Gå til innhold

Hva er IDE-problemet her?

Anbefalte innlegg

Jeg skal sette opp en HP Vektra VL.6/233 series.7 med 2HD og 1 CD, men her får jeg problemer. Følgende skjer:

(Begge diskene er ATA 33, og jeg bruker 40 leders kabler. BIOS er hele tiden satt til å bruke begge IDE adapterne.)

Starter kun med Disk 1 (bootable) som Primary master.

Dette funker OK både med Master og Cable Select jumpersettinger. BIOS ser den og maskinen booter.

Hvis jeg starter bare med Disk 2 som Primary master, får jeg melding om manglende systemdisk, og dermed har jeg vel fått bekreftet at Disk 2 ikke er bootable, og at problemene ikke skyldes noen konflikt på dette nivået.

Starter så med Disk 1 som Primary Master og Disk 2 som Primary Slave. BIOS ser da begge diskene i riktige posisjoner, men maskinen vil ikke boote, enten begge diskene er satt med jumpersetting som Cable Select eller Disk 1 som Master og Disk 2 som Slave.

Prøver så med Disk 1 som Primary Master og Disk 2 som Secondary Master. Med jumbersettinger på begge disker som Cable Select eller begge som Master ser BIOS nok en gang diskene i riktig posisjon, men maskinen vil ikke boote. Med jumpersetting Disk 1 som Master og Disk 2 som Slave, vil ikke BIOS se Disk 2, men maskinen booter og i Windows er begge diskene tilgjengelige!

Hvis jeg i den siste konfigurasjonen kobler på CD som Secondary Slave (med Slave jumpersetting) får jeg POST feilmedlingene IDE Device #3 Error og CD-ROM Error og BIOS ser bare Disk 1, men maskinen booter og Windows ser da også bare Disk 1.

Setter jeg CD med Master jumpersetting (Disk 2 med Slave, men står ytterst på IDE 2 kabelen), ser BIOS alle tre stasjonene (Disk 2 som Secondary Slave), men maskinen booter ikke.

Setter jeg CD (fortsatt i indre kabelposisjon) med jumpersetting Slave, og Disk 2 med jumpersetting Slave Present, ser BIOS alle tre stasjonene i riktig posisjon, men fortsatt booter den ikke.

Hva skyldes dette, og hva kan jeg gjøre?

(Disk 1 har ikke noen spesiell Slave Present jumpersetting)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom igjen da folkens!

Hvis vi konser oss om den første problemstillingen, hvorfor booter ikke maskinen i grunnleggende konfigurasjon:

Starter kun med Disk 1 (bootable) som Primary master.

Dette funker OK. BIOS ser den og maskinen booter.

Starter så med Disk 1 som Primary Master og Disk 2 som Primary Slave. BIOS ser da begge diskene i riktige posisjoner (og oppgir Disk 2 som en 8GB disk, hvilket er OK selv om den er 12 GB, fordi denne BIOS ikke klarer å passere 8,4 GB grensen), men maskinen vil altså ikke boote. Dette gjelder enten begge diskene er satt med jumpersetting som Cable Select eller Disk 1 som Master og Disk 2 som Slave.

Kan det være noe rart med Disk 2?

Disk 2 har vært brukt som bootable Primary Master tidligere i en annen maskin, men jeg har brukt Partition Magic og rekonfigurert den, og trodde jeg hadde fått tatt bort aktiv partisjon, systemfiler mv.

Det at maskinen ikke vil boote med bare Disk 2 som Primary Master, men svarer med ugyldig systemdisk, tok jeg som en bekreftelse på at jeg hadde fått "nøytralisert" den, men kan det likevel tenkes at det er noe lurk her??

[ Denne Melding var redigert av: Akelbee på 2002-03-03 00:14 ]

Lenke til kommentar

Hovedkortet på maskinen er et HP kort (5182-5444), med PII og Phoenix BIOS 4.05 P.

Disk 1: Quantum Fireball ST 2,1 GB.

Disk 2: IBM Deskstar 16GP 10,1 GB.

Jeg har ved formattering/partisjonering av Disk 2 med Partition Magic bare laget 4 partisjoneringer a 2,1 GB. Fordi jeg vet at dene BIOSen ikke fikser mer enn 8,4 GB.

Siden forrige innlegg gjorde jeg nok et forsøk hvor jeg kjørte Disk 1 som Primary Master og CD som Secondary Master (= OK), deretter satte jeg inn Disk 2 som Primary Slave, men med jumpersetting for 2GB Clip. Det gikk også OK i BIOS (Disk 2 oppgis til 2,1 GB) og maskinen bootet. Når jeg så endret jumpersetting på Disk 2 til ordinær Slave, så ser alt OK ut i BIOS (Disk 2 ses og oppgis til 8,4GB), men maskinen vil ikke boote.

Edit:

Kjører bare W98SE.

[ Denne Melding var redigert av: Akelbee på 2002-03-03 13:40 ]

Lenke til kommentar

kan hende det har noe med oppsette på hardiskene å gjøre.

Alternativ 1

Ved bruk av fdisk må harddisk 2 vere en extended disk for at den skal fungere med harddisk 1.

Den extended er så delt in i logiske partisjoner.

Alternativ 2

I tilleg må du passe på at disk 2 ikke ikke har en aktiv primary partisjon. ( merket A )

Dette er bare alternativ..............................

hvordan Fdisk fungerer finner du på pcworld.no

Lenke til kommentar

Jeg ser at IBMs Disk Manger kan lastes ned i Windows og Linux versjon.

Den maskinen jeg holder på å bale med nå (og som jeg kjører W98SE på) skal jeg ta i bruk for Linux-arbeid.

Jeg tenkte jeg at jeg skulle sørge for at IDE/BIOS problemer var sortert ut så godt som mulig når det gjelder stasjonene, før jeg konverterer til Linux som jeg ikke har noe særlig trening i.

Hva er smartest fra et teknisk synspunkt- installere Linux og ta det derfra, eller forsette med IDE-/BIOS-forholdene i Windows før konvertering?

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger.

Det ser ut for meg som at problemet mitt synes å ligge i max disk størrelse i BIOS.

I dokumentasjonen til IBMs Disk Manager er det referert til ulike max grenser for disker som kan være i gamle BIOS: 528MB, 1,0 GB, 2,1GB, 4,2 GB, 8,4 GB og 32GB).

Hvordan kan man finne ut hvilken grense som gjelder for en aktuell BIOS? (Jeg har prøvd å sette IDE instillingen på manuell og se hvor langt oppover jeg kan stille inn antall sylindre, men det ser ut til at jeg kan sette inn hva som helst, så det må være noe lurere man kan gjøre.)

Er det ellers noen som har en klar oppfatning av i hvilken grad slike løsninger som installeres av f.eks. IBMs disk Manager som skal omgå begrensinger er helt uavhengig av OSet, slik at ikke man riskierer nytt trøbbel dersom man skifter fra Windows til Linux. (Jeg tenker på at dette kan ha sammenheng med partisjonering osv, og det henger vel igjen sammen med formatteringen av disken med FAT osv. Er partisjoneringen OS-uavhengig, mens formatteringen er det?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...