uname -i Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Der gikk Raymond Johansen ut og skøyt ned kuppforsøket til MDG. Fint at Arbeiderpartiet har skjønt tegninga. Men brent barn lukter ille så de er uansett sjanseløse i 2019. 3 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 (endret) For det aller første. Argumentet om at luften er så ekstremt ille er bullshit. Vi ligger rett over 40 µg-grensen for NOx, i en nedadgående trend. Dette "problemet" vil løse seg av seg selv i løpet av kort tid. Og selv miljødirektoratet har sagt at det å redusere grensen for NOx har lite for seg, da den er så lav allerede. Vi nærmer oss et nivå på NOx som er helt ufarlig. WHO peikar derimot på undersøkingar som tyder på at grensa på 40 µg/m³ er for høg for dei minste borna. Mitt inntrykk er likevel at mange eksos-ekstremistar heller vil forby små born enn bensin- og dieselbilar. Bymiljøetaten i Oslo skriv dette i sin siste årsrapport: "Det ser ut til at nivåene av nitrogendioksid, som er en gass som i hovedsak stammer fra eksos, har gått noe ned siden 2012/13 som følge av renere kjøretøypark og gunstige meteorologiske forhold. Grenseverdiene i forurensningsforskriften overholdes likevel ikke. Overskridelsene er spesielt store langs hovedveiene og i andre sterkt trafikkerte områder. Det kan også oppleves negative helseeffekter ved nivåer under grenseverdiene. Det er om lag en tredjedel av befolkningen som er følsomme for luftforurensinger. Langs sterkt trafikkerte veier vil følsomme personer kunne oppleve negative helseeffekter på over halvparten av dagene i vinterhalvåret. " Det ser ikkje ut til at problemet løyser seg sjølv, med andre ord. Når det gjelder PM2,5 er privatbiler laaaangt nede på listen over kilder, og særlig moderne dieselbiler med partikkelfilter.PM2,5 reiser langt. Ca halvparten er langreist. Det kan vere alt frå dieselbilar i Indre Gokk til kolkraftverk i andre land. Likevel er det ingen tvil om at å kutte vekk dieselbilar vil redusere PM2,5 både lokalt og globalt. Elbilar slepp ikkje ut partiklar frå forbrenning i det heile, og mykje mindre enn eksosbilar frå bremser. Selv i MDG sitt eget program sier de at en forutsetning for at folk skal bytte til elbiler er en MASSIV utbygging av lademuligheter. Hvor skjer nå denne "massive" utbyggingen? Over heile landet, men dessverre svært lite i Oslo sentrum. Der tok dei derimot vekk massevis av ladarar utanfor Akershus festning. Mulig du har en elbil, men hvis du ser litt rundt deg, ser du også hvor mange fossilbiler som finnes. Dette er MYE verdier for folk flest, og man kan ikke stjele verdier fra folk på den måten.Skrifta på veggen har vore der lenge. Dei som har kjøpt eksosbil dei siste åra, har visst akkurat kva veg det går. Dei som kjøper no, veit godt at det ikkje er sikkert dei kan køyre bilen i Oslo sentrum om 6 år. Dei har god tid på seg til å byte til ein meir moderne bil. I tillegg er det fortsatt ekstremt dårlig utvalg på elbilfronten, ja, det kommer "snart" flere modeller, men dette er fortsatt et par år frem i tid. I tillegg er ventetiden lang. (Selv har jeg familie som til slutt droppet Ampera-bestillingen, og kjøpte seg en fossil-hybrid)Eit par år fram i tid held i massevis. Forbodet mot eksosbilar er seks år fram i tid. For vanlege personbilar er utvalet godt allereie. Større bilar er det framleis berre Tesla som produserer, sjølv om eg har høyrt i mange år her i kommentarfeltet at "snart kjem dei store tyske med nye modellar som knuser Tesla". Fokuser heller på skipsfarten og ikke minst vedfyring. Dette vil ha MYE mer effekt på luftforurensing.Kvifor ikkje fokusere på alle tre? Dei har både installert landstraum, skal elektrifisere båtane i lokaltrafikk på fjorden, har tilskot til utskifting av eldre vedomnar til reintbrennande, byggjer ut fjernvarme som kan erstatte både ved- og oljefyring osb. Ingen av tiltaka utelukkar dei andre. Vedfyring dreper sannsyligvis minst 20 ganger flere enn bilismen.Det talet er ikkje sannsynleg, og du har funne på det sjølv. Moderne reintbrennande vedomnar har låge utslepp. Partiklane er heller ikkje av same type. Menneska har tilpassa seg vedfyring gjennom tusenvis av år, med fri eksos inne mykje av tida. Vi toler dei partiklane ganske godt, medan partiklane frå dieseleksos er karsinogen i gruppe 1. I moderne hus forsvinn røyken opp skorsteinen til langt over bakken. Eksos-utsleppa skjer heilt nede på bakkenivå. Merk òg at forureininga i Oslo er mykje høgare langs hovudvegane enn i bustadstrok. Med mindre veldig mange av bilane som køyrer forbi er vedfyrte, set eg ein knapp på at den viktigaste kjelda til denne forureininga er bilane på vegen, ikkje vedfyring. Eg trur òg at forureininga i desse problemområda vil synke kraftig ved eit forbod mot eksosbilar. Der forureininga allereie er langt under grenseverdiane, er det ikkje like viktig med tiltak. Og i tillegg, kunne de kanskje feie for egen dør først? Hva med å få elektrifisert alle busser først? Dette vil sannsynligvis gjøre mye mer for miljøet. Gjer du absolutt alt etter tur? Kommunen har fleire tilsette. Dei kan gjere fleire ting på ein gong. Dersom kommunen må skifte ut alle bussar med elbussar før dei kan gjere noko som helst anna, er det svært lite dei får gjort til slutt. Dette forslaget er å rette baker for smed, og totalt ut av proporsjoner i forhold til hvor lite det REELLE problemet er! Veldig lite fakta og kun synsing. Vel her er det jeg har funnet av fakta: https://www.eea.europa.eu/publications/air-quality-in-europe-2016/at_download/file - Tidlige dødsfall PM2,5: 1 590 - Tidlige dødsfall NO2: 170 - YLL PM2,5: 16 200 - YLL NO2: 1 700 Vedfyring: https://www.dagbladet.no/nyheter/vedfyring-farligere-enn-utslipp-fra-biler/60521186 og http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2016/01/Dette-er-svevestoev-verstingen Bildene som viser fordelingen av forurensing er basert på modeller, og ikke reelle målinger. Følger man med litt på http://www.luftkvalitet.info/ ser man at svevestøvutslippene nesten alltid stiger på ettermiddagen/kveld/helg, altså i perioder med lite biltrafikk, men desto mer vedfyring. Disse måler ikke helt på bakkenivå, men likevel ikke mer enn en 3-4 meter over bakken. Så det med bakkenivå eller ikke, blir nok kun synsing. Denne artikkelen mener NOx i Oslo fra biler gir 6 dødsfall: https://www.nettavisen.no/nyheter/ny-studie-om-ddsfall-relatert-til-dieselbil-utslipp/3423373725.html Og dette er bullshit: "Likevel er det ingen tvil om at å kutte vekk dieselbilar vil redusere PM2,5 både lokalt og globalt." Ja, kanskje i andre land med en ekstrem skitten bilpark, men her snakker vi om Oslo. I forhold til svevestøv slipper nye dieselbiler nesten ikke ut PM2,5 i det hele tatt pga partikkelfiltre. Og mange har også veldig virksom rensing av NOx, selv om det også er noen som pga at Euro6 fokuserer på varm bil, ikke er like miljøvennlige. En god del av PM2,5 er langreist, men det gjelder også NOx, selv om forholdet der er noe annet, og biltrafikk står for størstedelen. Jeg sier ikke at biler ikke forurenser overhode, men at det er et ekstremt misforhold mellom hvilke kilder som blir prioritert. Og nei, jeg sier ikke at kommunen skal skifte ut alle sine busser FØR andre skal gjøre noe, men kommunen ligger nå veldig etter, og de eneste som reellt sett blir tvunget til å endre seg, er fossilbilister. Vedfyring blir bare møtt med subsidier, og ingen straff. Og du sier jo selv at NOx-verdiene er på vei ned? Vi ligger nå de siste årene akkurat å vaker på 40 µg-grensen. (Og hvordan i granskauen får man lagt til bilder her?... Har mange eksempler på grafer av PM2,5 som vil illustrere eksempelet mitt) EDIT: Her kan man sjekke kilder til svevestøv: https://www.ssb.no/natur-og-miljo/statistikker/milgiftn EDIT2: Og målet i henhold til Gøteborgprotokollen for NOx ble nådd allerede i 2013:http://www.miljostatus.no/tema/luftforurensning/goteborgprotokollen/ (Ref SSB var tallet for 2016 153 KTonn NOx) Endret 25. januar 2018 av KalleKanin 1 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Selv i MDG sitt eget program sier de at en forutsetning for at folk skal bytte til elbiler er en MASSIV utbygging av lademuligheter. Hvor skjer nå denne "massive" utbyggingen? Over heile landet, men dessverre svært lite i Oslo sentrum. Der tok dei derimot vekk massevis av ladarar utanfor Akershus festning. Mulig du har en elbil, men hvis du ser litt rundt deg, ser du også hvor mange fossilbiler som finnes. Dette er MYE verdier for folk flest, og man kan ikke stjele verdier fra folk på den måten.Skrifta på veggen har vore der lenge. Dei som har kjøpt eksosbil dei siste åra, har visst akkurat kva veg det går. Dei som kjøper no, veit godt at det ikkje er sikkert dei kan køyre bilen i Oslo sentrum om 6 år. Dei har god tid på seg til å byte til ein meir moderne bil. I tillegg er det fortsatt ekstremt dårlig utvalg på elbilfronten, ja, det kommer "snart" flere modeller, men dette er fortsatt et par år frem i tid. I tillegg er ventetiden lang. (Selv har jeg familie som til slutt droppet Ampera-bestillingen, og kjøpte seg en fossil-hybrid)Eit par år fram i tid held i massevis. Forbodet mot eksosbilar er seks år fram i tid. For vanlege personbilar er utvalet godt allereie. Større bilar er det framleis berre Tesla som produserer, sjølv om eg har høyrt i mange år her i kommentarfeltet at "snart kjem dei store tyske med nye modellar som knuser Tesla". Og her er det igjen argumenter som sikkert passer for DEG, men ikke tar hensyn til alle andre sin situasjon. Skal man tvinge alle til å skifte ut bilen sin innen et par år? Ikke alle har råd til å kaste ut mange hundre tusen på en kliss ny elbil. Og det at man evt. gjør fossilbilene dyrere, gjør jo ikke at folk får bedre råd, men bare at man har mindre mulighet til å bruke bilen sin... (Og ikke nok med det, så fjernes det jo også mange parkeringsplasser i Oslo for tiden, slik at det blir vanskeligere også for elbileiere.) Hva om man ikke har lademuligheter i nærheten av der man bor, hva da? Der jeg bor er det veldig få ladepunkter, og dette må på plass FØR man kan bytte ut bilen sin. Nettopp på grunn av manglende infrastruktur er det nå slik at de som bor i eneboliger og rekkehus utenfor Oslo har mye støre mulighet til å skifte ut bilen sin enn alle de som bor inne i Oslo... De enorme kostnadene som dette påfører den enkelte burde heller vært brukt til tiltak som vil virke bedre. Nå gidder man jo ikke engang å rense luften fra tunnelluftetårnene.... Igjen, så savner jeg gode analyser av alternativene og kostnadene ved disse. NÅ føles det ut som en krig KUN mot oss bilister. Det er veldig få relle synlige andre tiltak. Masse som "planlegges" osv., men veldig lite konkret som faktisk vil monne! Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Skal man tvinge alle til å skifte ut bilen sin innen et par år? Ikke alle har råd til å kaste ut mange hundre tusen på en kliss ny elbil. Og det at man evt. gjør fossilbilene dyrere, gjør jo ikke at folk får bedre råd, men bare at man har mindre mulighet til å bruke bilen sin... For det fyrste gjeld det ikkje alle. Mange har allereie elbil, ikkje alle køyrer i Oslo sentrum og det er seks år til forbodet evt kjem. Dei det gjeld har god tid. (Og ikke nok med det, så fjernes det jo også mange parkeringsplasser i Oslo for tiden, slik at det blir vanskeligere også for elbileiere.) Hva om man ikke har lademuligheter i nærheten av der man bor, hva da? Der jeg bor er det veldig få ladepunkter, og dette må på plass FØR man kan bytte ut bilen sin. Nettopp på grunn av manglende infrastruktur er det nå slik at de som bor i eneboliger og rekkehus utenfor Oslo har mye støre mulighet til å skifte ut bilen sin enn alle de som bor inne i Oslo... Eg veit ikkje kvifor dei er trege med å byggje ut ladeplassar, eller kvifor dei reiv opp ein heil del fullt fungerande ladeplassar utanfor Akershus festning, men dette er vel lokalpolitikk ned på bydelsnivå. De enorme kostnadene som dette påfører den enkelte burde heller vært brukt til tiltak som vil virke bedre.Kva enorme kostnadar for den enkelte? Folk flest skiftar bil av og til uansett, og kostnadane ved å eige eksosbil har vore størrre enn kostnadane ved å eige elbil i lang tid. Dei fleste vil spare pengar på å skifte frå eksos- til elbil. Spesielt i byar med bompengar. NÅ føles det ut som en krig KUN mot oss bilister. Det er veldig få relle synlige andre tiltak. Masse som "planlegges" osv., men veldig lite konkret som faktisk vil monne! Forsiktig med å blande for mange kjensler inn i dette. Lokal forureining er eit problem ved fleire av trafikk-årene i Oslo. For å redusere den lokale forureininga akkurat der, er det to mogelege løysingar. Anten kutte ut dei mest forureinande køyretya, som er dei som slepp ut eksos, eller kutte mykje kraftigare i biltrafikken generelt. For meg ser dette ut som eit kompromiss. Dei tillet framleis like mange bilar som før, berre ikkje bilar som slepp ut eksos. Dermed kan dei komme under faregrensene, sjølv i dei mest forureina områda. Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Skal man tvinge alle til å skifte ut bilen sin innen et par år? Ikke alle har råd til å kaste ut mange hundre tusen på en kliss ny elbil. Og det at man evt. gjør fossilbilene dyrere, gjør jo ikke at folk får bedre råd, men bare at man har mindre mulighet til å bruke bilen sin... For det fyrste gjeld det ikkje alle. Mange har allereie elbil, ikkje alle køyrer i Oslo sentrum og det er seks år til forbodet evt kjem. Dei det gjeld har god tid. (Og ikke nok med det, så fjernes det jo også mange parkeringsplasser i Oslo for tiden, slik at det blir vanskeligere også for elbileiere.) Hva om man ikke har lademuligheter i nærheten av der man bor, hva da? Der jeg bor er det veldig få ladepunkter, og dette må på plass FØR man kan bytte ut bilen sin. Nettopp på grunn av manglende infrastruktur er det nå slik at de som bor i eneboliger og rekkehus utenfor Oslo har mye støre mulighet til å skifte ut bilen sin enn alle de som bor inne i Oslo... Eg veit ikkje kvifor dei er trege med å byggje ut ladeplassar, eller kvifor dei reiv opp ein heil del fullt fungerande ladeplassar utanfor Akershus festning, men dette er vel lokalpolitikk ned på bydelsnivå. De enorme kostnadene som dette påfører den enkelte burde heller vært brukt til tiltak som vil virke bedre.Kva enorme kostnadar for den enkelte? Folk flest skiftar bil av og til uansett, og kostnadane ved å eige eksosbil har vore størrre enn kostnadane ved å eige elbil i lang tid. Dei fleste vil spare pengar på å skifte frå eksos- til elbil. Spesielt i byar med bompengar. NÅ føles det ut som en krig KUN mot oss bilister. Det er veldig få relle synlige andre tiltak. Masse som "planlegges" osv., men veldig lite konkret som faktisk vil monne!Forsiktig med å blande for mange kjensler inn i dette. Lokal forureining er eit problem ved fleire av trafikk-årene i Oslo. For å redusere den lokale forureininga akkurat der, er det to mogelege løysingar. Anten kutte ut dei mest forureinande køyretya, som er dei som slepp ut eksos, eller kutte mykje kraftigare i biltrafikken generelt. For meg ser dette ut som eit kompromiss. Dei tillet framleis like mange bilar som før, berre ikkje bilar som slepp ut eksos. Dermed kan dei komme under faregrensene, sjølv i dei mest forureina områda. Igjen, mye synsing og lite forståelse. Ja, bilen er ikke utslippsfri, men linkene mine viser at det er andre kilder som er mye større årsak til dårlig luft enn privatbilen. Ja, jeg har følelser for dette, men kan også komme med fakta. Det er lite fakta fra andre siden. Her brukes fakta som en full sjømann (ref saken med 185 døde som blir brukt som argument mot fossilbiler, og i særdeleshet dieselbiler, selv om dette er skivebom) De enorme kostnadene som dette påfører den enkelte burde heller vært brukt til tiltak som vil virke bedre.Kva enorme kostnadar for den enkelte? Folk flest skiftar bil av og til uansett, og kostnadane ved å eige eksosbil har vore størrre enn kostnadane ved å eige elbil i lang tid. Dei fleste vil spare pengar på å skifte frå eksos- til elbil. Spesielt i byar med bompengar. Mulig du driter penger, men selv om mange skifter bil "av og til", er det veldig mange som kjøper en bruktbil til et par hundre tusen, og ikke har råd til en type Tesla til 500.000++ At de sparer penger i forhold til en fossilbil skyldes jo at man skrur opp prisene på fossilbilbruk, ikke at elbil er så fordømt billig. Dette vil for mange bare bety at de ikke har råd til å bruke bil det hele tatt, med alle ulempene dette har å si for sosialt liv, fritidsaktiviteter, besøk til familie osv. Og som sagt ørten ganger, hjelper ikke dette en dritt hvis man ikke kan bruke den pga manglende lademuligheter... Lenke til kommentar
Ketil_H Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Der gikk Raymond Johansen ut og skøyt ned kuppforsøket til MDG. Fint at Arbeiderpartiet har skjønt tegninga. Men brent barn lukter ille så de er uansett sjanseløse i 2019.Nei, "et forbud innen 2024" er bare noe tull H har funnet på for å skåre billige politiske poeng. Det er ikke noe byrådet har vedtatt eller sendt ut på høring. Det er bestilt en utredning. En utredning vil gi en liste med fordeler og ulemper, den vil også gi en pekepinn på hvilke tiltak man kan sette inn, hvilke man må sette inn, når man bør gjøre tiltakene og hva de vil koste. Basert på utredningen, så kan man se videre på hvordan man kan få ned forurensningen fra kjøretøy i Oslo sentrum. Det er noe alle,med fornuften i behold, ønsker. Diskusjonen burde gå på om enkelt tiltakene som foreslås har en kost/nyttet som er verdt det, men den diskusjonen er absurd før det er utredet. Dette er heller ikke noe som er isende for landstrøm til skip, eller tiltak mot vedfyring, eller vasking av vei. Dette er i tillegg til alt det andre som må/bør gjøres. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Bildene som viser fordelingen av forurensing er basert på modeller, og ikke reelle målinger.Dei modellane eg har sett baserer seg på reelle målingar. Dvs at dei både er generert med utgangspunkt i reelle målingar og testa etterpå. Viss ikkje hadde dei ikkje vorte publisert. Følger man med litt på http://www.luftkvalitet.info/ ser man at svevestøvutslippene nesten alltid stiger på ettermiddagen/kveld/helg, altså i perioder med lite biltrafikk, men desto mer vedfyring.Sei meg, har du nokon gong prøvd å køyre ut av Oslo ein fredag ettermiddag? Det er saktegåande kø heilt til Hønefoss og tett trafikk til Gol. Legg du ut på vegen etter klokka 14, kan du rekne med minst tre timar til Sandvika. Ikkje rart at forureiningsnivået er høgt når du kjem ut på kvelden. Jeg sier ikke at biler ikke forurenser overhode, men at det er et ekstremt misforhold mellom hvilke kilder som blir prioritert.Poenget er at dei kritiske nivåa oppstår lokalt ved enkelte sterkt traffikerte vegar. Å redusere vedfyring i gamle vedomnar andre stader i byen har svært liten effekt på dei lokale problema der. Og nei, jeg sier ikke at kommunen skal skifte ut alle sine busser FØR andre skal gjøre noe, men kommunen ligger nå veldig etter, og de eneste som reellt sett blir tvunget til å endre seg, er fossilbilister. Vedfyring blir bare møtt med subsidier, og ingen straff. Med elbilar får du mva-fritak, bompengefritak, gratis parkering osb. Ganske hyggjeleg det òg. Litt pisk i den andre enden, men denne pisken ligg altso seks år fram i tid. Du har god tid til å finne ein annan bil. Heilt straff-fritt er ikkje fyring heller. Oljefyr vert det heilt slutt på. Kan hende det vert slutt på eldre vedomnar eller krav om modernisering av peisar òg, men førebels ser vi god effekt av dei tiltaka som er innført. Partikkelutslepp frå fyring i hushaldningar er redusert med 25% sidan 1990. Partikkelutslepp frå personbilar er det same no som i 1990. Reduksjon i utslepp pr bil vert oppheva av fleire bilar og fleire køyrde kilometer. Og du sier jo selv at NOx-verdiene er på vei ned? Vi ligger nå de siste årene akkurat å vaker på 40 µg-grensen. I fylgje Bymiljøetaten i Oslo kommune skuldast det for ein stor del gunstige meteorologiske forhold. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Jeg skal nå begynne å fyre i ovnen også på dager med plussgrader. Hvis de skulle innføre dager med forbud mot diesel, skal jeg ta hjemmekontor og sitte å fyre med plast og våt ved.... Jeg syner både bålet og vedovnen og høyner med følgende: Jeg skal kjøpe elbil med hengerfeste som jeg skal bruke til å trekke en henger full av brennende bildekk og kreosotimpregnerte jernbanesviller! Elbilen skal selvfølgelig lades med dieselaggregat!! 1 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Jeg skal nå begynne å fyre i ovnen også på dager med plussgrader. Hvis de skulle innføre dager med forbud mot diesel, skal jeg ta hjemmekontor og sitte å fyre med plast og våt ved.... Jeg syner både bålet og vedovnen og høyner med følgende: Jeg skal kjøpe elbil med hengerfeste som jeg skal bruke til å trekke en henger full av brennende bildekk og kreosotimpregnerte jernbanesviller! Elbilen skal selvfølgelig lades med dieselaggregat!! Poenget deres er å ta livet av flest mulig mennesker eller hva er egentlig greia? 2 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 <Masse synsing, null kilder...> Og angående køene, ja de er lange INN til byen om morgenen og UT av byen om ettermiddagen. Hvorfor straffe oss som kjører motsatt vei, og aldri opplever kø? De eneste tiltakene man gjør er å redusere kapasiteten, som skaper mer kø og mer forurensing. F.eks. Carl Berner, kun ett kjørefelt på Ring2 etc, etc. Og så er det jo også litt rart at man også opplever høye PM2,5-verdier der det IKKE er kø, og i helgene også... Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Jeg skal nå begynne å fyre i ovnen også på dager med plussgrader. Hvis de skulle innføre dager med forbud mot diesel, skal jeg ta hjemmekontor og sitte å fyre med plast og våt ved.... Jeg syner både bålet og vedovnen og høyner med følgende: Jeg skal kjøpe elbil med hengerfeste som jeg skal bruke til å trekke en henger full av brennende bildekk og kreosotimpregnerte jernbanesviller! Elbilen skal selvfølgelig lades med dieselaggregat!! Poenget deres er å ta livet av flest mulig mennesker eller hva er egentlig greia? Null humor der i gården altså... Men for å være litt alvorlig, er poenget at det er andre utslipp som er problemet på disse "verstingdagene". Det er også så mange unntak for dieselforbudet, at det kun straffer privatpersoner, hvor mange har en ny dieselbil som slipper ut minimalt med forurensing. 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Og du sier jo selv at NOx-verdiene er på vei ned? Vi ligger nå de siste årene akkurat å vaker på 40 µg-grensen. I fylgje Bymiljøetaten i Oslo kommune skuldast det for ein stor del gunstige meteorologiske forhold. Må være kjipt for bilhaterne i MDG å ikke ha Gud på sin side. Her leter man med lys og lykte for å straffe bilister(MDGs eneste mål) og så blir hele planen føkket opp av bra vær. 3 Lenke til kommentar
Falsum Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Dette er og blir en myte, i beste fall en sannhet med store modifikasjoner. Sammen med den loslitte myten om at det er skipstrafikken som har størst betydning for folks eksponering for NOx i Oslo, som er direkte feil. (Altså skipstrafikken er et betydelig punktutslipp i absolutte tall, men ute i bydelen og gatelangs der folk ferdes i Oslo, altså der det gir mening å måle verdiene, er det veitrafikk som har klart størst bidrag). Jeg kjenner godt til det faglige grunnlaget bak dette, og det finnes enkelt tilgjengelig statistikk for både svevestøv (PM 2,5 og PM 10) og NOx. Faktum er at biltrafikk er den soleklart viktigste bidragsyteren til NOx. Og forekomsten av de høye konsentrasjonene henger direkte sammen med veinettet. Det er altså ingen faglig tvil om at forbrenningsmotoren er hovedsynderen bak NOx-verdiene. Helsemessig er det også fra det medisinske miljøet en økende oppfatning av NOx-eksponering er sterkt undervurdert (men jeg er ingen medisiner, så her har jeg ikke det samme grunnlaget for å gjøre meg opp en faglig mening) Når det gjelder svevestøv er bildet noe mer sammensatt. Her utgjør vedfyring helt riktig en betydelig del av kaka, men veitrafikken er også her en viktig bidragsyter. Det er altså ikke riktig at "vedfyring har skylda", "bilene bidrar lite" eller andre svart/hvitt påstander man ser folk lire av seg i slike diskusjoner. I sum når man vurdere både svevestøv og NOx er altså veitrafikken en svært viktig bidragsyter, og riktige tiltak her er helt nødvendig. DinSide har oppsummert statistikken veldig greit her: https://www.dinside.no/bolig/vedovner-avgir-mer-svevestov-enn-biltrafikk/60986864 Når det gjelder svevestøv (PM10) står veitrafikk for 2 %. Det er IKKE en betydelig mengde. Vedfyring står for 46%. Når det gjelder alle typer svevestøv står veitrafikk for 4%. Fremdeles en ubetydelig mengde. Vedfyring står for totalt sett 28%. Andre kilder står for 38. Altså for svevestøvet sin del (PM2,5 og PM10) har veitrafikken særdeles lite å si. Så la oss i stedet se på NOx. Her står veitrafikk for 23%. Nå kan vi begynne å snakke. Men det er fremdeles INGEN data som underbygger Lan Maries påstand om at veitrafikken utgjør størsteparten av forurensingen, uansett hvilken type forurensing vi ser på. Mdg farer altså med løgn (igjen). Så vil et bensin- og dieselforbud innenfor Ring 3 forbedre luften? Ikke når det kommer til svevestøv, og i liten grad når det kommer til NOx. Med "liten grad" mener jeg ikke 23%. For disse 23% inneholder også kjøretøy som ikke "kan forbys", som f.eks. busser, utrykningskjøretøy, arbeidsbiler, taxier, varelevering, håndverkere, osv. Vi vet allerede at busser, tungtransport og "arbeidsbiler" står for en mye høyere andel NOx enn personbilene. Så et slikt "bensin- og dieselforbud" vil under optimale forhold kanskje klare å redusere NOx-nivåene med rundt 7%. Det er ikke ubetydelig, men det er definitivt svært lite. Veier vi dette opp med at en svært stor del av Oslo befinner seg innenfor Ring 3, vil vi kunne se at nytteverdien til dette tiltaket er svært lav i forhold til kostnaden ved å "stenge av" en så stor del av byen. Det vil gå ut over handelsstanden, bomiljø, tilreisende, osv. Totalt sett er gevinsten ved å innføre dette "fossil-forbudet" nesten ikke-eksisterende i forhold til kostnaden. Det vil være et bymessig selvmord å gjennomføre en slik plan. Igjen er dette mer sammensatt, og du håndplukker tall som fremstår gunstige for din argumentasjon. Jeg kan enkelt gjøre det samme, men hovedpoenget mitt er at det er en banal forenkling av sakskomplekset. PM10 fra "bileksos" står riktignok for et lavt tall (4% i mine NILU-kilder, ikke 2%, men OK, fortsatt lavt). Men PM10 fra "veitrafikk" står for ytterligere 34 %, altså høyere enn vedfyring som mine NILU-tall har 29 %. Veitrafikken forårsaker altså mer enn vedfyring (eller i størrelsesorden "ca. like mye"), men mye av det skyldes en ren mekanisk opphvirvlingseffekt av støvpartikler i og ved veibanen. Dette blir selvsagt ikke borte av en overgang til elbiler (bare de små prosentene knyttet til "bileksos"), og viser betydningen av av man også innføre tiltak for å redusere den totale trafikken, sammen med f.eks. hyppigere renhold av hovedveier. På NOx-tallene virker det som du har helt andre kilder enn mine (NILU), som i 2013 beregnet at hele 78 % (!) stammer fra veitrafikk, merk tall FOR OSLO, med 9 % fra skipstrafikk og 9 % fra "andre kilder". Ser man så på fargekart som plotter NOx-konsentrasjonene geografisk, ser man hvor tydelig dette henger sammen med veinettet, med klare røde tråder langs alle hovedveiene inn og ut av byen, og selvsagt jevnt tett i hele sentrumsområdet. Du sier at en Mdg-politiker farer med løgn, når hun egentlig har veldig god dekning for det hun sier. Det finnes andre tall som f.eks. nasjonale utslipp av NOx. Disse har en helt annen sammensetning med jevnt store poster fordelt på industri, olje/gass, jordbruk, luftfart og veitrafikk. Dette har selvsagt liten relevans for luftkvaliteten lokalt i Oslo. Jeg synes DinSide-artikkelen oppsummerer dette veldig rotete. De bruker en figur som fermstår som en landsdekkende oversikt (NOx), samtidig som fagpersonen de intervjuer helt riktig sier at det er konsentrasjonen direkte ved veien der folk ferdes som egentlig betyr noe. Oppsummert så mener fagkunnskapen at veitrafikk har stor innvirkning på luftkvaliteten lokalt i Oslo, og aller størst i form av NOx-utslipp. De viktigste tiltakene går på incentiver via avgifssystemet som sikrer jevnt høyt og økende salg av elbiler. Men sabelraslende strakstiltak som kjøreforbud kan også ha en viss effekt for å sparke alvoret inn i alle dem som nøler med å ta inn over seg realitetene. Dette er tiltak som svir og må brukes med forsiktighet, men i små doser kan det være lurt. Også signaleffekten dette kan ha på hvorvidt folk tør å kjøpe en ny bil med forbrenningsmotor i dag. 3 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Null humor der i gården altså... Men for å være litt alvorlig, er poenget at det er andre utslipp som er problemet på disse "verstingdagene". Det er også så mange unntak for dieselforbudet, at det kun straffer privatpersoner, hvor mange har en ny dieselbil som slipper ut minimalt med forurensing. Å spøke om å skade andre har vel aldri vært spesielt morsomt ei heller stuereint? 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Og du sier jo selv at NOx-verdiene er på vei ned? Vi ligger nå de siste årene akkurat å vaker på 40 µg-grensen. I fylgje Bymiljøetaten i Oslo kommune skuldast det for ein stor del gunstige meteorologiske forhold. Må være kjipt for bilhaterne i MDG å ikke ha Gud på sin side. Her leter man med lys og lykte for å straffe bilister(MDGs eneste mål) og så blir hele planen føkket opp av bra vær. Godt det finst folk som reknar overskya med mykje regn og vind som "bra" ver. :-) Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Og du sier jo selv at NOx-verdiene er på vei ned? Vi ligger nå de siste årene akkurat å vaker på 40 µg-grensen. I fylgje Bymiljøetaten i Oslo kommune skuldast det for ein stor del gunstige meteorologiske forhold. Må være kjipt for bilhaterne i MDG å ikke ha Gud på sin side. Her leter man med lys og lykte for å straffe bilister(MDGs eneste mål) og så blir hele planen føkket opp av bra vær. Godt det finst folk som reknar overskya med mykje regn og vind som "bra" ver. :-) Ja, de fleste synes vel det er dårlig vær og for MDG er været dårlig i dobbel forstand: Sykle i regn og vind og samtidig vite at lufta er så bra at man ikke kan straffe bilister. Det må ta hardt på psyken. 1 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Følger man med litt på http://www.luftkvalitet.info/ ser man at svevestøvutslippene nesten alltid stiger på ettermiddagen/kveld/helg, altså i perioder med lite biltrafikk, men desto mer vedfyring.Sei meg, har du nokon gong prøvd å køyre ut av Oslo ein fredag ettermiddag? Det er saktegåande kø heilt til Hønefoss og tett trafikk til Gol. Legg du ut på vegen etter klokka 14, kan du rekne med minst tre timar til Sandvika. Ikkje rart at forureiningsnivået er høgt når du kjem ut på kvelde Nå overdriver du veldig. Har aldri opplevd at det har tatt tre timer fra Oslo sentrum til Sandvika. Jeg har kanskje brukt tre timer til Kongsberg en eller annen gang, men da snakker vi også om en strekning på over 8 mil. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 (endret) Jeg tror det er mange som angrer på at de stemte Mdg og Ap nå ja.Trur du ikkje det er akkurat dette dei som stemmer MDG og AP i Oslo ynskjer seg meir av? Oslo har få bilar pr innbyggjar, og ein stor del av husstandane har ikkje har bil i det heile. Dei treng ikkje bil, so lenge dei kan køyre kollektivt, gå eller sykle. Det er dei som bur i Akershus og køyrer bil til jobb i Oslo som klagar mest, men dei har ikkje stemmerett i Oslo. Eg trur MDG får fleire stemmer på dette, ikkje færre. Endret 25. januar 2018 av Sturle S 1 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 (endret) MDG går nok på en smell i 2019. Vet om mange Oslo-borgere som er misfornøyde med partiet og dagens bystyre. Endret 25. januar 2018 av tlwrtpmc 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Ja, bilen er ikke utslippsfri, men linkene mine viser at det er andre kilder som er mye større årsak til dårlig luft enn privatbilen.Samstundes er det ingen tvil om at lufta er verst langs trafikkårene, og der er det ikkje vedfyring som har skulda. De enorme kostnadene som dette påfører den enkelte burde heller vært brukt til tiltak som vil virke bedre.Kva enorme kostnadar for den enkelte? Folk flest skiftar bil av og til uansett, og kostnadane ved å eige eksosbil har vore størrre enn kostnadane ved å eige elbil i lang tid. Dei fleste vil spare pengar på å skifte frå eksos- til elbil. Spesielt i byar med bompengar. Mulig du driter penger, men selv om mange skifter bil "av og til", er det veldig mange som kjøper en bruktbil til et par hundre tusen, og ikke har råd til en type Tesla til 500.000++ Du samanliknar ein bruktbil med ein ny bil. Det er meir naturleg å samanlikne ein bruktbil med ein bruktbil. At de sparer penger i forhold til en fossilbil skyldes jo at man skrur opp prisene på fossilbilbruk, ikke at elbil er så fordømt billig. Dette vil for mange bare bety at de ikke har råd til å bruke bil det hele tatt, med alle ulempene dette har å si for sosialt liv, fritidsaktiviteter, besøk til familie osv.Dersom du uansett har tenkt å kjøpe ein bruktbil, kan du jo kjøpe ein brukt Tesla. Sjølv ein ny Tesla kostar ikkje meir enn ein ny Passat over 8 år, dersom du bur ein stad med bompengar og du køyrer ein del. Eg veit ikkje korleis det er med brukte, men dersom bruktprisen held seg betre for Tesla, er det jo berre eit nytt økonomisk argument for Tesla. Ikkje la deg skremme av prislappen. Rekn ut kva bilen kostar deg over tid. Og som sagt ørten ganger, hjelper ikke dette en dritt hvis man ikke kan bruke den pga manglende lademuligheter...I Oslo er det superladarar i alle retningar når du skal ut av byen. Gratis, dersom du kjøper ein brukt Tesla, eller ein ny med referanse frå ein annan Tesla-eigar før 31. januar elns. Dersom du ikkje køyrer ut av byen, varer batteriet lenge. Eg pleier ikkje å ha problem med å finne gateparkering med lading heller i Oslo, i den grad eg klarer å navigere i byen med bil i det heile om dagen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå