Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nav og kommunikasjon

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Er plaget med at Nav sender meg sms. Disse sendes som "gruppe-sms" hvor jeg kan se alle telefonnr. som de er sendt til. Dermed kan jeg se alle som er arbeidsledige og alle kan se meg. Fikk til og med en sms fra en disse på listen. Lite hyggelig.

Har gjort nav oppmerksom på dette og de skylder stadig på "svikt i systemet som ikke skal skje". Mitt spørsmål til gruppa er om disse sms'ene er ulovlige? Med tanke på personvern og offentlighetslover etc.

Takk for svar. :-)

Anonymous poster hash: 3e7de...be4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Datatilsynet er kontaktet, så får jeg ta det derfra. Makan til knølkuker på Nav skal en lete lenge etter altså. Fikk sms fra en av de på lista. Hun hadde selvsagt svart til alle på lista og ikke bare til avsender. Fullt navn, jobbønsker og utdanning var opplysninger jeg fikk om henne. Om jeg var av den kriminelle sorten kunne jeg svart henne, utgitt meg for å være denne Nav-knølen og tømt henne for flere personlige opplysninger. Skremmende.

Anonymous poster hash: 3e7de...be4
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å avsløre et klientforhold er brudd på arbeids- og velferdsforvaltningsloven § 7, og straffbart som brudd på denne.

Nav avslører jo klientforholdet til brukerne sine når de kaller inn til gruppemøter med mange brukere tilstede samtidig.

Disse møtene er jo ikke frivillig. 

Anonymous poster hash: cb1bc...605

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nei jeg får ikke telefonnummeret deres ved fysisk oppmøte. Jeg får se dem ansikt til ansikt. I en bygd hvor alle kjenner alle. Det er ingen anonymitet. Hadde de bare fått telefonnummeret mitt hadde ikke det vært så farlig. Det er registrert mot oppføring i nummeropplysningen.

Anonymous poster hash: cb1bc...605
Lenke til kommentar

I mitt distrikt holder også nav obligatoriske informasjonsmøter gruppevis hvor man må presentere seg med navn og kort introduksjon. Jeg bor også i en liten bygd hvor alle kjenner alle så mer enn et ansikt er ikke nødvendig for å bli fratatt anonymiteten. (Med andre ord - nav gir indirekte ut info om statusen til brukere)

Jeg bryr meg ikke personlig, men antar det er folk som blir brydd. Litt tåpelig om folk i de store byene blir bedre beskyttet enn de små når det strengt tatt er de små som sikkert hadde hatt mest behov for det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

I mitt distrikt holder også nav obligatoriske informasjonsmøter gruppevis hvor man må presentere seg med navn og kort introduksjon. Jeg bor også i en liten bygd hvor alle kjenner alle så mer enn et ansikt er ikke nødvendig for å bli fratatt anonymiteten. (Med andre ord - nav gir indirekte ut info om statusen til brukere)

Jeg bryr meg ikke personlig, men antar det er folk som blir brydd. Litt tåpelig om folk i de store byene blir bedre beskyttet enn de små når det strengt tatt er de små som sikkert hadde hatt mest behov for det.

Hmm. Interessant poeng.

Hvis jeg skal skyte noen spørsmål til Krikkert, med tanke på hvordan kan denne situasjonen avklares i forhold til lovverket:

1) Når man blir tvunget til å delta på et slikt gruppe/arbeidsformidlingsmøte i regi av NAV, er man da tvunget til å avdekke sin anonymitet? Min erfaring ved slike aktivteter er at man blir bedt om å si hvem man er, eller skrive navnet på en lapp som man så setter foran seg på bordet. Kan man skrive Arild om man egentlig heter Tommy? ^^

2) Kan man nekte at andre i gruppa skal få vite navn og alder?

3) Jeg leste: "Telefonnummeret er en selvstendig taushetsbelagt opplysning." - Gjelder dette navn og alder også?

4) "Å avsløre et klientforhold er brudd på arbeids- og velferdsforvaltningsloven § 7, og straffbart som brudd på denne." Gjelder dette også under slike gruppemøter man tvinges til å delta i?

5) Kan man ha krav på å benytte alias/falskt navn under slike møter? Så klart så lenge NAV kjenner ens identitét. ^^ Litt langt ute, men jeg slenger det ut.

Det kan jo være mange som ønsker å opprettholde sin anonymitet i forhold til NAV og ytelser, siden dette er forbundet med sterk sosial stigmastiséring. Kanskje det er mange som ikke har kjent sine rettigheter?

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...