bare å vente til sosiale medier foreslår kontakter, basert på sykdomshistorien din. Sjekk også premie på livsforsikring med jevne mellomrom. Det er ille nok når folk legger ut hele livet sitt på fb, men DNA-data på avveier kan fucke opp livene til store deler av slekta di. Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Går vel direkte til usa dette, så når man gjør noe galt der så har dem allerede din dna så er man fucked. Trust nobody not even yourself Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 De eier ikke resultatene, så null stress.. Bestilte meg en test i går.. for 511 kroner inklusiv frakt Håper du kan oppdatere her litt når du ser gangen i bestillingsprosessen og alt mulig? Eller om det er noe lureri. Skal komme med tilbakemelding så snart jeg får testen i posten og får sendt den i retur 2 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Alt av data som kan misbrukes vil historisk sett til slutt bli misbrukt. Nå ble det jo lansert hjemmesett å få kjøpt for å leke med CRISPR til rundt 1000-lappen så da er jo oppsiden at du kan prøve å fikse de indikerte DNA-problemene dine på kjøkkenbenken Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Alt av data som kan misbrukes vil historisk sett til slutt bli misbrukt. Nå ble det jo lansert hjemmesett å få kjøpt for å leke med CRISPR til rundt 1000-lappen så da er jo oppsiden at du kan prøve å fikse de indikerte DNA-problemene dine på kjøkkenbenken Yes, cured my cancer! Woops, I got cancer... Lenke til kommentar
vidor Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Dette er jo menneskeheten i et nøtteskal. Rote med ting vi ikke forstår og eksperimentere for å forsøke og forstå. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 13. februar 2018 Del Skrevet 13. februar 2018 (endret) De eier ikke resultatene, så null stress.. Bestilte meg en test i går.. for 511 kroner inklusiv frakt Håper du kan oppdatere her litt når du ser gangen i bestillingsprosessen og alt mulig? Eller om det er noe lureri. Fikk pakken på Fredag, veldig fin pakke med slike swappere swabbere/svaber/qtips (takk til Shruggie og festus haggen) som du stryker og vrir på innsiden av kinnet, 2 stykk.. DNA testen kom også med en aktiveringskode som kobler nettop pakken jeg fikk til meg som bruker på nettsiden. Dette må gjøres før pakken sendes i retur. Fulgte med en forseglingspose og en bobleplast konvolutt som adressen står på. Sendte i retur i dag (kostet 22,- kroner i frakt). Og det tar ytterlige 4-6 uker før jeg nå får noe resultater.. Så nå må jeg bare vente videre Endret 21. februar 2018 av Krozmar Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 (endret) Fikk pakken på Fredag, veldig fin pakke med slike swappere som du stryker og vrir på innsiden av kinnet, 2 stykk.. Så da er det ikke vampyrisme som er motivet bak, som er det egentlige motivet for blodprøver og bloddonasjon. Men om noen måneder har de sikkert produsert ferdige kopier av deg på The Cloning Center, som da står klare til å utnyttes som systemet ønsker Ville heller kalt swapper for en slags q-tips, men så er jeg vel for gammel til å bruke ordet swapper. Endret 14. februar 2018 av festus haggen Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 Swabber! FFS! Sorry, jeg vet jeg overreagerer, men ÆRLIG talt... 1 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 Hvis han mener swabber, har det nok vært et norsk ord i mange år, som "en svaber" og "svabre gulvet". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå