magiga Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 For 5,5 kilometer vei.I løpet av tre år økte prislappen på veien med én milliard kroner Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 (endret) Kontrakter bør bli mye strengere.Leverer noen et anbud på en kontrakt skal de følge leveringstid og oppgitt pris.De må selv å ansvar for økte kostnader. (her gjelder det jo prosjektering, men generelt sett havnet alle veiprosjekter over pris her i Norge ved overlevering). Endret 25. januar 2018 av AllFather 1 Lenke til kommentar
B4PD8799 Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 De svarer på låste kontrakter med underselskaper som slås konkurs ved sprekk. Ett sted må risikoen håndteres.. Men temaet er egentlig læring - /Når/ skal vi lære å ikke akseptere kostnadsestimater som "alle" skjønner vil sprekke. /Hvem/ er det som skal lære og håndheve. /Hvorfor/ aksepteres dagens praksis. Fra 2.3milliard til 3.2milliard er vanvittig mye penger. Men se på Møreaksen, kostnadsestimatet, og den sprekken som kommer der.. Prosjektet som er vedtatt er isolert til bru og tunnell - estimatet tar ikke med seg tilførselsveiene som må bygges nye. Nytt fordi det på sørsiden ikke går vei som kan brukes der, og på nordsiden er det ikke plass gjennom Molde sentrum så en må bygge ny tunnell i åsen bak Molde (med 6 rundkjøringer på 5 kilometer når en kommer ut av tunnellen). Et godt eksempel på en taktikk som brukes. En annen taktikk er å redusere kostnader. Det foregår nå. Orginalt ble prosjektet solgt inn som en 110km/t løsning. Nå strupes farten ned etter at politikerne har vedtatt - for å redusere kostnadene. En annen beregnet kostnadsreduksjon kommer ved at kjerneboringene viser at fjellkvaliteten er bedre enn prosjektet trodde på forhånd. Snakk om flaks da. Men som vi alle vet, så kommer det dårlig fjell til syne under drivingen av tunnellen alikevel. Det skjedde på Atlanterhavstunnellen, Krifast og alle de andre tunnellprosjektene jeg har sett på vestlandet. Alikevel beregnes det kostnadsreduksjon fordi fjellet er bedre enn antatt :-D Svaret på mine noe retoriske spørsmål ovenfor: Det er sterke politiske ønsker om å få gjennom veiprosjekter. Både fordi de trengs og fordi det gir stemmer på alle nivå ved neste valg. Derfor aksepteres gull og grønne skoger i prosjekteringen - og så dyttes regningen over på brukerne av veien. Vinn-vinn i en politikers øyne. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå