Gå til innhold

Hvordan handle pc (eller annet) trygt på nett, eller på Finn.no?

Anbefalte innlegg

Hvordan handle pc trygt på nett? Eller forsåvidt handle, herunder både kjøpe og selge, hva som helst på nett, eller på Finn.no?

Dersom du pga avstand ikke har anledning til å møte kjøper, hvordan bør sikker betaling foregå?

Jeg fant ingen fornuftig kategori å poste spørsmålet i. Moderator må gjerne flytte om det blir feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen garanterte løsninger her. Kjøper på stole på at selger sender varen som annonsert. Jeg har solgt mye og anbefaler alle å møte meg. De som ikke kan og ønske oppkrav eller forhånds betaling gjør dette på egen risiko .. Men stort sett er jo folk ærlige. Det er desverre noen få som svindler .. Et godt tips kan være å handle med brukere på forumt, som du føler du kan stole på. Jeg har handlet og sendt varer til mange mange tusen til diverse her. Ingen problem.

Lenke til kommentar

Ok. Takker for svar. Det er med andre ord kun snakk om tillit da. Det eneste som kan oppfattes som trygt nok da, er jo å sende noe som oppkrav. Dersom du er selger vel å merke. For kjøpers del er det straks verre. Det kan jo ligge hva som helst i en pakke sendt i posten.

Lenke til kommentar

Har gjort et par hundre handler på finn og før det på qxl og noen få handler i facebook grupper. Selger mest og noen få kjøp. Har også kjøpte et par hundre ting på ebay. Har aldri blitt svindlet noen steder men flere har prøvd seg, noen ganger på finn og såpass mange ganger har folk prøvd å svindle meg på facebook grupper at de har jeg gitt opp (har også opplevd å bli trakassert der i ettertid). Jeg sender aldri i oppkrav siden det kan bli ganske dyrt for meg hvis pakken ikke blir hentet, har avslått noen handler på grunn av dette men vanligvis kommer noen andre og kjøper tingen med forehåndsbetaling innen en uke eller to så det bekymrer meg ikke.

Når det gjelder finn så går det an å se på:

-se om det det en ny eller gammel bruker
-er kontoen verifisert med bank-id
-har bruker mange positive vurderinger fra andre brukere
-gir bruker deg sitt fulle navn , google dette , søk opp bruker på facebook, 1881, twitter, og andre nettverk
-se om navn/adresse på betaling på konto eller vipps stemmer overens med navn/adresse der tingen skal sendes

-gir bruker deg et tilbud som virker for godt til å være sant, da bør man kanskje være litt ekstra grundig.

-hvis jeg skal kjøpe noe brukt i norge så spør jeg alltid etter kvittering, for å være sikker på alderen på gjenstanden, sikre meg mot heleri og eventuelt benytter meg av garanti. Verdien og interessen synker for min del hvis dette ikke kan skaffes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...