Gå til innhold

Frykter at salget av Gripen-fly til Brasil skal gå i vasken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mopedfly, dette kommer til å bli en kostbar blunder for svenskene.
For lite, for lett, og undermotorisert.
Små lette fly må være a.la F-16. En motor med litt vinger på.  Sprinteren. Et fly som Innhenter alt, sprinter fra alt, klatrer fra alt, og utmanøvrerer alt. Med våpenlast.
Fly som kan tilgis for å være late, er a.la F-35. Masse våpenlast, men kan egentlig ikke bite fra seg noe særlig. Sumobryteren. Ingen gidder slåss med han, men han kan heller ikke innhente noen, han er tregest av alle. Driver bare rundt i lufta og opptar plass. Passer på at ingen kommer for nær.

Gripen har ytelsen til sumobryteren (med våpenlastlast), og er (mindre enn) vektklassen til F-16. Lettvekteren i rullestol. Kan ikke sprinte fra noen, kan ikke innhente noen, og ingen har respekt for den så de holder avstand heller. Gripen sprinter nesten bra, uten våpenlast. Det skal den ha. Men uten våpenlast er den heller ingen trussel, så det blir bare hjelpesløst. Den er billig da, så den kan egne seg godt som måldrone.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lille Sverige klarer å lage jagerfly som kan konkurrere på det internasjonale markedet. Jeg tar av meg hatten for det. Prestasjonen er formidabel.

Slik jeg ser det har SAAB tre større destruktive utfordringer foren seg:

- Andre større aktører som bruker rå markedsmakt og bestikkelser for å ødelegge mindre og brysomme konkurrenter.

- Et Sverige som råtner på rot som følge av tillat masseinvasjon fra hele verden.

- Teknikere og forståsegpåere som elsker å kritisere og bare ser etter feil hos SAAB og ikke er interessert i bidra til forbedringer. Kinesere for eksempel, ville aldri gjort dette mot sine flyprodusenter. Derfor har de en fremtid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lille Sverige klarer å lage jagerfly som kan konkurrere på det internasjonale markedet. Jeg tar av meg hatten for det. Prestasjonen er formidabel.

Slik jeg ser det har SAAB tre større destruktive utfordringer foren seg:

- Andre større aktører som bruker rå markedsmakt og bestikkelser for å ødelegge mindre og brysomme konkurrenter.

- Et Sverige som råtner på rot som følge av tillat masseinvasjon fra hele verden.

- Teknikere og forståsegpåere som elsker å kritisere og bare ser etter feil hos SAAB og ikke er interessert i bidra til forbedringer. Kinesere for eksempel, ville aldri gjort dette mot sine flyprodusenter. Derfor har de en fremtid.

 

Minus den detaljen at det ikke kan konkurrere i det internasjonale markedet.

De har laget en Jet-trainer som de har limt våpenstasjoner på. Og sånne fly har et marked, i bananstater som bruker dem mot motstandere som ikke har luftforsvar i det heletatt. Men da må prislappen settes deretter. Du kan ikke ta prisenlappen fra en 4 generasjonsjager, lime den på en Alpha-jet og selge den til den demokratiske bongorepulikken langtvekkistan. De har ikke råd til det. Dessuten har de Alpha-jet fra før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...