LilleJonny Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Hei,Ser etter en varebil jeg kan bruke som mini-campingbil. Planen er 3-4 måneder roadrip gjennom Europa.Har et budsjett på maks 90.000kr og ønsker en bil som vil kreve lite vedlikehold i årene som kommer. Har vurdert biler som Hiace, Transporter og Vito, men innenfor mitt budsjett ser det ut til at det eneste jeg får råd til er en eldre bil som har gått langt. Hvis jeg i stedet ønsker en nyere bil (2012+) som har gått kortere enn 70.000 km, virker det som om Opel Vivaro er et godt alternativ. Kjørekomfort er uviktig. Er Opel Vivaro en driftssikker varebil? Noen som kan anbefale denne eller lignende varebiler? Hjelp mottas med takk (: Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Jeg hadde en Vivaro for noen år siden. Kjørte den ca 100 000 km på et år (fra 100.000 til 200.000 på telleren). Måtte bytte starter etter en stund, men ellers bare slitedeler. Tror det kan regnes som en ganske pålitelig varebil. Lenke til kommentar
LilleJonny Skrevet 25. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2018 Jeg hadde en Vivaro for noen år siden. Kjørte den ca 100 000 km på et år (fra 100.000 til 200.000 på telleren). Måtte bytte starter etter en stund, men ellers bare slitedeler. Tror det kan regnes som en ganske pålitelig varebil. Takk for svar! Hva er ca forbruk på mila? Noen motor du vil anbefale? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Slike kassebiler vil ha snaue literen. Regn med rundt 0.8-0.9 på mila. Litt lavere på langkjøring og litt høyere på bykjøring. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 (endret) Jeg hadde 2-literen og hadde et forbruk på ca. 0,8l/mil ved blandet kjøring. Kunne klare å lure den ned mot 0,6 på langkjøring. Ville styrt unna 1,9-liters dieselen den ble levert med på eldre modeller pga. dårlig rykte. Vet også om noen som har kjørt 2,4-literen en lengre periode uten å ha rapportert om store problemer. edit: Mulig det var 2,5-liter (og ikke 2,4) ja, som Kremt skriver. Og variantene fra Renault og Nissan er selvfølgelig like gode. Endret 25. januar 2018 av frohmage Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Ja den Opel/Saab/Alfa/GM dieselen var ikke av de beste. Regreim på 45 eller 60 tusen til slutt på de vel, med vannpumpe og alt? Mye havarier på de der. 2.5 er sikkert bedre. Man må heller ikke se seg blind på Vivaro men kanskje se på tvilingmodellene også, Nissan Primastar og Renault Trafic. Lenke til kommentar
LilleJonny Skrevet 26. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2018 Takk for gode svar Frohmage og Kremt, da vet jeg hva jeg skal se etter!Har utvidet søket mitt til Vivaro/Primastar/Trafic nå (:Nå har det seg sånn at jeg har kommet over en lovende Hiace, valgets kvaler ... Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. januar 2018 Del Skrevet 26. januar 2018 Bunnsolid Hiacen, virkelig. Jeg liker best den korte med rwd sånn kjøremessig. Lang 4wd hiace har grusom svingradius! Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 1 gen. Vivaro har problemer med girboksen ryker. Lenke til kommentar
OleJohnny15 Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Jobba på Opel når Vivaro var ny. Fikk ikke noe godt inntrykk av de. Mye feil på motor, girkasse, svak forstilling osv. Men gode å kjøre. Hiace er i en helt annen liga kvalitetsmessig, men ruster endel og ikke så gode å kjøre. Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Min far har en Nissan Primastar som har gått ca 90.000km og den var nettopp på verksted for utbedring av girkasse. Han har 6-trinns automat. Hvis kjørekomfort ikke er viktig ville jeg anbefalt Toyota Hiace. Det er biler som er simpelt konstruert og kjent for å være uslitelige, men omtrent like gode å kjøre som tanks over ei steinrøys. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Hiace er ikke SÅ ukomfortabel egentlig, er helt grei. Men 4WD versjonen har grusom svingradius og er et mareritt å manøvrere på trange områder. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Lang 4wd hiace er vel verst på svingradius, 2wd er omtrent ubrukelig på vinteren uten last. Har siste typen av hiace 4wd på jobb. Den går ganske godt i forhold til transporterne vi har. Den har omtrent ingen comfort. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Rwd liker jeg best, kan leke seg med den i rundkjøringer og slikt. Så er den mer komfortabel med fjæring og slikt også, samt styring som sagt. Må ha gode dekk på vinteren med rwd da, særlig hvis man bor der det er mye bakker. Lenke til kommentar
LilleJonny Skrevet 20. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2018 (endret) Takk for gode svar! (: (: (: Endret 20. februar 2018 av LilleJonny Lenke til kommentar
Undrun Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Min sønn har kjøpt en ny Vivaro. I dag virket ikke bremsene. Han hadde kjørt i rushen og bremset litt sånn som man gjør i rushen. Å så skulle han stoppe fordi bilen foran han stoppet. Da virket ikke bremsene. Han fikk høre der han kjøpte bilen at det var vanlig, de ble stive når man hadde tråkket noen ganger på dem. Syns det høres skummelt ut. Er dette vanlig? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 6. januar 2019 Del Skrevet 6. januar 2019 (endret) Er jo på ingen måte vanlig at bremsene skal slutte å virke. Er det en helt ny bil? Isåfall er det jo en garantisak uten tvil. Hadde en Vivaro 2007 modell fra juni 2017 til oktober 2018. Rett og slett en ordentlig møkkabil. Er en skam at Opel har putta logoen sin på dette. Det lekker vann i fra pakningen under ved frontruta som renner ned på toppen av motoren. Dette fører til at dysene ruster fast og ingen får de ut selv med 20 tonns presseverktøy. Da har man to valg. Enten så må man bytte motor eller koste på nytt topplokk, registerkjede med tilhørende deler og 4 nye dyser til 2500 kr stykket. Tapte 40 tusen kr på denne møkkabilen jeg hadde. Aldri mer fransk varebil uten garanti. Endret 6. januar 2019 av Opelduude Lenke til kommentar
Blazer85TD Skrevet 3. september 2020 Del Skrevet 3. september 2020 (endret) BILEN FRA HELVETE Har en 2005 Opel Vivaro 1,9 CDTI. Jeg kaller den bare bilen fra helvete. Har aldri hatt en bil med så mye problemer. De mest utrolige ting som ryker og det skjer noe nytt hele tiden. Har prøvd å få den såpass i orden at jeg kan få den solgt men det nytter ikke. Nå står bilen igjen pga feil på startsperre. Får ikke av startsperren og da starter den ikke. Plutselig kan den starte og da går den fint, men den kan ikke stoppes og ta ut nøkkel, for da kan jeg bare glemme å få start på den igjen. Nå går den snart på skroten. Endret 3. september 2020 av Blazer85TD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå