Nyidag Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Skulle hente ut en pakke fra h&m med noen t-skjorter jeg kjøpte der i farten, men det skulle ikke bli enkelt. De krevde at jeg hadde pass for å hente ut pakken? Jeg går da vanligvis ikke rundt med pass men har førerkort, og hadde det i bilen, men det ble ikke godtatt fordi lappen ble tatt før år 1998. Er det virkelig blitt så vanskelig å hente ut en pakke. Verdien på pakken var kr. 300. Jeg hentet en flatskjerm uka før via Post Nord og de smilte bare pent til meg når jeg hentet denne uten ID. Hva f... er greia her? 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 (endret) Ser riktig ut det ja:https://www.posten.no/motta/legitimasjon-og-fullmakter Så du har fortsatt det plastlaminerte rosa sertifikatet? I løpet av disse 20 årene så kunne du jo ha oppdatert til EØS-modellen da Endret 25. januar 2018 av bshagen 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Høres merkelig ut. Sist jeg hentet pakke send med Posten så var det rekomandert fra utlandet som man tidligere måtte vise ID for å få ut, men brått så har de fjernet ID-krav på dem. Det var fordi det var "for mye jobb" hadde jenta fått beskjed om når jeg spurte henne. Innen landets grenser så er førerkort og bankkort med bilde akseptert legitimasjon så de kan ta seg en bolle. Fra politiets sider om søknad om pass; "Dette må du ta med når du søker norsk fødselsnummer, gyldig legitimasjon, som pass, førerkort, bankkort med bilde". Unntak er selvfølgelig hvis bildet av deg er vesentlig forskjellig fra slik du ser ut, altså at man ikke kan si med sikkerhet at det er deg på bildet. 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 (endret) Dette blir gråsone, så sikkert derfor de har satt 1.1.1998 som krav, siden dette var året de nye førerkortene kom ut. At TS forventer at et over 20år (!) gammelt laminert ID-kort skal være bra i dag, syns jeg er mer underlig enn posten sine ID-regler Siden ikke alle banker tilbyr ID med bildet på bankkort lenger, så syns jeg TS skal bite det sure eplet og ta 5min hos biltilsynet og få oppdatert førerkortet sitt, slik at han/hun har gyldig ID utenom et pass. Som førerkort så blir de ugyldige nå om 5 år uansettEDIT:Og forøvrig, når du stikker på biltilsynet, så ta med passet da også, for ikke engang de godkjenner det gamle førerkortet ditt: Norsk førerkortNorsk førerkort utstedt før 1. januar 1998 er ikke godkjent som legitimasjon, uavhengig om det fortsatt er gyldig som førerkort eller ikke. Har du utløpt førerkort som er utstedt etter 1. januar 1998, er det likevel gyldig som legitimasjon så lenge det er mindre enn 15 år gammelt. Grunnen er at bildet på førerkortet er gyldig i 15 år. https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-forerkort/gyldig-legitimasjon Endret 25. januar 2018 av bshagen 3 Lenke til kommentar
Nyidag Skrevet 25. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2018 Hvorfor skal jeg oppdatere mitt førerkort når det er gyldig for å kjøre med det? Er det fordi statens vegvesen skal tjene penger? 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg bshagen Skrevet 25. januar 2018 Populært innlegg Del Skrevet 25. januar 2018 (endret) Ja, det er kun derfor Nei, det handler vel om at du skal ha oppdatert ID, å ha ID som er over 20 år gammel er jo helt bak mål. Passet ditt holder ikke så lenge(10år), og de nye førerkort-reglene (15år)holder heller ikke så lenge. Om du har ID på bankkort, så holder ikke det i 20 år heller Reis på biltilsynet, med passet ditt - og få førerkortet ditt oppdatert. Det er DU som har tråkka i salaten her, ikke verken Posten eller Statens Vegvesen Endret 25. januar 2018 av bshagen 11 Lenke til kommentar
Mohdaw Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Reglene om ID i posten handler primært om to ting1. Beskytte avvsender. 2. Beskytte mottaker.Det er mye tyveri som forekommer på denne måten. Ved å ha ID-Kontroll reduserer man risikoen for tyveri.Hvorfor noen pakker har ID-kontroll og ikke andre, er avhengig av hva avsender har ønsket. Dette for å sikre seg at det er rette mottaker som tar pakken. Ellers ser jeg virkelig ikke hva problemet er. Du hadde nok vært veldig krass om posten hadde meddelt at de hadde utlevert pakken til en annen, som viser seg å være en tyv. Ellers er bshagen sitt innlegg helt treffende overfor deg. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Hvorfor skal jeg oppdatere mitt førerkort når det er gyldig for å kjøre med det? Er det fordi statens vegvesen skal tjene penger? https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-forerkort/Priser Koster 290,- ser det ut som. Trykking, behandling og selve kortet koster noen kroner. Jeg antar at profitten er minimal. Ny/oppdatert (nytt bilde) legitimasjon er viktig da det må samsvare med hvordan du ser ut i dag. Det er ikke uvanlig at folk blir nektet [insert] fordi legitimasjonen er vesentlig forskjellig fra hvordan du ser ut i dag. At det teknisk sett er gyldig vil ikke si at det er brukbart. Det er grunnen, enkelt og greit. 1 Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Når du begynner å bli gjenkjent i lokalet, slipper du ID-maset. Det er likevel fordelaktig å ta med seg bankkortet, fungerer alltid. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Når du begynner å bli gjenkjent i lokalet, slipper du ID-maset. Det er likevel fordelaktig å ta med seg bankkortet, fungerer alltid. Det har jeg aldri opplevd. Blir spurt om legitimasjon hver eneste gang selv om jeg har hentet pakker minst hundre ganger, men det er forsåvidt greit at de gjør det på den riktige måten 3 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Skulle hente ut en pakke fra h&m med noen t-skjorter jeg kjøpte der i farten, men det skulle ikke bli enkelt. De krevde at jeg hadde pass for å hente ut pakken? Jeg går da vanligvis ikke rundt med pass men har førerkort, og hadde det i bilen, men det ble ikke godtatt fordi lappen ble tatt før år 1998. Er det virkelig blitt så vanskelig å hente ut en pakke. Verdien på pakken var kr. 300. Jeg hentet en flatskjerm uka før via Post Nord og de smilte bare pent til meg når jeg hentet denne uten ID. Hva f... er greia her? Det er helt tullete. Jeg skulle for mange år siden hente et rekommendert brev og de godtok intet. Jeg har ikke noe norsk ID-kort da jeg ikke er norsk og ingen ser ut til å utstede bankkort med bilde lenger, og de ville ikke uten mye krangling akseptere mitt danske pass (det danske personnummer er selvfølgelig ikke identisk med det norske, så de mente derfor det ikke var bra nok). I dag derimot er jeg åpenbart så godt kjent i den lokale at de ikke gidder se det - "neida, jeg har jo sett deg før, den er grei" Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 En kamerat fikk samme problem, posten godtok ikke det gamle førerkortet. Men det ble verre, Vegvesenet godtok det heller ikke da han møtte opp for å få et nytt! Passet var også utgått, så han fant det problematisk å bevise for Vegvesenet hvem han var. Lenke til kommentar
Nyidag Skrevet 25. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2018 Førerkortet er gyldig til 2023 og jeg lett gjenkjennelig på bildet, dette er sykt! 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Førerkortets gyldighet er ikke det samme som gyldig ID ovenfor andre! At staten forøvrig gir deg frem til 2023 på å fornye førerkortet ditt er uansett ekstremt snilt, for dette skulle du gjort for 10år siden! Så slutt å syt, du har hatt 20(!) år på deg å fornye det laminerte førerkortet ditt! Ta med deg passet, reis på biltilsynet, betal den 200-lappen det koster og gå hjem å vent på det nye førerkortet ditt! Du MÅ uansett gjøre dette nå snart likevel! 4 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 At staten forøvrig gir deg frem til 2023 på å fornye førerkortet ditt er uansett ekstremt snilt, for dette skulle du gjort for 10år siden! Tja, mitt er gyldig mange tiår til ... trolig til lenge etter jeg er 6 fot under torva. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 At staten forøvrig gir deg frem til 2023 på å fornye førerkortet ditt er uansett ekstremt snilt, for dette skulle du gjort for 10år siden!Tja, mitt er gyldig mange tiår til ... trolig til lenge etter jeg er 6 fot under torva. Dette er snakk om det gamle førerkortet som er laminert, ikke EØS-modellen som du antagelig har Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Har aldri blitt spurt om legitimasjon på posten, de skal kun ha signatur PostNord spør alltid om legitimasjon, i tillegg skal de ha signatur 3 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Så slutt å syt, du har hatt 20(!) år på deg å fornye det laminerte førerkortet ditt! Ta med deg passet, reis på biltilsynet, betal den 200-lappen det koster og gå hjem å vent på det nye førerkortet ditt! Du MÅ uansett gjøre dette nå snart likevel! Sikkert noe jeg har gått glipp av, men hvor står det at den gamle type kort ikke lenger er gyldig førerkort til tross for at utløpsdatoen ikke har passert? Selv er jeg i en litt spesiell situasjon med et gammelt dansk førerkort fra starten av 90-tallet, og den er gyldig til jeg er 70 og vil iflg alt jeg har lest aksepteres som gyldig førekort også i Norge så lenge den også er gyldig i Danmark. Jeg ser ingen grunn til å bytte til et dårlige kort med 10 års gyldighet i al fall. Lenke til kommentar
fjs Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Så slutt å syt, du har hatt 20(!) år på deg å fornye det laminerte førerkortet ditt! Ta med deg passet, reis på biltilsynet, betal den 200-lappen det koster og gå hjem å vent på det nye førerkortet ditt! Du MÅ uansett gjøre dette nå snart likevel! Sikkert noe jeg har gått glipp av, men hvor står det at den gamle type kort ikke lenger er gyldig førerkort til tross for at utløpsdatoen ikke har passert? Selv er jeg i en litt spesiell situasjon med et gammelt dansk førerkort fra starten av 90-tallet, og den er gyldig til jeg er 70 og vil iflg alt jeg har lest aksepteres som gyldig førekort også i Norge så lenge den også er gyldig i Danmark. Jeg ser ingen grunn til å bytte til et dårlige kort med 10 års gyldighet i al fall. Her: https://www.nettavisen.no/na24/na-er-dato-for-nar-du-ma-bytte-frerkortet-bestemt/3423319418.html Det gjelder da norske førerkort, hvordan det løses i danmark vet jeg ikke. Kortene er gyldig som førerkort, men ikke som ID. Som bshagen skriver; har du norsk førerkort utstedt før 2013 må det byttes før 2020. Så kan like gjerne gjøre det nå. Så slipper man kø og drit når alle andre skal gjøre det 3 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Jeg har ikke noe norsk ID-kort da jeg ikke er norsk Det er ingen som har norsk ID-kort, for det finnes ikke. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå