Morgan Däckfors Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 Va med Scanias elprogram da ? Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 Det blir spennende når Asko sitt Hydrogen-program, og Nikola-biler ,også kommer i bruk. Kanskje vil de ha hvert sitt bruksområde; kanskje vil det ene overgå det andre i nytteverdi. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Interessant at e-canter kalles en Mercedes, samtidig som Mitsubishi-logoen lyser opp midt i fronten. De burde vel også krediteres her. :-) 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 26. januar 2018 Del Skrevet 26. januar 2018 Interessant at e-canter kalles en Mercedes, samtidig som Mitsubishi-logoen lyser opp midt i fronten. De burde vel også krediteres her. :-) Mulig de har endret artikkelen siden i natt, men jeg kan ikke se at eCanter kalles en Mercedes. "I tillegg har Daimler-Benz konsernet en serie mindre lastebiler som selges under merkenavnet Fuso. Den elektriske varianten kalles eCanter". - og - "Under navnet Fuso har Daimler modellen eCanter som er en mindre distribusjonsbil. 500 kunder får en slik i løpet av 2018, ordinært salg skal starte neste år. (Foto: Daimler AG )" Derimot kalles eTruck for en Mercedes, og den selges jo også som det. Forøvrig enig i at Mitsubishi kan krediteres for deres rolle iht. eCanter. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 26. januar 2018 Del Skrevet 26. januar 2018 Interessant at e-canter kalles en Mercedes, samtidig som Mitsubishi-logoen lyser opp midt i fronten. De burde vel også krediteres her. :-) Mulig de har endret artikkelen siden i natt, men jeg kan ikke se at eCanter kalles en Mercedes. "I tillegg har Daimler-Benz konsernet en serie mindre lastebiler som selges under merkenavnet Fuso. Den elektriske varianten kalles eCanter". - og - "Under navnet Fuso har Daimler modellen eCanter som er en mindre distribusjonsbil. 500 kunder får en slik i løpet av 2018, ordinært salg skal starte neste år. (Foto: Daimler AG )" Derimot kalles eTruck for en Mercedes, og den selges jo også som det. Forøvrig enig i at Mitsubishi kan krediteres for deres rolle iht. eCanter. Var nok bare jeg som satte Daimler Benz = Mercedes Benz. Var ikke klar over at de var så sterkt inne i lastebilprodusenten Mitsubishi Fuso og hadde tillatelse til å bruke både logoen og navnet. Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 27. januar 2018 Del Skrevet 27. januar 2018 Jeg har ikke for hånden regnestykkene for kjørelengde for ulike typer lastebiler og trailere. Følgende er likevel sikkert: 1) Elektrifisering av lastebiler gir langt mindre støy, og vi blir kvitt eksosen. 2) Elektrifisering er foreløpig mest aktuelt for distribusjonsbiler, som i større grad enn langtransportbilene kjøres i bystrøk, på boligveier osv. – hvor langt flere plages av støy og eksos enn langs landeveiene. I tillegg er farten lavere, og dermed blir støygevinsten ved elektrifisering større. Gevinsten for helse og miljø blir derfor større enn en skulle tro bare ved å telle kilometer. Pål Jensen Seniorrådgiver i Norsk forening mot støy Mindre støy er bra, spesielt for sjåførene. Men dette skiftet fra fossilt har vel også en CO2-grunn, og da er langtransportdelen vel så viktig. (?) Støy og lokal forurensing er de to faktorene som folk kjenner mest på kroppen, og burde være mer fremhevet i debatten om person- og varetransporten. For sjåføren ,så er ikke støy lenger så stort problem. Den kan isoleres bort. Utvendig støy har også blitt mye bedre en før, og dekkstøyen er størst i høyere hastigheter, mye mer enn bytrafikk (40-50 km/t eller lavere) Men en kraftig dieselmotor, under stor belastning høres fortsatt godt. I lett belastning går de forholdsvis rolig, og i personbiler er den nesten like støysvak som bensinmotoren, og overdøves fort av dekkstøyen. Trikken burde for øvrig erstattes av elbusser. Stålhjul mot stålskinner høres godt. Ja så godt at Erna vi fjerne den fra gata si. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 27. januar 2018 Del Skrevet 27. januar 2018 Jeg har ikke for hånden regnestykkene for kjørelengde for ulike typer lastebiler og trailere. Følgende er likevel sikkert: 1) Elektrifisering av lastebiler gir langt mindre støy, og vi blir kvitt eksosen. 2) Elektrifisering er foreløpig mest aktuelt for distribusjonsbiler, som i større grad enn langtransportbilene kjøres i bystrøk, på boligveier osv. – hvor langt flere plages av støy og eksos enn langs landeveiene. I tillegg er farten lavere, og dermed blir støygevinsten ved elektrifisering større. Gevinsten for helse og miljø blir derfor større enn en skulle tro bare ved å telle kilometer. Pål Jensen Seniorrådgiver i Norsk forening mot støy Mindre støy er bra, spesielt for sjåførene. Men dette skiftet fra fossilt har vel også en CO2-grunn, og da er langtransportdelen vel så viktig. (?) Støy og lokal forurensing er de to faktorene som folk kjenner mest på kroppen, og burde være mer fremhevet i debatten om person- og varetransporten. For sjåføren ,så er ikke støy lenger så stort problem. Den kan isoleres bort. Utvendig støy har også blitt mye bedre en før, og dekkstøyen er størst i høyere hastigheter, mye mer enn bytrafikk (40-50 km/t eller lavere) Men en kraftig dieselmotor, under stor belastning høres fortsatt godt. I lett belastning går de forholdsvis rolig, og i personbiler er den nesten like støysvak som bensinmotoren, og overdøves fort av dekkstøyen. Trikken burde for øvrig erstattes av elbusser. Stålhjul mot stålskinner høres godt. Ja så godt at Erna vi fjerne den fra gata si. Vedrørende siste setning, er sikkert "artig" å si at Erna ikke vil ha den der, når det er PST som ikke vil ha den nært Statsministerboligen av sikkerhetshensyn. Før dette blir endret, så er det ikke garantert at Erna sitter der lengre, men hun vil nok i tilfelle få støyproblemer i den fasen hvor sporene legges om. Lenke til kommentar
missi Skrevet 27. januar 2018 Del Skrevet 27. januar 2018 Man er nok også her mer opptatt av å snakke om hva som kanskje kommer i stedet for å snakke om problemene Problemene ligger i at bilene er ombygd av «småfirmaer» istedenfor ferdig bygd og kvalitetssikret fra fabrikk. Og leser man artikkelen så står det veldig klart der at Asko ikke ønsket å snakke med media om problemet på den aktuelle ombygde bilen. Da har de liksom ikke mer å skrive om Kunne jo funnet ut hvorfor ASKO ikke vil snakke. 1 Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 Jeg har ikke for hånden regnestykkene for kjørelengde for ulike typer lastebiler og trailere. Følgende er likevel sikkert: 1) Elektrifisering av lastebiler gir langt mindre støy, og vi blir kvitt eksosen. 2) Elektrifisering er foreløpig mest aktuelt for distribusjonsbiler, som i større grad enn langtransportbilene kjøres i bystrøk, på boligveier osv. – hvor langt flere plages av støy og eksos enn langs landeveiene. I tillegg er farten lavere, og dermed blir støygevinsten ved elektrifisering større. Gevinsten for helse og miljø blir derfor større enn en skulle tro bare ved å telle kilometer. Pål Jensen Seniorrådgiver i Norsk forening mot støy Mindre støy er bra, spesielt for sjåførene. Men dette skiftet fra fossilt har vel også en CO2-grunn, og da er langtransportdelen vel så viktig. (?) Støy og lokal forurensing er de to faktorene som folk kjenner mest på kroppen, og burde være mer fremhevet i debatten om person- og varetransporten. For sjåføren ,så er ikke støy lenger så stort problem. Den kan isoleres bort. Utvendig støy har også blitt mye bedre en før, og dekkstøyen er størst i høyere hastigheter, mye mer enn bytrafikk (40-50 km/t eller lavere) Men en kraftig dieselmotor, under stor belastning høres fortsatt godt. I lett belastning går de forholdsvis rolig, og i personbiler er den nesten like støysvak som bensinmotoren, og overdøves fort av dekkstøyen. Trikken burde for øvrig erstattes av elbusser. Stålhjul mot stålskinner høres godt. Ja så godt at Erna vi fjerne den fra gata si. Mindre støy er bra både for sjåførene og for de nærmere 2 mill. menneskene som plages av veitrafikkstøy i Norge. «Italiatrikkene» i Oslo støyer uforholdsmessig mye, men det skyldes en uheldig konstruksjon. Andre trikker og tog av nyere årgang er langt mer stillegående. Hør f.eks. på FLIRT-togene, T-banen i Oslo og Bybanen i Bergen. Spørsmlet er ikke elbusser ELLER skinnegående transport; vi trenger begge deler. Pål Jensen Seniorrådgiver i Norsk forening mot støy Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 Det skjer nok mye på lastebilfronten (også) framover. Det er godt at man ikke låser seg til en løsning eller en leverandør. Hyundai Motor Company har inngått en avtale med sveitsiske H2 Energy om å sammen levere 1.000 hydrogenelektriske lastebiler i det sveitsiske markedet i perioden 2019 til 2023. Hyundai vil stå for bilene, som vil levere en rekkevidde på hele 400 kilometer under reelle forhold. H2 Energy vil på sin side levere en forsyningskjede for fylling av hydrogen. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 Det skjer nok mye på lastebilfronten (også) framover. Det er godt at man ikke låser seg til en løsning eller en leverandør. Hyundai Motor Company har inngått en avtale med sveitsiske H2 Energy om å sammen levere 1.000 hydrogenelektriske lastebiler i det sveitsiske markedet i perioden 2019 til 2023. Hyundai vil stå for bilene, som vil levere en rekkevidde på hele 400 kilometer under reelle forhold. H2 Energy vil på sin side levere en forsyningskjede for fylling av hydrogen. 400km er ikke mere enn den nye i3. Hvorfor lager de ikke lastebiler som går mye lenger når de først går på hydrogen. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 400km er ikke mere enn den nye i3. Hvorfor lager de ikke lastebiler som går mye lenger når de først går på hydrogen. Så på og distansemålte i Sveits i Google-maps. Med 400 km rekkevidde holder det med én fyllestasjon sentralt i landet - når de da starter med full tank rekker de til alle steder langs grensen og tilbake til fyllestasjonen 1 Lenke til kommentar
Bjørn Eng Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 "Forventet levering er mot slutten av 2019" Haha. Ja den var jo morsom. Og med 1mw batterier, slik at den er kapabel til å kjørre 800 km..... T.o.m Teslafanatikere skjønner at dette er bare tull :-) 1 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 Hva var egentlig de tekniske utfordringene? Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 23. oktober 2018 Del Skrevet 23. oktober 2018 400km er ikke mere enn den nye i3. Hvorfor lager de ikke lastebiler som går mye lenger når de først går på hydrogen. Fordi det går raskt å fylle for nye 400 km. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå