Redaksjonen. Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Det kan være mindre enn ti år til det første elektriske ruteflyet tar av i Norge.For to år siden ble Avinor-sjefen idiotforklart. Det har endret seg formidabelt (Ekstra) Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Var det ikkje sånn at ordet "idiotforklart" er ei dårleg oversetjing frå svensk til norsk? Der det svenske ordet er "idiotförklarad" og "förklarad" har to tydingar: "forklart" og "erklært", og ordet i "idiotförklarad" er det den andre tydinga som gjeld? Som betyr at det på norsk blir "idioterklært", ikkje "idiotforklart". 4 Lenke til kommentar
hitokiri Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Var det ikkje sånn at ordet "idiotforklart" er ei dårleg oversetjing frå svensk til norsk? Der det svenske ordet er "idiotförklarad" og "förklarad" har to tydingar: "forklart" og "erklært", og ordet i "idiotförklarad" er det den andre tydinga som gjeld? Som betyr at det på norsk blir "idioterklært", ikkje "idiotforklart". Du har selvsagt helt rett, og jeg har endret dette. Takk for innspill! //Marius Valle, tu.no Lenke til kommentar
awil Skrevet 26. januar 2018 Del Skrevet 26. januar 2018 Spennende utvikling. Det har vel vært sagt fra de som jobber med å designe helelektriske fly at de trenger nesten en dobling av batterikapasitet for at helelektrisk fly skal gi mening. Men det er flere som nå er i ferd med å kommersialisere solid state lithium batterier i forskjellige former, som gir nettopp den doblingen. Så det ser ut som dette skal gå bra. Det er spennende tider. Jeg tror Norge kommer til å tjene enormt på å være tidlig ute med elektrifisering av bil og fly. Med såpass billig strøm har vi mye å spare, og den økonomiske verdien av å kunne fly fra/til en mindre og mer lokal flyplass er uvurderlig. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 26. januar 2018 Del Skrevet 26. januar 2018 Norge sender jevnlig opp raketter fra Andøya, skal vi sette i gang et prosjekt med å gjøre disse elektriske også? Norge har jo månelandet på Mongstad allerede, og har flyplass på Sola. Det er typisk norsk å være god! Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 26. januar 2018 Del Skrevet 26. januar 2018 Når kommer det første elektriske passasjerflyet som kan utkonkurrere det over 80 år gamle Douglas DC-3 på noe annet enn komfort? Hvor mange år må man deretter ha for å utvikle elflyene videre slik at de kan ta igjen 80 års utvikling? Kutt fossilt drivstoff så raskt som teknisk mulig på transportmidler som er lette å elektrifisere, slik at vi kan bruke fossilt drivstoff litt lengre på transportmidler som er vanskelig å få utslippsfrie. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå