Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Dryppelyd

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.  :)

Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med dette. Det er en eller annen plagsom dryppelyd i leiligheten. Jeg har bodd her i snart to år og har aldri opplevd lignende før. Det begynner gjerne med at jeg bruker vann og da kan det være ganske hyppig, så kan det være stille en time en time før det begynner igjen. 

Jeg satt og testet her om dagen. Det kommer med en gang hvis jeg bruker vasken på kjøkkenet og ganske kraftig. Hvis jeg bruker vaskemaskinen, oppvaskmaskinen og dusjen så kommer ikke den dryppingen i det hele tatt, eller så kan det komme et eller to drypp mens de går (men det kan jo henge igjen fra vasken?). Så da tenker jeg at det må være et eller annet med vasken? :hmm: I dag så lagde den en svak surkling når vannet var på vei ned, men det gikk fortsatt fort og fint fremsto det som.

Jeg har krabbet og undersøkt varmtvannsberederen. Den ser veldig fin ut, utifra hva jeg kan se. Ingen lekkasjer. Rørene også, ingen lekkasjer, som er synlig ihvertfall. 

Vi hadde Plumbo i sluket på badet i romjulen. Kan det ha noe med saken og gjøre? Bruksanvisningen ble lest veldig nøye og fulgt til punkt og prikke.

Den har vært ekstremt høy og irriterende i rundt åtte-ni dager nå.  :hmm: Men nå som jeg tenkte meg om her om dagen, så syntes jeg faktisk jeg har hørt den før også, for et par måneder siden. Da var den mye svakere og roligere, så jeg tenkte at det sikkert ikke var så farlig? Er det et tegn på at det holder på å gå tett eller annet sted? Er det normalt?

Nå kom det et drypp. Jeg hørte den fra stua og det er rundt en time siden jeg brukte noe av vannet sist.  :hmm:

Beklager alle rare spørsmål, men jeg har lider av litt trang økonomi om dagen så alt som kan fikses selv må fikses selv!  :wee: Aldri vært borti lignende før!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tørk vasken helt, så ser du lettere om det drypper fra kranen om den drypper sjelden. Det er normal at membranet inni kranen slites og at kraner derfor slipper igjennom små mengder vann slik at det drypper. De fleste kraner med membran kan man fikse selv, men strup for all del vannet med stroppekranen for leiligheten først så du ikke ender opp med vannskader. Tenk også igjennom om du stopper viktig vann i forhold til hva du du har gående som trenger det i leiligheten.

Plumbo fungerer som regel helt problemfritt så lenge det ikke er spesielle rør kjemien reagerer med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke kranen drypper? Når den står på for fullt med rennende vann er da dryppelyden er på det hyppigste og kraftigste. Men du har et poeng når det kommer til lyd. For det er sånn det høres ut. 

Vi har brukt Plumbo før uten at den har reagert. Det eneste som var forskjellen fra sist var at de første gangene så stinket det grusomt i flere timer etterpå, men den siste gangen nå så stinket det ikke lenger enn femten minutter.  :hmm: Så noe forskjellige har nok blitt gjort. Det er ikke jeg som har gjort det fordi jeg brekker meg grusomt av lukten, pinglete som jeg er, når det kommer til lukter.

Endret av Marc Spector
Lenke til kommentar

Jeg er ikke tilhenger av Plumbo i pulverform. Det har en mulighet for å forstene seg og lage en skikkelig propp i avløpssystemet. Bruk heller flytende Mundin, det renser godt opp uten at man trenger å bekymre seg for tette rør. 

Fikk ikke helt tak i hvor lyden kom fra.. Er den fra blandebatteriet, fra utslagsvasken, avløpsrørene eller fra vannrør? Eller fra taket? Kan det være lekkasje på vannrør til overliggende leilighet? I leiligheter deler man som regel vannføring fra hovedinntak i kjeller

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Er det dryppe- eller tikkelyder? Dersom du har kobberrør, vil metallet utvide seg litt når man tapper varmt vann (dersom det er en stund siden det var tappet sist, slik at de er kjølt ned). Denne konstante endringen kan utvikle seg til å gi lyder i festene (?) til rørene, slik at det kommer tikkelyder.

I min bolig var det tidligere sentralfyr, og hver natt til lørdag kjørte fyrkjelen et anti-legionellaprogram som økte temperaturen i beholder for forbruksvann fra 55 til 70 grader en stund før den gikk tilbake til normalt. I denne perioden øket også temperaturen i radiatorrørene, med den følge at jeg ble liggende våken mye av natten og hørte tikkelyder i hele huset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...