Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Dimmer som durer

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har en dimmer som durer når jeg bruker den. Hvis jeg lar den stå på lengre enn et par minutter så begynner den å bråke helt vilt. Vi lar den stå avslått nå og bruker en mindre lampe, men det blir meget lite lys. 

Noen som har noen idé om hva det kan være? Nå har det vært en del med det elektriske de årene vi har bodd her så jeg lurer på om det kanskje trenger en oppgradering eller om det bare hjelper å bytte den ut til en vanlig lysbryter?  :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, 

du skriver ikke om du har 12V eller  230V lamper. (Dersom 12 V, så har du trafo i tillegg. Trafo pleier å gjemmes inni veggen.)

Siden det har vært en del med det elektriske, så er sikkert også dette dimmesystemet på tryne også. 

Dimmer kan byttes med bryter ja. Eller en annen dimmer som ikke bråker. 

Dersom en lampe mindre gjør at bråket forsvinner, så kan det hende at dimmeren er på grensen til maks belastning. Du kan bytte til dimbare ledpærer i lampene, siden LED drar mindre effekt. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Sjekk at dimmertypen passer med lampetype (og ev trafo). Dersom du har byttet fra for eks halogen til LED, må du som regel også bytte dimmeren. En bryter vil være lydløs, men dersom det er trafoen som lager lyder, vil ikke det hjelpe.

Lenke til kommentar

Beklager, men her var det mye jeg ikke visste. Jeg håper dere har muligheten til å forklare litt for meg?

Jeg vet ikke om det er 12V eller 230V, ikke vet jeg hva forskjellen er. Lampen var her når jeg flyttet ut og alt har fungert i halvannet år uten problemer. Det er en stor lampe i taket på stua med dimmeren som bråker. Når jeg skrur av denne lampen så blir det stille og ikke noe bråk. Hva er trafo? Er det den lille hvite rør-tingen i den store boksen som er skrudd fast i veggen?  :hmm:

Men jeg kan prøve å bytte pærer. En gang så må jeg jo gjøre det.  :) Takk for rådet!  :)

Lenke til kommentar

Er også slik at en vanlig "gammel" dimmer ikke kan bruke led pærer som bruker mye mindre strøm.

Dimmer må da være  beregnet for LED pærer

Da må enn bytte dimmer som tilpasser dimmingen og som kan reagere på lavere strøm ved dimming.

Har opplevd det selv å bruke LED pærer på en dimmer. da ble LED pærene glovarme.

en annen gang ble det høy elektrisk støy/ during fra andre LED pærer

Endret av spetter
Lenke til kommentar

Den var her når jeg flyttet inn så jeg vet ikke hva den er beregnet på? Den ligner på denne: http://proff.elko.no/dimmer-315-gle/rs16-315-gle-dimmer-ph-article2007-720.html Det er malingen på store deler av lysbryteren (den boksen under det hvite sjalet) så det er ikke forståelig så om det står noe om type, så er det nok borte.  :hm: Det durer i veggen fra der dimmeren står.  :) Jeg har ikke merket meg at lampen eller lyspærene har vært varme eller laget noe støy. 

Lenke til kommentar

Støtter zanta om elektriker.

Flott at trådstarter ønsker å suge til seg kunnskap. Her synes det at det er det en lang vei å gå bare for å komme opp på hobbyelektrikernivå.

Godt nulig at boksen på veggen er en trafo ja. Vanligvis finnes denne inni tak eller i nærheten av første spot. Trafo kan ryke og kan være herk å bytte når den er skjult.

12V system var vanlig frem til ca for 10 år siden. Alt av dagens led-spotter er 230V. Hver spot har sin egen omformer (forstå eletronisk trafo).

Sjekk pære. Står det 12V på den, har du 12 V system.

GLE315 dimmer (link) kan brukes både til led og halogenlamper. Men noen ledspotter er allikevell kresne og takler ikke alt av dimmere. Dersom det ikke funker med elko er det noe sære lampeting /spotter.

Som hobbyelektriker er jeg littegran usikker på om denne dimmeren kan benyttes sammen med 12V trafosystem.

En elektriker bør kunne bytte en dimmer på en time. En strømmåler byttes jo det 4 av i timen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...