Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Posten og ID - er det blitt helt hysterisk

Nyidag

Anbefalte innlegg

Så slutt å syt, du har hatt 20(!) år på deg å fornye det laminerte førerkortet ditt! Ta med deg passet, reis på biltilsynet, betal den 200-lappen det koster og gå hjem å vent på det nye førerkortet ditt! Du MÅ uansett gjøre dette nå snart likevel!

Sikkert noe jeg har gått glipp av, men hvor står det at den gamle type kort ikke lenger er gyldig førerkort til tross for at utløpsdatoen ikke har passert? 

Selv er jeg i en litt spesiell situasjon med et gammelt dansk førerkort fra starten av 90-tallet, og den er gyldig til jeg er 70 og vil iflg alt jeg har lest aksepteres som gyldig førekort også i Norge så lenge den også er gyldig i Danmark. 

Jeg ser ingen grunn til å bytte til et dårlige kort med 10 års gyldighet i al fall. 

Her: https://www.nettavisen.no/na24/na-er-dato-for-nar-du-ma-bytte-frerkortet-bestemt/3423319418.html

Takk for lenken.  Fant etterhvert frem til at for meg er det år 2033 som gjelder: https://www.politi.dk/da/aktuelt/SporgsmalSvar/Facebook+sporgsmal+om+nye+korekortregler.htm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Førerkortets gyldighet er ikke det samme som gyldig ID ovenfor andre!

At staten forøvrig gir deg frem til 2023 på å fornye førerkortet ditt er uansett ekstremt snilt, for dette skulle du gjort for 10år siden!

Så slutt å syt, du har hatt 20(!) år på deg å fornye det laminerte førerkortet ditt! Ta med deg passet, reis på biltilsynet, betal den 200-lappen det koster og gå hjem å vent på det nye førerkortet ditt! Du MÅ uansett gjøre dette nå snart likevel!

Nei det skulle jeg så alldeles ikke. Staten har bare kommet med dette kravet nå at min type førerkort går 2023, ikke mitt,  de har ikke tidligere hverken informert meg direkte eller offisielt at jeg ikke har gyldig førerkort. 

Lenke til kommentar

Det er fordi det er gyldig frem til 2023, som førerkort. Det trenger ikke å være gyldig som personlig ID. Etter dette vil du risikere å bli bøtelagt fordi du kjører med ugyldig førerkort. Det er ikke vanskeligere enn det!

Altså, er det noe du sliter med å forstå her? Du er for lat til å fornye førerkortet ditt, og nå klager du på at staten ikke lager særregler for kun deg? Kom igjen a..

Og nei, staten plikter ikke å fortelle deg om dette, dette er nyheter du burde ha visst, da dette har vært sendt ut i media mange ganger nå. Likevel så er det ikke umulig at de kommer til å sende ut brev. Dessuten så veit du det nå, så du trenger ikke å komme med flere unnskyldninger for å rett og slett ikke gidde å fornye førerkortet ditt, som dessuten og da vil doble som en gyldig ID

Men greit. Du får ta med deg passet ditt på posten da, hver gang du skal hente en pakke, også får du heller satse på at du ikke blir stoppet i kontroll etter 2023

Lykke til :)

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At staten forøvrig gir deg frem til 2023 på å fornye førerkortet ditt er uansett ekstremt snilt, for dette skulle du gjort for 10år siden!

Nei, det er det ikke, og nei, det skulle han ikke. Gamle førerkort (i "lette" klasser) før 01/01/98 har i utgangspunktet gyldighet til innehaverens 100-års-dag, altså er det ikke spesielt snilt av Staten å korte inn gyldighetstiden med (om vi antar at personen som tok førerkort i 1997 var 18 år gammel, født i 1979) inntil 56 år, fra 2079 til 2023.

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Førerkortets gyldighet er ikke det samme som gyldig ID ovenfor andre!

Inkludert bilde koster det nærmere 400 kr. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det er det ikke, og nei, det skulle han ikke. Gamle førerkort (i "lette" klasser) før 01/01/98 har i utgangspunktet gyldighet til innehaverens 100-års-dag, altså er det ikke spesielt snilt av Staten å korte inn gyldighetstiden med (om vi antar at personen som tok førerkort i 1997 var 18 år gammel, født i 1979) inntil 56 år, fra 2079 til 2023.

Totalt irrelevant og her har det vært en regelendring - get over it! Og som følge av denne endringen så har man fått en tidsfrist - som er på mange år. Og det er ikke vanskelig å ordne opp i dette, det er rett og slett ufattelig lett. 

Sakens tema er uansett om trådstarter kan bruke sitt eldgamle førerkort som ID, noen han/hun ikke kan. Og det med god grunn, ferdig med det. At TS her ønsker å sutre over dette, stiller jeg meg totalt uforstående til. 

EDIT:

ITtraktor, ok... 

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Totalt irrelevant og her har det vært en regelendring - get over it!

Jeg har kommet over det for lenge siden. Og innlegget mitt var akkurat like relevant som pisspreiket ditt om at det var ikke bare "snilt", men "ekstremt snilt" av staten å gi en inntil 56 år kortere frist for å bytte det ut enn den opprinnelige, og ikke minst, den håpløst feilaktige opplysningen din om at han "skulle" ha byttet det ut for 10 år siden, dvs i 2008.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Jeg syns ikke staten er "slemme" når de ønsker å rette seg inn etter resten av Europa, men samtidig gir folk som har den gamle papirlappen en frist på mange år, på å fornye.
Det finnes ekstremt mange land som har et mye strengere regelverk enn det vi har når det kommer til gjentatt fornyelse av førerkort, så "pisspreiket" mitt står jeg for

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe norsk ID-kort da jeg ikke er norsk

Det er ingen som har norsk ID-kort, for det finnes ikke.

Norsk ID kort hadde vært en fordel. De fleste andre Europeiske land har ID-kort. Disse er gyldige i hele Europa, slik at du ikke engang trenger å ha med pass.

Dog er ikke bankkort med bilde gyldig ID i Europeiske land..

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer nye ID-kort nå mener jeg, i 2018 som skal gjelde for hele Schengen

Ja, jeg har hørt noe slik. Jeg vet ikke hvordan innføringen og kravene vil være i Norge, men i andre Europeiske land er ID kort en fordel fordi du slipper alt maset om biometri osv som nå er påkrevd i pass (grunnet USA sine regler).

Selv synes jeg det er uheldig at man ikke kan få pass uten biometri nå til dags og heller la biometri være valgfritt for de som skal eller har tenkt å reise til USA.

Slik som situasjonen er nå til dags kan for tidlig og for dårlig implementering av biometrisk teknologi, føre til at biometrisk informasjon kommer på avveie og dermed føre til at biometrisk informasjon og troverdigheten til denne blir svekket i fremtiden. Om man ikke MÅ ha biometrisk informasjon, bør identifikasjonen helst IKKE ha biometrisk informasjon. Rent sikkerhetsmessig.

Lenke til kommentar

Opptil flere :)

Frivilligheten er en overgangsordning. ;)

Morsomt det du sier. Det er jo sant at sauen hver gang den ønsker å krysse en imaginær linje må registrere seg. Sauene er vant til den begrensede friheten de har i verden og tillater tiltak i dette systemet for å kunne bruke noen av de naturlige rettighetene som har blitt fratatt dem.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres merkelig ut. Sist jeg hentet pakke send med Posten så var det rekomandert fra utlandet som man tidligere måtte vise ID for å få ut, men brått så har de fjernet ID-krav på dem. Det var fordi det var "for mye jobb" hadde jenta fått beskjed om når jeg spurte henne.

Det er fordi land som feks. Kina sender 99% av sporbare pakker som rekommandert, da den sendingsmåten er finansiert av staten.

Verdien på disse pakkene er som regel <$5-10.

Hvorfor skal jeg oppdatere mitt førerkort når det er gyldig for å kjøre med det? Er det fordi statens vegvesen skal tjene penger?

Trenger vel ikke oppdatere det, men det kan ikke brukes som gyldig ID. Hadde en liten papirbit kunne brukt som ID, så hadde nok -en god del- forfalsket slike..

Når du begynner å bli gjenkjent i lokalet, slipper du ID-maset. Det er likevel fordelaktig å ta med seg bankkortet, fungerer alltid.

Det kommer jo helt an på hvilken type pakke. for innenlands rekommandert vil ikke det fungere..

En kamerat fikk samme problem, posten godtok ikke det gamle førerkortet. Men det ble verre, Vegvesenet godtok det heller ikke da han møtte opp for å få et nytt! Passet var også utgått, så han fant det problematisk å bevise for Vegvesenet hvem han var.

Uten ID så er det nok vanskelig ja. De gamle førerkortene er jo ikke gyldig ID, bare et bevis som sier at man har førerkort.

Om man skulle ha blitt stoppet i en kontroll, så kan jo politiet enkelt sjekke om sjåføren har førerkort i demmes register.. 

Skulle alle steder som krever ID tatt en papirbit for god fisk så hadde det nok blitt litt villere tilstander rundt om kring :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det å tro at førerkort skal fungere som ID kort fra du får det til du er 100 år gir ikke mening på noen måte.

Det at det har funnes ordninger som lot folk ha førerkort som varer så mange år er det idiotiske, ikke nye lovendringer.

Når vi har nye EØS regler og må bytte til ny type førerkort, så kunne staten fint sagt at fra og med neste år så må alle bytte, men har altså gitt folk lange frister etter en lovendring, så jo det er snilt.

Hvis du tenker logisk over det så gir det utrolig mye mening at posten krever ID for utlevering. Ellers kan du gå rundt i postkassene til folk, ta hentelapper og hente andres pakker. Og du kan få ut andres pakker uten nummer også. Snakke med personen i posten, få dem til å finne en pakke, si det er din osv. Kanskje noen steder så kommer du unna uten ID, men da vil det være fordi at de ansatte ikke følger jobbbeskrivelsen. 

Og helt ærlig ethvert voksent menneske bør klare å ha et gyldig ID kort av noe slag. Det finnes en del andre tidspunkt du trenger ID også, ikke kun posten. Jeg har vist ID 5-6 ganger den siste måneden.

Kan ikke klage over at Posten har regler som gir mening og krever noe som alle bør ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...