Gå til innhold

Bensin- og dieselbiler kan bli forbudt i Oslo allerede om 6 år


Anbefalte innlegg

MDG går nok på en smell i 2019. Vet om mange Oslo-borgere som er misfornøyde med partiet og dagens bystyre.

Mulig, men hvor mange av dem er angrende MDG-velgere fra forrige valg? Det kan jo gå andre veien også. Med de trafikkdebattene som har vært den siste tiden så vil jo en økt oppslutning være en stor tommel opp til MDGs politikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MDG sitt største problem inn mot valgkampen er at de har Nettavisen som gjør hva de kan for å sverte Mdg og Lan. De har skjerpet seg nå siste tiden, etter at de nok en gang fikk gjennomgå i øvrige medier for sin usaklige framferd.

 

Oslo er i stor vekst og det betyr;

* at andel biler pr. innbygger må ned.

* at mer av transportbehovet må løses med kollektivt, gang eller sykkel.

* at mer arealer må fristilles til mennesker.

 

Dette vet alle partiene som stiller til valg. MDG fronter denne endringen og blir de øvrige partienes nyttige idiot. H er nok veldig glade for at MDG tar tak i dette problemet mens de selv er i opposisjon, slik at de kan late som om dette ikke er nødvendig for å tekkes velgerne.

 

Jeg, og mange med meg, ser helt klart at Oslo kveles av privatbilismen. Dette kan man ikke bygge seg ut av og man kan ikke stoppe befolkningsveksten. Dersom man ønsker at privatbilisme som en viktig faktor i livet sitt, så er tiden for å bo i sentrum av Oslo forbi. Byen er nå blitt for stor for det.

 

Jeg synes det er en stor skam at Oslo har vært så dårlig tilrettelagt for syklister og gående som det har vært. Det er suverent at dette nå står høyt på agendaen.

 

Når det kommer til forurensning, så er det også noe alle vil ha mindre av. En utredning vil gi svar på hvilke tiltak som bør ses nærmere på, hvilke som bør legges bort, hvilke muligheter man har og hvordan man bør legge opp løpet for fremtiden. At H later som om det er snakk om et forbud er kun spill for galleriet og stemmesanking blant de som ikke setter seg inn i saker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

MDG går nok på en smell i 2019. Vet om mange Oslo-borgere som er misfornøyde med partiet og dagens bystyre.

Har landet på venstresiden i samtlige kommunevalg, men det blir nå en pause. Høyre-politikk er et mindre onde enn den destruktive galskapen til MDG.

 

MDGs drømmesamfunn er et glansbilde av glade syklister i 20-årene. Resten kan stå utenfor og se inn.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel!, Ca. ørtenhundre bedrifter, butikker, organisjasoner, etater osv. kommer til å flytte ut av Oslo over tid, ergo tusenvis av arbeidspasser vil bli flyttet/forsvinne fra Oslo. 

Helt greit(eller ikke?) Flere boliger og kontor/produksjon/lokaler blir ledige osv. Så, hvem kommer til å betale for all moro for å bli i Oslo? Uansett om man sykler livet av seg..

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel!, Ca. ørtenhundre bedrifter, butikker, organisjasoner, etater osv. kommer til å flytte ut av Oslo over tid, ergo tusenvis av arbeidspasser vil bli fyttet/forsvinne fra Oslo. 

Helt greit(eller ikke?) Flere boliger og kontor/produksjon/lokaler blir ledige osv. Så, hvem kommer til å betale for all moro for å bli i Oslo?

 

Det er ein alternativ måte å løyse vekstproblema til Oslo på, men då må den ukontrollerte veksten i statsbyråkratiet tøylast.
Lenke til kommentar

Vel!, Ca. ørtenhundre bedrifter, butikker, organisjasoner, etater osv. kommer til å flytte ut av Oslo over tid, ergo tusenvis av arbeidspasser vil bli fyttet/forsvinne fra Oslo. 

Helt greit(eller ikke?) Flere boliger og kontor/produksjon/lokaler blir ledige osv. Så, hvem kommer til å betale for all moro for å bli i Oslo? Uansett om man sykler livet av seg..

Hvor skal de flytte? Akershus?
Lenke til kommentar

Har landet på venstresiden i samtlige kommunevalg, men det blir nå en pause. Høyre-politikk er et mindre onde enn den destruktive galskapen til MDG.

 

Tror ikke Høyre er noen garantist dersom du ikke vil ha Mdg..

 

Ordfører Fabian Stang og byrådsleder Stian Berger Røsland på Høyres valgvake på valgdagen. Nå håper de på å få fortsette å styre Oslo.

 

Høyre-byrådet vil friste MDG med grønt budsjett

 

Det kunne like gjerne vært H+Mdg som styrte Oslo nå.

Lenke til kommentar

 

Vel!, Ca. ørtenhundre bedrifter, butikker, organisjasoner, etater osv. kommer til å flytte ut av Oslo over tid, ergo tusenvis av arbeidspasser vil bli fyttet/forsvinne fra Oslo. 

Helt greit(eller ikke?) Flere boliger og kontor/produksjon/lokaler blir ledige osv. Så, hvem kommer til å betale for all moro for å bli i Oslo? Uansett om man sykler livet av seg..

Hvor skal de flytte? Akershus?

 

Tja? Norge er nok større enn sentraløstland, mye kan flyttes til hvor som helst,veldig bra distrikspolitikk spør du meg :) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Oslo er i stor vekst og det betyr;

* at andel biler pr. innbygger må ned.

* at mer av transportbehovet må løses med kollektivt, gang eller sykkel.

* at mer arealer må fristilles til mennesker.

Enig, privatbilismen tar for stor plass.

MDG sitt største problem ...

er at de bruker luftforurensing som en dårlig unnskylding for å få til punktene over. Det hele ender med å bli en slags oppmuntring til elbilbruk når målet bør være færre biler, uavhengig av fremdriftsteknologi.
Lenke til kommentar

 

 

Vel!, Ca. ørtenhundre bedrifter, butikker, organisjasoner, etater osv. kommer til å flytte ut av Oslo over tid, ergo tusenvis av arbeidspasser vil bli fyttet/forsvinne fra Oslo. 

Helt greit(eller ikke?) Flere boliger og kontor/produksjon/lokaler blir ledige osv. Så, hvem kommer til å betale for all moro for å bli i Oslo? Uansett om man sykler livet av seg..

 

Hvor skal de flytte? Akershus?

Tja? Norge er nok større enn sentraløstland, mye kan flyttes til hvor som helst,veldig bra distrikspolitikk spør du meg :)

Neppe. Til det er kostnadene for høye og kompetansenivået for lavt.

 

Eks. på dustete og rådyr distriktspolitikk:

https://www.aftenposten.no/norge/i/8yPaG/Kan-koste-flere-titalls-millioner-bistandskroner-a-flytte-Fredskorpset-til-Forde

Lenke til kommentar

 

 

Vel!, Ca. ørtenhundre bedrifter, butikker, organisjasoner, etater osv. kommer til å flytte ut av Oslo over tid, ergo tusenvis av arbeidspasser vil bli fyttet/forsvinne fra Oslo. 

Helt greit(eller ikke?) Flere boliger og kontor/produksjon/lokaler blir ledige osv. Så, hvem kommer til å betale for all moro for å bli i Oslo? Uansett om man sykler livet av seg..

Hvor skal de flytte? Akershus?

 

Tja? Norge er nok større enn sentraløstland, mye kan flyttes til hvor som helst,veldig bra distrikspolitikk spør du meg :) 

Det er jo ganske morsomt da. For en del år tilbake boblet det over av argumenter om hvordan teknologien (IT) skulle sørge for at alle kunne sitte på hvert sitt nes og gjøre "alt". Teknologien er der. Men folk klumper seg sammen på noen få kvadratkilometer med huet stukket ned i mobilen.

 

Og desto mer de klumper seg sammen, jo mer klager de over det miljøet de selv har skapt. Det er ikke lavtutannede som klumper seg sammen i sentrum, de har ikke råd. Det er "de smarte" som har valgt kakkerlakkstrategien.

Lenke til kommentar

For meg som bor og jobber i Oslo, er småbarnsfamilie med full baluba med kjøring og henting av unger på trening og aktiviteter, er dette glimrende nyheter.

 

Jeg lar meg i hvert fall ikke skyves foran av dem som mener at "dette vil være svært vanskelig for vanlige folk, folk med barn som må ha bil" etc. Jeg er mye mer bekymret for luftkvaliteten mine barn utsettes for enn trivielle ting som økte bompengesatser, bilfrie soner og eventuelt kjøreforbud. For oss som bor i Oslo er vil dette bare gjøre byen til en bedre by å bo i.

 

6 mnd etter at jeg flyttet til Oslo solgte jeg 4WD'n som brukte 1,4 liter pr mil i byen, og brukte trikk/buss. Rett før jul med handel av mat +++ var det litt tungvint, men ellers var det minimalt behov for bil. Leide bil for helgeturer.

 

Etter 3 år boende på Oslo vest avd øst (Grønnerløkka) måtte jeg for første gang i mitt liv bli hjemme fra jobb, og det pga pollen. Hadde aldri problemer med pollen før det. Så flyttet jeg ut fra byen, og den andre sommeren etter at jeg flyttet var jeg helt kvitt pollenproblemene. Har aldri hatt trøbbel med det senere.

 

Jeg er helt enig med deg.

Lenke til kommentar

Dette er og blir en myte, i beste fall en sannhet med store modifikasjoner. Sammen med den loslitte myten om at det er skipstrafikken som har størst betydning for folks eksponering for NOx i Oslo, som er direkte feil. (Altså skipstrafikken er et betydelig punktutslipp i absolutte tall, men ute i bydelen og gatelangs der folk ferdes i Oslo, altså der det gir mening å måle verdiene, er det veitrafikk som har klart størst bidrag).

 

Jeg har ikke tallene på dette, men det blir i allefall påstått at utslippene pr tonn last transportert er lavere for moderne skip enn de er for semitrailere.

 

Videre fraktes svært mye av godset som transporteres sjøveien av "feeders" fra de store hub'ene som f.eks Rotterdam. På disse korte feederrutene er det langt større muligheter for bruk av alternativ energi, og dersom mer av godset ble fraktet sjøveien øker det også muligheten for å bruke alternative energikilder i distribusjonsleddene fra havn til lager og fra lager til butikk.

 

Mye av godset som går langs veiene fraktes med gamle semitrailere, og mye av det går gjennom Groruddalen. Det hadde vi fått redusert dersom Norge hadde hatt en smartere havne/transportstruktur.

Lenke til kommentar

 

 

 

Vel!, Ca. ørtenhundre bedrifter, butikker, organisjasoner, etater osv. kommer til å flytte ut av Oslo over tid, ergo tusenvis av arbeidspasser vil bli fyttet/forsvinne fra Oslo. 

Helt greit(eller ikke?) Flere boliger og kontor/produksjon/lokaler blir ledige osv. Så, hvem kommer til å betale for all moro for å bli i Oslo? Uansett om man sykler livet av seg..

Hvor skal de flytte? Akershus?

Tja? Norge er nok større enn sentraløstland, mye kan flyttes til hvor som helst,veldig bra distrikspolitikk spør du meg :)

Det er jo ganske morsomt da. For en del år tilbake boblet det over av argumenter om hvordan teknologien (IT) skulle sørge for at alle kunne sitte på hvert sitt nes og gjøre "alt". Teknologien er der. Men folk klumper seg sammen på noen få kvadratkilometer med huet stukket ned i mobilen.

Og desto mer de klumper seg sammen, jo mer klager de over det miljøet de selv har skapt. Det er ikke lavtutannede som klumper seg sammen i sentrum, de har ikke råd. Det er "de smarte" som har valgt kakkerlakkstrategien.

Personlig kontakt forsvinner nok ikke med det første, selv i bransjer med høyt teknologifokus. De med lav utdanning blir igjen på bygda og har heller ikke interesse av å bo i byen.
Lenke til kommentar

Det er jo ganske morsomt da. For en del år tilbake boblet det over av argumenter om hvordan teknologien (IT) skulle sørge for at alle kunne sitte på hvert sitt nes og gjøre "alt". Teknologien er der. Men folk klumper seg sammen på noen få kvadratkilometer med huet stukket ned i mobilen.

Og desto mer de klumper seg sammen, jo mer klager de over det miljøet de selv har skapt. Det er ikke lavtutannede som klumper seg sammen i sentrum, de har ikke råd. Det er "de smarte" som har valgt kakkerlakkstrategien.

Personlig kontakt forsvinner nok ikke med det første, selv i bransjer med høyt teknologifokus. De med lav utdanning blir igjen på bygda og har heller ikke interesse av å bo i byen.

Mastersyken gir miljøsymptomer ja ;o)

Lenke til kommentar

Personlig kontakt forsvinner nok ikke med det første, selv i bransjer med høyt teknologifokus. De med lav utdanning blir igjen på bygda og har heller ikke interesse av å bo i byen.

 

Er det ikkje Årdal kommune i Sogn og Fjordane som har flest doktorgrader pr innbyggjar? Årdal er definitivt ei bygd. Innafor følerifag, som kunsthistorie og statsvitskap, og folk som hamnar i statsadministrasjonen, har du sikkert rett. Truleg det same for advokatar. Realistar og ingeniørar flyttar i større grad til staden der produksjonen er.
Lenke til kommentar

 

Personlig kontakt forsvinner nok ikke med det første, selv i bransjer med høyt teknologifokus. De med lav utdanning blir igjen på bygda og har heller ikke interesse av å bo i byen.

Er det ikkje Årdal kommune i Sogn og Fjordane som har flest doktorgrader pr innbyggjar? Årdal er definitivt ei bygd. Innafor følerifag, som kunsthistorie og statsvitskap, og folk som hamnar i statsadministrasjonen, har du sikkert rett. Truleg det same for advokatar. Realistar og ingeniørar flyttar i større grad til staden der produksjonen er.

 

Hvor representativ er den for Bygde-Norge? Det er heller ikke så rart at utdanningsnivået er høyt når Hydro etablerte et forskingssenter der. Og hva hadde Hydro Aluminium Årdal vært uten statssubsidier? I 2010 regnet en NHH-professor seg fram til at hver arbeidsplass i Årdal og Sunndal var subsidiert med 75.000 kr. Forsvinner hjørnesteinsbedriften, så flytter nok de med høy utdanning også ganske raskt.

 

Det er en stor tetthet av ingeniører og realister i Oslo, Trondheim og Stavanger, samt i mindre byer som Kongsberg.

Lenke til kommentar

 

 

Personlig kontakt forsvinner nok ikke med det første, selv i bransjer med høyt teknologifokus. De med lav utdanning blir igjen på bygda og har heller ikke interesse av å bo i byen.

Er det ikkje Årdal kommune i Sogn og Fjordane som har flest doktorgrader pr innbyggjar? Årdal er definitivt ei bygd. Innafor følerifag, som kunsthistorie og statsvitskap, og folk som hamnar i statsadministrasjonen, har du sikkert rett. Truleg det same for advokatar. Realistar og ingeniørar flyttar i større grad til staden der produksjonen er.

 

Hvor representativ er den for Bygde-Norge? Det er heller ikke så rart at utdanningsnivået er høyt når Hydro etablerte et forskingssenter der. Og hva hadde Hydro Aluminium Årdal vært uten statssubsidier? I 2010 regnet en NHH-professor seg fram til at hver arbeidsplass i Årdal og Sunndal var subsidiert med 75.000 kr. Forsvinner hjørnesteinsbedriften, så flytter nok de med høy utdanning også ganske raskt.

 

Det er en stor tetthet av ingeniører og realister i Oslo, Trondheim og Stavanger, samt i mindre byer som Kongsberg.

 

 

 Beregninger tyder for eksempel på at hver arbeidsplass i Hydro opprettholder 2-3 arbeidsplasser i tillegg i samfunnet for øvrig.

 

https://www.hydro.com/no/hydro-i-norge/Var-framtid/Samfunn/Samfunnsengasjert/

 

Hvem som subsidierer hvem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Personlig kontakt forsvinner nok ikke med det første, selv i bransjer med høyt teknologifokus. De med lav utdanning blir igjen på bygda og har heller ikke interesse av å bo i byen.

Er det ikkje Årdal kommune i Sogn og Fjordane som har flest doktorgrader pr innbyggjar? Årdal er definitivt ei bygd. Innafor følerifag, som kunsthistorie og statsvitskap, og folk som hamnar i statsadministrasjonen, har du sikkert rett. Truleg det same for advokatar. Realistar og ingeniørar flyttar i større grad til staden der produksjonen er.

 

Hvor representativ er den for Bygde-Norge? Det er heller ikke så rart at utdanningsnivået er høyt når Hydro etablerte et forskingssenter der. Og hva hadde Hydro Aluminium Årdal vært uten statssubsidier? I 2010 regnet en NHH-professor seg fram til at hver arbeidsplass i Årdal og Sunndal var subsidiert med 75.000 kr. Forsvinner hjørnesteinsbedriften, så flytter nok de med høy utdanning også ganske raskt.

 

Det er en stor tetthet av ingeniører og realister i Oslo, Trondheim og Stavanger, samt i mindre byer som Kongsberg.

 

 

 Beregninger tyder for eksempel på at hver arbeidsplass i Hydro opprettholder 2-3 arbeidsplasser i tillegg i samfunnet for øvrig.

 

https://www.hydro.com/no/hydro-i-norge/Var-framtid/Samfunn/Samfunnsengasjert/

 

Hvem som subsidierer hvem?

 

Kilden er Hydro selv. Ja, ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...