torest Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Fraktet 130.000 tonn kondensat.Oljetankeren brant i en uke. Nå vil Kystverket vil lære av Kina-ulykken Lenke til kommentar
Jack Johnson Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Noen som fortsatt hevder at fossilt energi er miljøvennlig? Noen fossilbil eiere der ut? 1 Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Noen som fortsatt hevder at fossilt energi er miljøvennlig? Noen fossilbil eiere der ut? Gratulerer med en skikkelig gjennomtenkt post. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 (endret) Noen som fortsatt hevder at fossilt energi er miljøvennlig? Noen fossilbil eiere der ut?Kven har hevda det? Du meiner vel ikkje at elbilar er miljøvennlige? Mindre utslepp enn fossilbilar, ja, men like fullt bidreg kvar bil til utslepp av saker og ting, samt måten råstoffa blir henta ut på. Oljetankarar har alle bruk for, elbilane inkludert. Du får ikkje bygd ein einaste elbil utan større mengder fossilt brennstoff. Tankaren kunne vore på vei til ein fabrikk som produserer elbilar. Endret 25. januar 2018 av Zeph Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Noen som fortsatt hevder at fossilt energi er miljøvennlig? Noen fossilbil eiere der ut? Særlig japan er glade i å lade biler med elektrisitet som ikke er produsert fra fossilt brennstoff. http://www.world-nuclear.org/information-library/safety-and-security/safety-of-plants/fukushima-accident.aspx ...og i Kirkenes er de overlykkelige over sin gode nabo i øst. https://www.nrk.no/troms/fortsatt-forurensing-fra-nikkel-1.7489211 Her er det bare å feire for miljøvennlige Tesla: https://www.theguardian.com/vital-signs/2015/jun/10/tesla-batteries-environment-lithium-elon-musk-powerwall Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Kven har hevda det? Du meiner vel ikkje at elbilar er miljøvennlige? Mindre utslepp enn fossilbilar, ja, men like fullt bidreg kvar bil til utslepp av saker og ting, samt måten råstoffa blir henta ut på. Oljetankarar har alle bruk for, elbilane inkludert. Du får ikkje bygd ein einaste elbil utan større mengder fossilt brennstoff. Tankaren kunne vore på vei til ein fabrikk som produserer elbilar. ...dessuten: En må regne med bruk av olje i årtier fremover. Greit nok, kondensat spikes i de tyngste crudeoljene slik at de får rett kvalitet til å kjøres gjennom rafineriene, og de tyngste oljene er ikke spesielt ønskelig. Men alternativet til å bruke kondensat industrielt er gjerne at den fakles, som mange ihvertfall ikke ønsker. Når man sammenligner med norske forhold kan det være greit å ha i bakhodet at temperatur og salt/partikkelinnhold i vannet kan være helt forskjellig. Det er store ferskvannssystemer i området. Dybdeforholdene er kanskje delvis sammenlignbare med nordsjøen? Det har vel liten betydning i forhold til temp på havbunnen men det kan ha betydning for vrakets tilstand (kollisjon med havbunnen) og hvor lang tid det tar før hele tanker begynner å lekke. Trykket på den aktuelle dybden kan vel også ha betydning for hvorvidt olje/kondensat blir liggende på havbunnen lokalt eller om den kommer til overflaten. Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Skipet var Iransk. Rett opp overskriften. Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Skipet var Iransk. Rett opp overskriften. Vanligvis tilsvarer nasjonaliteten flaggstaten, og i dette tilfellet er flaggstaten Panama og ikke Iran. Så å benevne den som Iransk vil også være feil. (Hvem og av hvilken nasjonalitet de som EGENTLIG eier den er, er ikke nødvendigvis så godt å si selv om den ser ut til å ha vært eid av et Iransk selskap.) Så: "Iranskeid" eller "Panamaregistrert" er nok mer korrekt enn "den Iranske tankeren". Kan jo være det er et Iransk selskap eid av kinesere som har chartret Sanchi inn på bareboat fra et engelskeid selskap registrert i Hamilton... Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Skipet var Iransk. Rett opp overskriften. Vanligvis tilsvarer nasjonaliteten flaggstaten, og i dette tilfellet er flaggstaten Panama og ikke Iran. Så å benevne den som Iransk vil også være feil. (Hvem og av hvilken nasjonalitet de som EGENTLIG eier den er, er ikke nødvendigvis så godt å si selv om den ser ut til å ha vært eid av et Iransk selskap.) Så: "Iranskeid" eller "Panamaregistrert" er nok mer korrekt enn "den Iranske tankeren". Kan jo være det er et Iransk selskap eid av kinesere som har chartret Sanchi inn på bareboat fra et engelskeid selskap registrert i Hamilton... Den var iallfall ikke kinesisk. Ser overskriften er rettet opp nå. Lenke til kommentar
HF- Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Noen som fortsatt hevder at fossilt energi er miljøvennlig? Noen fossilbil eiere der ut?Kven har hevda det? Du meiner vel ikkje at elbilar er miljøvennlige? Mindre utslepp enn fossilbilar, ja, men like fullt bidreg kvar bil til utslepp av saker og ting, samt måten råstoffa blir henta ut på.Oljetankarar har alle bruk for, elbilane inkludert. Du får ikkje bygd ein einaste elbil utan større mengder fossilt brennstoff. Tankaren kunne vore på vei til ein fabrikk som produserer elbilar. Ka dei bruka kondensat til i produksjonen av elbila? Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Ka dei bruka kondensat til i produksjonen av elbila? Det meste av plasten vi bruker stammer fra olje. Kondensat mixes i de tyngre råoljevariantene i varierende grad for at raffinerier skal kunne prossessere råoljen. Forskjellige raffinerier er tilpasset produktene de leverer og hvilken type råolje de anvender. Det andre er energiproduksjonen som må til for å bygge elbiler og produsere komponentene de består av. . Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Den var iallfall ikke kinesisk. Ser overskriften er rettet opp nå. Tankeren kan jo ha vært kinesisk eid ;o) For alt vi vet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå