Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Ny maskin, ikke bilde på skjermen

Anbefalte innlegg

En kompis har bygd seg PC, og etter å ha satt sammen alt, sjekket at viftene går etc, og skrur på maskina, får han ikke noe bilde.

Verken om han kobler til med HDMI eller VGA, fra skjermkortet eller hovedkortet. Prøvd forskjellige kabler, også. Skjermen har strøm (dioden lyser og han kan velge forskjellig input uten at det hjelper).

Alle fire RAM-brikkene står i slik de skal. Strømkablene fra PSU til HK og til / fra skjermkortet er også satt i.

Siden hovedkortet bare har én slot for PCI e-x 16, så er det vanskelig å sette det feil, også.

Han har:

ASUS B85M-G

Intel i5-4460 3.2 GHz

KFA2 Geforce GTX1060 EX OC 6GB

Mission SG GGP 1.0 550W

4x 4GB Ballistix DDR3

128 GB Intel SSD

800 GB HDD fra Toshiba

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kompis har bygd seg PC, og etter å ha satt sammen alt, sjekket at viftene går etc, og skrur på maskina, får han ikke noe bilde.

Verken om han kobler til med HDMI eller VGA, fra skjermkortet eller hovedkortet. Prøvd forskjellige kabler, også. Skjermen har strøm (dioden lyser og han kan velge forskjellig input uten at det hjelper).

Alle fire RAM-brikkene står i slik de skal. Strømkablene fra PSU til HK og til / fra skjermkortet er også satt i.

Siden hovedkortet bare har én slot for PCI e-x 16, så er det vanskelig å sette det feil, også.

Han har:

ASUS B85M-G

Intel i5-4460 3.2 GHz

KFA2 Geforce GTX1060 EX OC 6GB

Mission SG GGP 1.0 550W

4x 4GB Ballistix DDR3

128 GB Intel SSD

800 GB HDD fra Toshiba

VGA er vel ikke mye i bruk lengre, det er analogt. 

Men dvi-d kabel burde fungere eller hdmi. Er skjermen satt til og bruke hdmi som input? Jeg må manuelt velge det på min om jeg skal bruke det, går på dvi-d ved default.

Lenke til kommentar

VGA er vel ikke mye i bruk lengre, det er analogt. 

Men dvi-d kabel burde fungere eller hdmi. Er skjermen satt til og bruke hdmi som input? Jeg må manuelt velge det på min om jeg skal bruke det, går på dvi-d ved default.

Ja, jeg vet det, men det kommer fortsatt noen skjermkort og hovedkort med det, og man må jo teste alt som er mulig.

Han har ikke DVI-D-kabel, og uansett burde det vel holde med HDMI-kablene og VGA-kablene?

Skjermen er satt til å bruke HDMI som input, og han har testet både HDMI 1 og HDMI 2 (valgene han fikk opp da jeg ba ham sjekke om han hadde valgt korrekt input på selve skjermen).

Tester nå med færre komponenter per newman221s forslag.

e: Det hjalp ikke å fjerne Toshiba-disken, 2x RAM-brikker, eller skjermkortet. Fortsatt nada bilde, det være seg HDMI eller VGA.

Endret av Datasmurf
Lenke til kommentar

Ingen fare, har gjort noe lignende.

Kjøpte nytt skjermkort i fjor, med kun HDMI og DisplayPort, og den ene skjermen min hadde bare VGA, så da måtte jeg kjøpe ny skjerm også. Sure penger, siden den gamle 15" fungerte utmerket til TV-serier og surfing på nettet mens jeg spilte, men det var jo greit å få en ny skjerm på størrelse med min andre, også. :p

Tror kanskje vi har funnet ut av det, vha. iherdig googling.

Det kan se ut som om han må flashe BIOS for at hovedkortet skal støtte CPU-en, noe som kan bli vanskelig uten en eldre CPU som faktisk er støttet uten flashing.

Lenke til kommentar

Du kan prøve å koble til noe annet til skjermen. I tilfelle det faktisk er skjermen eller kablene dere bruker som er ødelagte?

Og så kan dere vurdere å prøve å resette CMOS. Dette kan gjøres på flere måter, der det enkleste ofte er å bare fjerne batteriet på hovedkortet, vente 5 minutter og så prøve på nytt. Den andre måten er å kortslutte ved hjelp av jumper, tror det står i  manualen til hovedkortet hvor denne befinner seg.

Lenke til kommentar

Lager den noen pipelyder når dere starter? Om dette er tilfelle, så kan disse lydene fortelle hvor problemet kan ligge.

Er cpu kjøleren festet skikkelig? Har dere tatt av plastcoveret til cpu'en? Har dere husket å montere sånne "standoffs" til hovedkortet? Har dere evt montert for mange av de, slik at en slik kan kortslutte hovedkortet?

Det høres egentlig ikke ut som det er skjerm eller skjermkort som er problemet.

Edit; Og det kan se ut som at du kanskje har rett ved at du bør oppdatere bios ved bruk av i5-4460 på B85M-G.

https://www.asus.com/Motherboards/B85MG/HelpDesk_CPU/

Endret av Instict
Lenke til kommentar

Ja, han har koblet i begge kablene. Han sendte meg melding om hvor han skulle plassere den andre kabelen da den var 8-pins, men han hadde bare en 4-pins kontakt på kortet. Fortalte ham at den kunne splittes, så det er koblet korrekt.

Da tenker jeg at hovedkortet muligens kan være defekt ja.

Prøv med det nye som ble kjøpt inn.

Prøv gjerne med kun CPU, cpu vifte og ram tilkoblet.. (Så lenge CPU har integrert skjermkort) for å se om det fungerer

Koble så 1 og 1 komponent til for å prøve deg frem.. Tar tid, men er dessverre en av ulempene med å kjøpe egen bygg :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...