inaa Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 Håper dette er en milepæl for CO2-lagring.– En ny standard høres ikke veldig sexy ut. Men denne gir meg gåsehud, den kan redde kloden (Ekstra) Lenke til kommentar
ozone Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 Lagre co2 langt nede i grunnen under havbunnen! Hvilken kjempeidé! Akkurat slik som oljen som lå der før vi brente den til co2, altså... Lenke til kommentar
Mikkel_E_S Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 Lagre co2 langt nede i grunnen under havbunnen! Hvilken kjempeidé! Akkurat slik som oljen som lå der før vi brente den til co2, altså... Jeg er veldig enig i den tanken. Men hvis de tar opp oljen, utnytter energien i den, og dytter ned igjen like mye CO2-ekvivalenter, så blir det vel i praksis CO2-nøytralt? Og da er det vel ikke noe i veien for å fortsette med det. Sånn rent CO2-messig, det er jo andre sider ved oljeutvinning som er positive og negative. Men om det da er lønnsom å pumpe oljen opp, vet jeg ikke. Det må jo fordyre verdigkjeden til oljeutvinning, når de nå må ta seg av "avfallet" også? Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 "I tillegg er det helt nødvendig med CO2-fangst og -lagring for at det skal være mulig å oppfylle utslippskravene i Parisavtalen." Har problemer med å godta denne påstanden! Hva om Norge snudde på flisa og trappet ned olje og gass og satset på fornybar energi fra havet i årene som kommer? Når vi kommer til 2050 kan epoken med olje være så godt som over, og fornybar energi dominerer markedet. Ville ikke den globale oppvarmingen blitt enda mer redusert på denne måten? Vind- og solenergi kan bygges ut billigere enn olje og gass i dag, uten CO2 rensing. Er ikke det et signal om at oljevirksomheten i Nordsjøen og i Barentshavet vil tape dersom OPEC starter en priskrig fordi markedet skrumper. Kan dagens politikere i Norge sammenlignes med de som fortsatt satset på hesten den gang bilen gjorde sitt inntog? 1 Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 Lagre co2 langt nede i grunnen under havbunnen! Hvilken kjempeidé! Akkurat slik som oljen som lå der før vi brente den til co2, altså... Jeg er veldig enig i den tanken. Men hvis de tar opp oljen, utnytter energien i den, og dytter ned igjen like mye CO2-ekvivalenter, så blir det vel i praksis CO2-nøytralt? Og da er det vel ikke noe i veien for å fortsette med det. Sånn rent CO2-messig, det er jo andre sider ved oljeutvinning som er positive og negative. Men om det da er lønnsom å pumpe oljen opp, vet jeg ikke. Det må jo fordyre verdigkjeden til oljeutvinning, når de nå må ta seg av "avfallet" også? Selg oljen for profit. Bli betalt av Staten med støtte fra MDG for å bidra med lagring av CO2 i etterkant. Vinn-Vinn. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Lagre co2 langt nede i grunnen under havbunnen! Hvilken kjempeidé! Akkurat slik som oljen som lå der før vi brente den til co2, altså... Jeg er veldig enig i den tanken. Men hvis de tar opp oljen, utnytter energien i den, og dytter ned igjen like mye CO2-ekvivalenter, så blir det vel i praksis CO2-nøytralt? Og da er det vel ikke noe i veien for å fortsette med det. Sånn rent CO2-messig, det er jo andre sider ved oljeutvinning som er positive og negative. Men om det da er lønnsom å pumpe oljen opp, vet jeg ikke. Det må jo fordyre verdigkjeden til oljeutvinning, når de nå må ta seg av "avfallet" også? Ja, fornuften ligger jo i å putte ned igjen CO2'en fra oljen når den er "brent"! Problemet er at den CO2'en må "fanges" der og da! Å sitte med sugerør i luften etterpå, og tro at man fanger nok til å redusere nivået det aller minste, er bare latterlig. Slik "CO2 fanger" på alle forbrenningsmotorer er teknisk mulig, men for dyrt og for sent. Alt for mye olje er allerede brent rett ut i luften, og vi fortsetter med det. Menneskeheten fant dessverre oljen et par hundre år for tidlig. Hadde vi funnet den idag, hadde vi allerede hatt et velfungerende elektrisk og hydrogen-elektrisk basert samfunn, og oljen hadde blitt brukt til det den funker aller best til: Som en uuttømmelig kilde til komplekse kjemikalier (som mange er umulig å fremstille kunstig) til produksjon av medisiner, plaststoffer, og haugevis av andre ting. Tenk hvor mange årtusener oljen hadde vart da! Men, men, det ble med drømmen; nå er snart alt brent opp. Fremtiden vil dømme oss hardt. Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Det må jo fordyre verdigkjeden til oljeutvinning, når de nå må ta seg av "avfallet" også? Neida. Oljen tjener penger på å hente opp olje og selge denne. Så kommer staten med MDG i spissen og subsidierer oljeselskapene for å dytte fanget CO2 ned i bakken igjen siden det er en flott måte å få Norge grønnere. Da blir det vinn-vinn for oljeselskapene! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå