Gå til innhold

Oppgradering av bærbar

Børge

Anbefalte innlegg

Hei,

har en asus L8400B Mobile P3 750MHz med 128 Mb ram og s3virge-mx 8Mb skjermkort som er snart tre år gammel. (tenk at en treåring kan være "så" gammel...)

Jobber med en del 3D på denne, men som dere sikkert skjønner er det nesten håpløst med det dårlige skjermkortet.

Har allerede oppgradert HD, og merket klart at maskina ble både mye stillere og raskere! (Fujitsu IDE 4200 UDMA100 silent 40Gb)

Vet at det ikke er mye å gjøre med skjermkortet, men lurer på om man kan presse litt mer ytelse ut av maskinen med å bytte minnebrikken fra 128 Mb til 256 Mb? (+ 64 Mb innebygget)

Brikken koster ikke stort mer enn ca 450,- men lurer på om dette har noe for seg. På hvilken måte kan jeg regne med at jeg merker ramøkelsen?

Noen som har meninger eller erfaring?

Julehilsen fra Børge

:xmas:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt usikker på det, men generelt er det jo bedre med mer ram, ihverfall innenfor visse grenser og den når du ikke med 320MB ram.

Hvis det er skjermkortet som er flaskehalsen er det vel tvilsomt om mer minne vil hjelpe på raskheten på 3D siden flaskehalsen ligger på det skjermkortet ditt. Eneste løsningen på det vil nok være å kjøpe en ny maskin. :(

Lenke til kommentar

Nå skriver du ikke noe om hvilket operativsystem du bruker, men siden jeg har oppgradert flere "småslitne" bærbare i det siste med mer minne, kan jeg klart anbefale deg å handle mer minne.

XP ligger på mellom 200-250 MB i minnebruk på "tomgang", og da betyr det at swapfila på harddisken må brukes. Derfor vil du merke stor forskjell med en brikke til. Aller helst burde du kanskje ha kjøpt to, men det er en grense for hvor mange penger en skal putte i en gammel maskin.. Hvis du blir fristet, sjekk hvor mye minne den kan ta før du handler.

Lenke til kommentar
XP ligger på mellom 200-250 MB i minnebruk på "tomgang", og da betyr det at swapfila på harddisken må brukes.

Hvis din XP bruker mellom 200-250 MB på tomgang. Da er det på tide å rydde opp litt. Sjekk oppstarts mappen & msconfig.

Min maskin bruker rundt 120 MB når XP er ferdig bootet opp.

Lenke til kommentar

Jeg kjører winxp. Ser helt klart at mye av minnet bare dasser vekk til xp. Tror derfor 128 ekstra vil hjelpe godt, selv om 3D programmet vil være treeegt fortsatt.

Skulle gjerne kjøpt mer minne, men maskina støtter maks 256 Mb minnemodul. Håper bare at pc133 so-dimm brikker fortsatt er å oppdrive til en rimelig pris.

Håper i framtiden at det blir en kombinasjon av barebone- bærbare maskiner som man enkelt kan ta med seg og oppgradere enkelt! Et lite regnskap viser seg at maskina mi er "ubrukelig" etter 3 års bruk. Det vil si en total brukskostnad for denne maskinen på ca 7000 i året, eller 583 kroner i måneden! :scared:

Børge

Lenke til kommentar

Selv 100MB virker litt mye.

Bruker ikke XP selv - men min maskin (Whitebox CL50) ligger rundt 20MB på "tomgang", 80MB med KDE lastet inn. (Bruker vanligvis Blackbox.)

Når jeg deretter nevner at den har 1GB minne... som dere skjønner er den ofte ikke på tomgang. ;)

Galeon bruker 2-300MB minne når den er lastet inn (har *mange* sider oppe samtidig), og Maya svelger selvfølgelig lett en halv gigabyte eller mer på egenhånd. Når den ikke kjører brukes det minnet til disk-cache istedet, og gir vesentlig bedre batterilevetid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...