Apoc_ Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Har kjøpt et Asus A7N8X Deluxe hovedkort, men det må være noe rive ruskende galt med tempratur sensoren eller noe sånt. BIOS sier cpu'en er ca 80 grader. Det vil si at når cpu'en er på full load slår pc'en seg av på grunn av funksjonen C.O.P (cpu overhesting protection). Ikke spør om jeg har god nok kjøling etc... Jeg vet at alt er montert skikkelig osv... HW-monitoren i windows sier 35 grader. Og det er riktig. brukte samme cpu og kjøler på gamle hk'et mitt. Er det noen som vet om man kan skru av C.O.P funksjonen? Synes det er for galt og returnere et hk på grunn av en sånn feil. Har prøvd alle BIOS'er til kortet. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Ja, du kan skru av. Ta på kjøleren med fingeren, jo nærmere kjernen, jo bedre. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Hardware monitor i Windows leser jo fra de samme sensorene som BIOS, så her må det være noe veldig galt. Har du sjekket ribba som foreslått over? -KJ Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Forslår at du prøver HW-monitoren (doktoren eller hva den heter) som ligger på installasjonsCD som fulgte hovedkortet. Den må man ihvertfall kunne stole på. Lenke til kommentar
Apoc_ Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 Jeg bruker hw-monitoren som fulgte med hovedkortet. Jeg trodde også at de leste fra samme kilde. Hvorfor skal jeg ta på ribba? Den er jo kjølig. Går det an å slå av C.O.P? Hvordan gjør man det? Har lest igjenom hele manualen. Står ingenting om det der. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Hvis du klarer å komme veldig nært kjernen, kjenner du fort med fingeren om kjernen er veldig, veldig varm eller bare lunken. Beklager, jeg forstod spørsmålet ditt som om du kunne problemfritt skru av funksjonen, ikke om det faktisk er mulig å gjøre det. Jeg vet ikke om det er mulig. Lenke til kommentar
AMDguru1 Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Hvis ribba er kald, er det jo selvsagt noe feil. Lenke til kommentar
mobil_brukeren Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Jeg har det samme hk og i bios viser min 62 grader men i alle andre program viser den 45 grader så stoler ikke helt på den bios sensoren Lenke til kommentar
Kultom Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Kommer ann på hvilken BIOS du bruker og da, Nyere bioser har mer nøyaktig temp avlesning. Hvorfor skulle man ville skru av Cpu Overheat Protection? Den gjør vel ingenting annet enn å beskytte deg fra extreme varme problemer på en Cpu, Som må fiskes på andre måter enn å skru av COP. Kjøpe Ny kjøler For ekskremsel. Lenke til kommentar
AMDguru1 Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Kommer ann på hvilken BIOS du bruker og da, Nyere bioser har mer nøyaktig temp avlesning. Hvorfor skulle man ville skru av Cpu Overheat Protection? Den gjør vel ingenting annet enn å beskytte deg fra extreme varme problemer på en Cpu, Som må fiskes på andre måter enn å skru av COP. Kjøpe Ny kjøler For ekskremsel. Han mener sikkert at tempen egentlig er 35 grader, men maskinen tror det er 80grader. Derfor vil han slå den av slik at maskinen ikke rebooter/slår seg av hele tiden Lenke til kommentar
[BiGG] Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 har samme hovekort og samme problemet. bios temp:80 pc probe temp: 37-42 Lenke til kommentar
snole Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Sliter med mitt Asus A7V600 kort. Både BIOS og Asus probe (siste versjon) viser en del høyere temp enn Motherboard Monitor og Sisioft Sandra og Aida32. Virker som om Asus sliter litt med dette her. Lenke til kommentar
Apoc_ Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 Nå har jeg forstått at dette er en svakhet hos ASUS. Bruker nyeste bios nå, men ingen forandring på temp'en. Dette gir meg ingen mulighet til og overklokke, og jeg kan ikke kjøre benchmarks uten cpu vifta på maks (52 db) Jeg kjøpte kortet demobrukt. Kan dette være årsaken til at det mest sansynlig er returnert tidligere? Vil dette være en gyldig grunn for å få byttet kortet? Ønsker jo å overklokke og kjøre benchmarks på 25db Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Dette forkommer meg rart....Beklager at jeg trekker din opfattning i tvil, men er du sikker på at det ikke er "Cpu over temp. protect" eller noe sånnt du leser? Det ligner mer på en sånn temp det du oppgir......og noen kort har en sånn affære.....blant annet mitt ABIT. Lenke til kommentar
ZanDaMan Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Samme hovedkort som Apoc_ og samme problem. Bios sier 70-80 grader (rett etter oppstart), mens diverse programmer rapporterer 35-40 grader. Kjører alltid siste tilgjengelige bios versjon. Vifte, ribbe, sølv osv. er helt ok Kjører for tiden med åpen dør for å unngå at C.O.P slår inn Z Lenke til kommentar
ketfo Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Hei! Leser svar og innlegg med stor interesse. Har nettopp satt sammen pc for første gang med samme hk som innleder. Fikk trøbbel i begynnelsen med overoppheting av cpu, det viste seg at jeg ikke hadde stilt inn kjølevifta riktig. Hva er egentlig optiaml temp for cpu og hvor høy kan den ligge. Jeg bruker Asus Probe til å følge med temp på cpu og viftehastighet. Jeg har nå stilt inn vifta på 2500 omdreininger og temp ligger da på ca. 53 - 56 grader. Er dette akseptabelt? Kan jeg kanskje skru ned hatsigheten på vifta og la cpu temp ligge på ca 60 grader? Hva er den optimale kombinasjon?? Håper noen glupe kan svare på dette. Takk! Lenke til kommentar
Apoc_ Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 Til alle som nå har svart på posten min og har A7N8X Deluxe med dette problemet. Jeg skjønner ikke at vi finner oss i dette. Er det virkelig ingen som har prøvd å returnere kostet sitt pga dette? Det er jo ikke en bagatell at pcen rebooter etter et par timer på full-load.... Jeg har en teori om at hvis jeg returnerer kortet til Komplett og de tester det med en XP3000 og en bedriten Glachial-Tech kjøler kommer neppe pcen til og starte i det hele tatt.... Men hvis den gjør det må jeg betale 400 kroner i testgebyr..... Nå grubler jeg hardt! Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 (endret) Har du flashet bios? For jeg har samme HK, og jeg elsker det aldri vært noe problemer. Dessuten er COP en veldig nyttig funskjon. *Cheers to ASUS* Endret 12. desember 2003 av Earth657 Lenke til kommentar
Blib Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Det finnes to steder hvor temp blir lest fra. Den ene er CPU Core og den andre er selve CPU-sokkelen. Bruker du programmet Aida32 får du se begge to, mens andre programmer bare viser en av dem, som regel CPU Core. Denne er også kanskje 10-15 grader kaldere enn hele sokkelen. (Diode). Jeg stoler iallefall på diode-tempen og at det er den en bør gå etter, samt at jeg ikke tør ta noen sjanser Lenke til kommentar
AMDguru1 Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Det finnes to steder hvor temp blir lest fra. Den ene er CPU Core og den andre er selve CPU-sokkelen. Bruker du programmet Aida32 får du se begge to, mens andre programmer bare viser en av dem, som regel CPU Core. Denne er også kanskje 10-15 grader kaldere enn hele sokkelen. (Diode). Jeg stoler iallefall på diode-tempen og at det er den en bør gå etter, samt at jeg ikke tør ta noen sjanser Ikke for å dvele med det du sier, men er ikke Cpu core varmere enn sokkelen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå