Gå til innhold

Fjelltur alene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel lurt å pakke så lite som mulig med tanke på vekt. Matmessig er det vel lurest med disse tørkede posene man kjøper i sportsbutikker? Er det nødvendig å ta med et helt telt, eller holder det med en god sovepose? 

Jeg er egentlig ganske uerfaren på slikt, alt er litt på impuls foreløpig. Fikk bare plutselig lyst til å reise vekk fra bylivet og alt stresset. 

Lenke til kommentar

Om du vil ha ett telt eller ikke er jo opp til deg, evt også hvor du ender opp.
Kan jo være greit mot regnet? Ellers finnes det hengekøyer som gir samme ly, som ett telt, men krever litt mindre oppakning. 
Jeg vet ingenting om sånn tørkede poser, men det går jo fint å bare ta med 'raw food' ting som ikke trenger tilberedning, gulerøtter, nøtter, bønner, kikerter, linser, bananer etc.
Evt også forberede en masse mat på forhånd, en stor batch linse- og nøttepostei og brød kan funke lenge.

Du kan jo i prinsippet bare hive deg naken ut der, leve av hva naturen gir. Da er det gjerne greit med litt erfaring, men greit å ha i bakhodet når du pakker, at det i prinsippet er mulig, altså er hver ting du drar med deg å betrakte som en slags luksus.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du bør vurdere å melde deg inn i DNT, og starte med en "enkel" tur der. Da kan du finne gode forslag til turer som passer til ditt nivå, og går langs (stort sett) merkede løyper. Med overnattingsmulighet underveis trenger du ikke å ta med telt. 

Lenke til kommentar

Matmessig er det vel lurest med disse tørkede posene man kjøper i sportsbutikker?

NEI!!! De posene er elendige, smaker elendig, og stort sett altfor salte. Anbefaler å tørke mat selv, det er mindre jobb enn hvis man regner hvor mange timer man må jobbe pr. pose (basert på middels lønn). Jeg ville heller ha bært 10-15 kilo ekstra med hermetikk hvis jeg ikke gadd å tørke mat selv.

Man bør også sjekke muligheter for å høste mat i naturen der man drar. Fisk er en ting vi har bra med i Norge :)

Lenke til kommentar

Det finnes mange flotte fjellområder i Norge, så du har mye å velge mellom. Selv jakter og fisker jeg i Sirdals -og Setesdalsheiene, og dette området kan absolutt anbefales. Men du må være forsiktig, og tenke på sikkerhet. I mai-juni er det fortsatt snø fra 800-1000 meter over havet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Turmat fra Real er ihvertfall godt når en er sulten. Ta med førstehjelp, du vet aldri om uhell skjer med deg også. Ta med en dumbphone så du kan melde fra akkurat hvor du er om du knekker et bein og har det vondt. Velg deg et område og ta med kart av det som du pakker i plast. Du kan ta printscreen av kart fra www.ut.no, og pakke det i en brødpose.

En tarp til 299 erstatter fint et telt, men du burde nok kravle ned fra høyden, i og med at det innebærer en litt mer luftig løsning. Ta med flere verktøy til å gjøre opp bål. Selv tar jeg alltid med både flintstål og lighter, og passer på å ha noe tørt og tennbart i en lomme. Det er lettvint med primus, men med bål får du noe å holde på med når du har slått leir. Det er et fint syssel å samle pinner og høvle litt opptenningsflis. Og så slipper du panikken når gassprimusen overtenner (yeah that happened to me, faenmeg skummelt)

Du kan få tak i billig utstyr til å få til denne turen. Jeg har utstyr i begge ender av kostnadsskalaen, men her er noen tips til ting du kan skaffe mye billigere enn det en skulle trodd. Jeg har erfaring med tingene nedenfor, og de duger svært fint.

* 40 liters sekk fra Utstyrskontroll: Ca 300 kr.
* Liggeunderlag fra XXL: Ca 100 kr.
* "Builders knife" fra XXL: 19 kroner.
* Tennstål fra ebay: 10-20 kroner, gratis frakt fra asia.
* Førstehjelp pouch fra Forsvarsbrukt (følger med støttebandasje, som er ganske dyrt på apotek) ca 50 kroner. Plaster koster 20 kroner på butikken, pyrisept er vel en femtilapp....
* Tarp fra XXL: 299 kroner. Syntetisk. Sjøl skulle jeg gjerne hatt en stoffteltduk, men hvor pokker får man tak i denslags nå om dagen...
* Kompresjonsbag som du kan pakke ullklær i. Komprimerer du, får du plass til mere mat. Jeg pakker alltid ull, selv på sommern. Hvem som helst blir kald og pjusk en kald sommernatt.
* Håndleddskompass fra Ebay: 25 kroner. Det fins sikkert bedre alternativ, men jeg mener de funker bra.

Til turbukse sommerbruk kan jeg varmt anbefale bukser i linmix fra HM, typ 60/40 med lin og bomull. Jeg prøvde å finne akkurat buksa jeg tenkte på, men fant den ikke i farten. Jeg ga 59 kroner for min. En lett og billig bukse er perfekt for når du går, og så lenge du går. Stopper du, bør du tilpasse bekledningen så du ikke blir fryktelig kald. Så er jeg heller ikke motstander av å pakke godt regntøy heller.

Her er forøvrig noen straps jeg anbefaler til å bruke på en sekk. Jeg erfarte at stroppene på sekken fra Utstyrskontroll løsnet, så det var greit å bruke egne. Plenty med festemuligheter på den sekken.

https://www.ebay.com/itm/Strong-Metal-Cam-Buckle-Tie-Down-Nylon-Quick-Lock-Strap-Luggage-Cargo-Lash-Belt/362207324156?epid=1145360313&hash=item54553d27fc:g:kNcAAOSwqu9VRtB0

kompass (denne varianten er den eneste jeg har god erfaring med av wrist compasses på ebay):
https://www.ebay.com/itm/Tactical-Wrist-Compass-Military-Outdoor-Survival-Watch-Strap-Band-Bracelet/361770989024?epid=2119017878&hash=item543b3b35e0:g:6UgAAOSwZJBYAZ0E

Endret av Slettet+921324
Lenke til kommentar

Turmat fra Real er ihvertfall godt når en er sulten.

Det meste er godt når man er sulten, men skal fjellturen bli kos så anbefaler jeg å investere (tid) i skikkelig mat. Ferdigposer man fyller med vann er for meg en nødløsning, men ærlig talt så er det litt sjarm å spise en pose av skvipet på tur også. Bare for å få litt av den "moderne" turfølelsen :wee:

Lenke til kommentar

Matmessig er det vel lurest med disse tørkede posene man kjøper i sportsbutikker?

NEI!!! De posene er elendige, smaker elendig, og stort sett altfor salte. Anbefaler å tørke mat selv, det er mindre jobb enn hvis man regner hvor mange timer man må jobbe pr. pose (basert på middels lønn). Jeg ville heller ha bært 10-15 kilo ekstra med hermetikk hvis jeg ikke gadd å tørke mat selv.

Man bør også sjekke muligheter for å høste mat i naturen der man drar. Fisk er en ting vi har bra med i Norge :)

Foreslår at du prøver flere varianter, de er gode etter min mening. :yes:

Du bør vurdere å melde deg inn i DNT, og starte med en "enkel" tur der. Da kan du finne gode forslag til turer som passer til ditt nivå, og går langs (stort sett) merkede løyper. Med overnattingsmulighet underveis trenger du ikke å ta med telt. 

Absolutt, man kan få tilgang til hytter hvis de er i nærheten. Gir deg ett pluss på den.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har faste plasser jeg slår opp telt for å nyte naturen. Burde få meg noen nye snart. Jeg ser tråden er noe gammel men prøver meg likevel.

Pakk så lett du kan og dra til et sted med drikkevann i nærheten så du kan bytte ut vanndunk med jægermeister. Når jeg er ferdig pakket så tar jeg med litt ekstra og jeg er såpass sær at jeg graver ned utstyr og hermetikk/brennevin på faste plasser før jeg drar hjem.

Anbefales sterkt. Er som medisin for sjelen. Går fint med kun sovepose med anbefaler telt for minst 2pers med egen inngangsdel å sette sko og klær. Det bør være vanntett og ha myggnetting. God tur :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...