Redaksjonen. Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 Og de fleste var elbiler.2017-statistikk: Over 1,2 millioner ladbare biler ble solgt Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 Med denne utviklingen, hvordan vil de se ut i 2050? Er det klok politikk å subsidiere leting etter olje og gass med 20 mrd./år når det som eventuelt finnes trolig ikke blir bygget ut fordi markedet for olje og gass er borte. OPEC kan trolig redusere prisen så mye at oljevirksomhet i Norge går med tap, dersom det blir en priskrig på dette feltet. Hvorfor satser vi ikke på industrien som med all sannsynlighet vil vokse i årene som kommer, nemlig "Havrommet", hvor fornybar energi fra vind og bølger kan hentes i store kvanta. Sannsynligheten er stor for at denne energien er billigere enn både olje og gass, når vi kommer til 2050. 4 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 "Bla bla bla hydrogen er fremtiden, bla bla" Venter bare på det. 3 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 "Bla bla bla hydrogen er fremtiden, bla bla" Venter bare på det. Ja, det er nok mange som venter på det. Men det må nok en folkeopplysning til også antagelig. Med Hydrogen, med samme kjøre/fyllemønster - men nullutslipp både lokalt og i forhold til CO2, og med laverere pris enn fossilt.. Og med muligheter for hjemmelading for småkjøring. Og uten mer rekkeviddeangst enn bensin/diesel-biler har i dag... Tja, hva vil folk velge tro? Lenke til kommentar
molna Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 Folk vil velge det som er billigst uansett, altså rene elbiler. 2 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 Folk vil velge det som er billigst uansett, altså rene elbiler. Ja, folk vil nok velge bort fossilt, og velge elbiler. Når produsenter tar inn over seg dette og begynner storproduksjon av el-motorer og brenselceller så prisene synker godt under fossil-hybrider, så vil nok valget bli enkelt. Enten kommer batterier med lavere vekt, mer energi og kortere ladetid. Og el-nettet bli oppgradert så slik lading lar seg gjøre. Eller så kommer det elbiler med funksjonelt batteri og med Hydrogen som rekkeviddeforlenger. Det blir spennende. Vinnerne blir oss alle som får redusert luft og lyd-forurensning, - og billigere drivstoff pr. km. 2 Lenke til kommentar
Lars_123 Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Av totalt 80 millioner solgte biler var hele 1,2 millioner helt eller delvis elektrisk. 1,5%. Jeg tror ikke oljebransjen skjelver i buksene helt ennå. Vi trenger en teknologirevolusjon før elektriske biler vil true fossilbiler. Enten i form av bedre batterier (billigere, lettere, mindre, kjappere lading, bedre kapasitet) eller noe helt nytt som vi ikke vet hva er ennå. Det kan selvsagt skje, men det er et for tynt grunnlag å stoppe alle nye utbygginger på. Forøvrig er jeg helt enig i at vi burde satset mye mer på andre bransjer og teknologier. Det er for sent å snyte seg når nesa er borte. Lenke til kommentar
YGOI36G6 Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Meanwhile, i Norge som ligger "årevis" foran resten av verden i utvikling, viser ikke salget av bensin og diesel noe tegn til å avta, så det er godt mulig at alle el og hybridbilene ikke erstatter så veldig mye fossilkjøring, sammenliknet med generell vekst pga befolknings og velstandsutvikling. Og kan noen nevne en flyplass som ikke har utvidet kapasiteten de siste årene? Tror oljeselskapene tar det heeelt med ro Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 Folk vil velge det som er billigst uansett, altså rene elbiler.Ja, folk vil nok velge bort fossilt, og velge elbiler.Når produsenter tar inn over seg dette og begynner storproduksjon av el-motorer og brenselceller så prisene synker godt under fossil-hybrider, så vil nok valget bli enkelt. Enten kommer batterier med lavere vekt, mer energi og kortere ladetid. Og el-nettet bli oppgradert så slik lading lar seg gjøre. Eller så kommer det elbiler med funksjonelt batteri og med Hydrogen som rekkeviddeforlenger. Det blir spennende. Vinnerne blir oss alle som får redusert luft og lyd-forurensning, - og billigere drivstoff pr. km. Og med 30 kvadrat med solceller på garagetaket og en batteribank på veggen, kan man dekke en stor del av den daglige kjørelengden! 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 Meanwhile, i Norge som ligger "årevis" foran resten av verden i utvikling, viser ikke salget av bensin og diesel noe tegn til å avta, så det er godt mulig at alle el og hybridbilene ikke erstatter så veldig mye fossilkjøring, sammenliknet med generell vekst pga befolknings og velstandsutvikling. Det er litt tidlig å se etter oljenedgang allerede nå. Selv om salget er høyt (ca 50% av alle nye biler i 2017 er ladbare) så tar det tid å bytte ut hele bilparken. Bilparken som helhet økte total kjørelengde med 2,7% fra 2015 til 2016. (SSB) I samme periode økte elbilandelen fra 3,1 til 5,0%. I tillegg har vi god økning i landare hybrider. Året etter økte den rene elbilandelen videre fra 5 til 7,8%, altså litt mer enn total kjørelengde økte fra 2015 til 2016 (2,7%). Det er altså først nå i 2018 momentet begynner å tilta så mye at det vil gi synlige utslag på salget av bensin og diesel. Jeg kjenner en som driver fire bensinstasjoner og han sier at hele bransjen frykter elektrifiseringa og er usikre på hvordan det vil slå ut på sikt (konkurransen mellom kjedene, el-strategisk plassering av stasjonene, hvor mye hjemmelading kommer til å gå ut over kioskdriften osv). Jeg tror det er et par år siden elbil-"trusselen" begynte å bli tatt seriøst på høyt nivå i den norske oljebransjen, men det ligger nok ennå et par år inn i framtida for de store utenlandske oljeselskapene. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 Av totalt 80 millioner solgte biler var hele 1,2 millioner helt eller delvis elektrisk. 1,5%. Jeg tror ikke oljebransjen skjelver i buksene helt ennå. Vi trenger en teknologirevolusjon før elektriske biler vil true fossilbiler. Enten i form av bedre batterier (billigere, lettere, mindre, kjappere lading, bedre kapasitet) eller noe helt nytt som vi ikke vet hva er ennå. Det kan selvsagt skje, men det er et for tynt grunnlag å stoppe alle nye utbygginger på. Forøvrig er jeg helt enig i at vi burde satset mye mer på andre bransjer og teknologier. Det er for sent å snyte seg når nesa er borte. For hver eneste modell som kommer så økes batterikapasitet og kjørelengde. Det er vel knapt ett eneste større bilmerke igjen som ikke legger om produksjonen sin, det er altså mye som tyder på at vi står midt oppe i revolusjonen nå. Ikke alle har innsett dette, det er ett problem at olje og energiministeren med regjeringen i ryggen kjemper med nebb og klør i feil retning. 1 Lenke til kommentar
Lars_123 Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Av totalt 80 millioner solgte biler var hele 1,2 millioner helt eller delvis elektrisk. 1,5%. Jeg tror ikke oljebransjen skjelver i buksene helt ennå. Vi trenger en teknologirevolusjon før elektriske biler vil true fossilbiler. Enten i form av bedre batterier (billigere, lettere, mindre, kjappere lading, bedre kapasitet) eller noe helt nytt som vi ikke vet hva er ennå. Det kan selvsagt skje, men det er et for tynt grunnlag å stoppe alle nye utbygginger på. Forøvrig er jeg helt enig i at vi burde satset mye mer på andre bransjer og teknologier. Det er for sent å snyte seg når nesa er borte. For hver eneste modell som kommer så økes batterikapasitet og kjørelengde. Det er vel knapt ett eneste større bilmerke igjen som ikke legger om produksjonen sin, det er altså mye som tyder på at vi står midt oppe i revolusjonen nå. Ikke alle har innsett dette, det er ett problem at olje og energiministeren med regjeringen i ryggen kjemper med nebb og klør i feil retning. Dagens batteriteknologi har sine begrensninger og kan ikke gi oss biler som dekker alle behov (i tillegg til alt annet forbruk av hydrokarbondrivstoff enn til personbiler). Revolusjonen kommer nok, men ingen aner når. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Det som er litt problematisk med el biler er praktisk bruk der man blir stående i en kø når det er kaldt. Kjenner en som skulle over fjellet og måtte vente på kolonne. Ventingen tappet batteriet så mye at han ikke kom seg over fjellet og det var ingen lading der kolonnen ventet. Jeg mener el biler i norge bør ha oppvarmings mulighet via propan brenner el. Disse vil ha 100% virkningsgrad og batteriet kunne brukes kun til fremdrift. Selv med varmepumpe går det mye energi å varme opp en kupe i minus 10. En slik brenner vil ikke lage noe annet en co2. Sot nox og kullos vil ikke være noe problem. 1 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 (endret) Det som er litt problematisk med el biler er praktisk bruk der man blir stående i en kø når det er kaldt. Kjenner en som skulle over fjellet og måtte vente på kolonne. Ventingen tappet batteriet så mye at han ikke kom seg over fjellet og det var ingen lading der kolonnen ventet. Jeg mener el biler i norge bør ha oppvarmings mulighet via propan brenner el. Disse vil ha 100% virkningsgrad og batteriet kunne brukes kun til fremdrift. Selv med varmepumpe går det mye energi å varme opp en kupe i minus 10. En slik brenner vil ikke lage noe annet en co2. Sot nox og kullos vil ikke være noe problem. Nå er det co2 som er hovedproblemet så da vil jeg si at å åpne for dette blir å bremse/undergrave hele utviklingen. De andre gassene er jo først og fremst ett problem i byene hvor batt kapasitet ikke blir relevant. Og det er jo bare tidspørsmål når vi slipper å lenger tenke på batterikapasitet, siste Tesla modellen er god for 60 mil. Vi når nok 80 mil (som jeg tenker er ca gjennomsnittlig kjørelengde med full bensintank i fossilbil), iløpet av ett år eller to. Endret 29. januar 2018 av Thoto79 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Co2 er ikke hovedproblemet for bilindustrien. Problemet er at små biler med diesel motor blir for dyre og kompliserte. Derfor må de bruke el motor for å klare utslippene. Så lenge en stor del av el produksjon gir co2 utslipp er det høyere energieffektivitet som gir el bil fordeler mhp co2. Vi må bare lage bilene så effektive som mulig. Å bruke batteri til oppvarming i stedet for fremdrift er uheldig. Andre løsninger som lagrer varme kan også være aktuelt. Bmw hadde noe slikt på starten av 2000 tallet. En saltblanding i en beholder som smeltet over 90 grader. En 6 kilos propanbeholder inneholder ca 70 kw varme. Det vil kunne gi 300 km lenger rekkevidde med et utslipp på 54 g/co2 pr km. Fordeler du det på hele turen kommer man ned på 23 g/km. Fremdeles med null nox partikler og kullos. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå