Gå til innhold

Hvordan fungerer elektroniske timere (relé)?


Anbefalte innlegg

Jeg har tegnet og koblet en automasjonkrets, en dreieretningsvender. Men blir feil. Når jeg trykker på start på den ene knappen, går det fint. Men når jeg skal starte den i motsatt retning, skjer det ingenting. Mistenker at reléene er feiljustert.

 

Etter jeg har trykt på stopp og motoren har gått av, mskal vi egentlig vente i 15s før vi kan starte igjen. Hadde vært supert hvis noen vet noe (f eks om hvordan man innstiller relét korrekt eller om styrestrømskjemaet er feil) bare noe hadde hjulpet  :)

post-390163-0-59994400-1516734117_thumb.jpg

post-390163-0-92091100-1516734135_thumb.jpg

post-390163-0-09199500-1516734280_thumb.png

Endret av Mads2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei egentlig ikke. Det er to startknapper, og når jeg trykker hvilken som helst, skal motoren gå med en gang. Men når jeg trykker på stoppknappen, skal motoren stoppe med en gang, men, releene gjøre at vi ikke kan trykke på noen av de to knappene etter 15s

Lenke til kommentar

Skjønner, man får elektroniske tidsreleer som bytter posisjon på releet, når inngangen går lav, for så telle ned tiden før posisjon på releet bytter tilbake til ugangsposisjon, disse releene er mye enklere å bruke til denne jobben. Hvis du skal bruke ett av de releene du allerede har, må man inn med ett eller to hjelpereleer for å få den funksjonen du ønsker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...