Gå til innhold

TEST: Samsung 860 Evo

Anbefalte innlegg

Du har formfaktor som er 2.5" eksempelvis. Alle 2.5" SSDer har SATA tilkobling.

M.2 og mSATA er ikke formfaktorer. Det er kontakter. mSATA er erstattet av M.2, og mSATA ble aldri mye brukt. 

Før måtte du ha SSDen på et kort som kunne gå i en PCIe slot for å kunne bruke PCIe.

M.2 derimot er en kontakt som kan både sende over PCIe og SATA. Så denne SSDen har en versjon som passer i M.2 kontakten, men den bruker fortsatt SATA og ikke PCIe.

Formfaktoren til en M.2 SSD er derimot oppgitt ved tall. Det vanligste er 2280, som enkelt betyr 22mm bredde, 80 mm lengde. Så formfaktor på M.2 SDDer er oppgitt i millimeter. Hvis ikke annet er oppgitt anta at den er 2280. Men det kan være lurt å dobbeltsjekke det om det er trangt med plass f.eks.

Alle SSDer bruker et interface. Det gamle, som brukes for SATA SSDer fortsatt er AHCI. Det nye som kun støttes over PCIe er NVMe. Enkelt sagt så er AHCI laget for tradisjonelle harddisker, NVMe er laget for SSDer. Så NVMe utnytter fordeler SSD har over HDD og gjør at du får en rekke fordeler fremfor å bruke interface laget for harddisker.  Og ja NVMe søtte for hovedkort gjelder hvis du har NVMe disk som boot drive.

Ingen versjoner av 860 serien er raskere enn noen andre. Det er bare ulike formfaktorer og ulike porter. Det er bare slik at du kan velge noe som passer til hva enn PCen din har.

EDIT:

Og M.2 kan brukes til mye mer:

https://arstechnica.com/gadgets/2015/02/understanding-m-2-the-interface-that-will-speed-up-your-next-ssd/

Endret av Lunaris
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De svara der finner du lettere på wiki/google, og det vet du ;)

Meiner du verkeleg det? At ein ikkje skal kunne spørre om ting på eit teknologi-forum?

Mi erfaring er at eit enkelt svar frå ein kyndig person kan ha mykje større verdi, og så kan ein til og med stille oppfølgingsspørsmål, og kanskje ha ein form for, eg veit ikkje, diskusjon. For ikkje å snakke om at det kan ha verdi for andre som les tråden.

Kjøp deg en M.2, og et 2,5" adapter på Ebay, og du er berget på ganske mye utstyr. Men, det finnes en mellomting som for øyet ser ut som en M.2, men som er SATA (tror det var SATA).

Til samme M.2, så kan du kjøpe et adapter på Ebay som går i hovedkortets PCIe-slots. Eller du monterer det i M.2 om du finner det på hovedkortet/laptop.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en 1TB Firecuda, og den er veldig rask helt til den skal gjøre noe nytt og uventet, feks starte et spill jeg ikke har spilt på en stund. Den er også treg med å laste forskjellige baner i feks bilspill. Nå har jeg bestilt en m.2 Intel 600p 1TB som skal erstatte den for å unngå tregheten. Gleder meg til den oppgraderingen. :)

Hvorfor Intel 600p? Den er ikke reelt raskere enn en SATA SSD, og 760p er ute nå og den er mye bedre, og en veldig god NVMe SSD. Koster ikke mer heller.

600p er rimelig til 3371 kr inkludert frakt. 1TB-utgaven er da klart raskere enn SATA-disker. 760p finnes ikke i noen butikker så vidt jeg kan se.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar

Var god pris det :)

Blir vi å se noe som SATA 4 ?? eller er det pce-e heretter?

Eller Thunderbolt 3.x, 4.x også videre?

Thunderbolt bruker PCIe for overføring av data for enheter som har det. Så du kan få eksterne Thunderbolt SSDer over PCIe, men ser ingen grunn til å bruke kontakten internt. Det er en eksternkontakt, ikke internkontakt.

Lenke til kommentar

600p er rimelig til 3371 kr inkludert frakt. 1TB-utgaven er da klart raskere enn SATA-disker. 760p finnes ikke i noen butikker så vidt jeg kan se.

Den er IKKE raskere. Den har høyere sekvensiell ytelse for veldig lette oppgaver i kortere perioder, gitt at den ikke er full osv. Men det er alle oppgaver der den ekstra ytelsen ikke betyr noe. Begynner du med tyngre oppgaver, IOPS intensivt, latency osv. Basically alt annet der en raskere SDD vil gjøre en forskjell så er 600p tregere enn en vanlig SATA SDD. 

https://www.anandtech.com/show/10850/the-intel-ssd-600p-512gb-review

"The problem is that for workloads light enough to never expose the 600p's flaws, even a slower and cheaper SATA SSD is plenty fast and the 600p's advantages would be difficult to feel (bar installation in a smaller form factor). The niche that the SSD 600p is most suited for is also one that doesn't need a faster SSD."

"Taken together, these factors mean that users for whom the SSD 600p would work well will almost always be better served by getting a cheaper and possibly larger SATA SSD if they have the space."

760p kom nettopp ut, så den er ikke i butikk enda. Men det er en skikkelig budsjett NVMe PCIe SDD. Altså den er faktisk raskere og bedre enn en vanlig SATA SSD. 600p bare virker å være bra, men er egentlig ikke.

Lenke til kommentar

Den er IKKE raskere. Den har høyere sekvensiell ytelse for veldig lette oppgaver i kortere perioder, gitt at den ikke er full osv. Men det er alle oppgaver der den ekstra ytelsen ikke betyr noe. Begynner du med tyngre oppgaver, IOPS intensivt, latency osv. Basically alt annet der en raskere SDD vil gjøre en forskjell så er 600p tregere enn en vanlig SATA SDD. 

https://www.anandtech.com/show/10850/the-intel-ssd-600p-512gb-review

De tester 512 GB-utgaven. Det er forskjell.

Tror jeg blir fornøyd i massevis. ;)

Toms Hardware var ikke imponert av de to mindre diskene, men 1TB-versjonen var bedre: http://www.tomshardware.com/reviews/intel-600p-1tb-ssd-review,4979.html

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar

Om du fortsatt sitter på en 840 evo så regner jeg med at hovedkortet er så gammelt at det ikke har M.2 slot og støtter sikkert ikke NVMe heller, så da er det 2.5" som er alternativet.

Ja, hovudkortet er frå rundt 2010 så det er lite med M.2 slots der. Har faktisk 2 PCI-slottar registrerte eg, altså ikkje PCIe.

Sliter litt med at det einaste PCI-slotane som eg fysisk tilgjengeleg, altså ikkje dekka av skjermkortet, er nettopp dei to som er vanleg PCI og to PCIe x1-slottar. Såvidt eg kan sjå er det snakk om PCIe 1.0 som kan overføre max 250 MB/s på ein lane, omtrent i same sjiktet som min SATA2-port. Ikkje SATA3 heller der altså.

Det ser ut som eg har to x16 PCIe 2.0 slottar meint for to skjermkort og det står i dokumentasjonen at begge skal køyre på x16. Eg har no GPU i den øverste av dei. Er det noko i vegen for å flytte GPU til den nederste og putte ein SSD i den øverste? Ser ut som det er einaste måte for meg å få ein rask SSD.

Og så har eg jo også vurdert å oppgradere ...

Lenke til kommentar

Du vil jo ikke få bootet fra en PCIe SSD så lenge hovedkortet ikke støtter NVMe. Også mener jeg å huske at det kan være kompatibilitetsproblemer, avhenging av chipset, ved bruk av enkelte x16 porter til annet enn skjermkort.

Om du har behov for mere lagring nå og ikke har ressurser til å oppgradere hovedkort etc så vil jeg nok anbefale en 2.5" SSD. Du kan jo uansett benytte den til ekstra lagring senere. 860 EVO ser dog ut til å være dyrere uten å egentlig være bedre enn alternativene; forgjengeren 850 EVO og Crucial MX500.

Lenke til kommentar

Ja, det kjennest berre litt "gammaldags" ut å kjøpe ein SATA-disk no.

At eg ikkje hadde kunne boota frå den hadde ikkje gjort så mykje.

Prøvde å finne ut av dette med x16-portane, men ikkje funne noko, får forske litt meir!

Lenke til kommentar

Eneste NVME SSD du får boote fra med så gammelt hovedkort er Samsung 950 PRO. Den har støtte for BIOS innebygd.

Et hovedkort fra 2010 har sannsynligvis Bare SATA 2 eller råtten SATA 3-kontroller (Marvell 9128) som ikke er noe bedre enn SATA 2.

Guide about how to get full NVMe support

(probably valid for all systems with an Intel 6-/7-/8-/9-Series or X79 Chipset)

(last updated: 01/11/2018)

https://www.win-raid.com/t871f50-Guide-How-to-get-full-NVMe-support-for-all-Systems-with-an-AMI-UEFI-BIOS.html

Værsogod ;)

Lenke til kommentar

Eneste NVME SSD du får boote fra med så gammelt hovedkort er Samsung 950 PRO. Den har støtte for BIOS innebygd.

Et hovedkort fra 2010 har sannsynligvis Bare SATA 2 eller råtten SATA 3-kontroller (Marvell 9128) som ikke er noe bedre enn SATA 2.

Guide about how to get full NVMe support

(probably valid for all systems with an Intel 6-/7-/8-/9-Series or X79 Chipset)

(last updated: 01/11/2018)

https://www.win-raid.com/t871f50-Guide-How-to-get-full-NVMe-support-for-all-Systems-with-an-AMI-UEFI-BIOS.html

Værsogod ;)

Jepp. Jeg kjenner til den løsningen. Jeg burde skrevet "Eneste NVME SSD du får boote fra med så gammelt hovedkort uten videre er Samsung 950 PRO".

Lenke til kommentar

Hvem er det egentlig som kjøper 860 EVO over 960 EVO? Det skiller en hundrelapp mellom dem i 250GB utgaven. Riktignok en 500-lapp for 1TB, men da snakker vi ganske høy pris i utgangspunktet?  :hmm:

Jeg bruker 960 evo til OS og viktige programmer og har spillbiblioteket mitt på 2 850evo 1tb i raid 0.

Så når de diskene holder på å ryke blir det nok noen 860 eller tilsvarende.

Er det noe problematikk knyttet opp mot å ha en 860 EVO systemdisk (250gb) og en 850 EVO 1tb spilldisk? Burde man gå for 850 x 2 for å unngå problemer?

Lenke til kommentar

Hvem er det egentlig som kjøper 860 EVO over 960 EVO? Det skiller en hundrelapp mellom dem i 250GB utgaven. Riktignok en 500-lapp for 1TB, men da snakker vi ganske høy pris i utgangspunktet? :hmm:

Jeg bruker 960 evo til OS og viktige programmer og har spillbiblioteket mitt på 2 850evo 1tb i raid 0.

Så når de diskene holder på å ryke blir det nok noen 860 eller tilsvarende.

Er det noe problematikk knyttet opp mot å ha en 860 EVO systemdisk (250gb) og en 850 EVO 1tb spilldisk? Burde man gå for 850 x 2 for å unngå problemer?
Nei, ingen problem :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...