Gå til innhold

TEST: Samsung 860 Evo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvem er det egentlig som kjøper 860 EVO over 960 EVO? Det skiller en hundrelapp mellom dem i 250GB utgaven. Riktignok en 500-lapp for 1TB, men da snakker vi ganske høy pris i utgangspunktet?  :hmm:

Jeg bruker 960 evo til OS og viktige programmer og har spillbiblioteket mitt på 2 850evo 1tb i raid 0.

Så når de diskene holder på å ryke blir det nok noen 860 eller tilsvarende.

Lenke til kommentar

Men er M.2 860 EVO koster mer enn andre merker med samme eller bedre lese/skrive hastighet?

1TB 860 EVO 3990,- (komplett.no)

550/520 MB/s

1TB Crucial 3089,- (komplett.no)

530/500 MB/s

1TB Western Digital, 2990,- (netonnet.no)

545/525 MB/s

1TB Intel 3498,- (komplett.no)

1800/560 MB/s

• Liker 1
Lenke til kommentar

Altfor dyre til og med den dag i dag lol!
Har en Seagate Firecuda 2 tb hybrid disk (SSHD) og den bruker 5-10 sekunder lenger tid på å laste inn Windows en en ren SSD jeg har tid til å vente denne tiden når man sparer ca 2000 kr + at man har en TB mere plass enn SSD'n!

Og av rene aplikasjoner osv på pc'n så merker man ingen forskjell omtrent bare første gangen men neste gang man prøver programmer osv så lærer disken dette og er lynrask etter dette!

Endret av Tåka
Lenke til kommentar

Crucial sin MX serie er veldig gode. Bra pris, og bra ytelse. Toshiba og WD har endel svært dårlige SSDer, selv om en MX koster noe mindre så er det definitivt verdt å gå for Crucial.

Ingen slår Samsungs SSDer på ytelse, det er helt klart, men for en SATA disk så har det lite å si for de fleste praktiske formål. Hvis det har bør du nok uansett ha en enterprise SSD med mye bedre IOPS ytelse ol. Så 1000 kr mer for en 1 TB modell virker ikke å være verdt det. Altfor høy pris. Så mye er den ikke verdt, selv om det står Samsung på den.

Hvorfor betale mer for en 5%-10% høyere ytelse som du ikke vil merke?

Lenke til kommentar

Altfor dyre til og med den dag i dag lol!

Har en Seagate Firecuda 2 tb hybrid disk (SSHD) og den bruker 5-10 sekunder lenger tid på å laste inn Windows en en ren SSD jeg har tid til å vente denne tiden når man sparer ca 2000 kr + at man har en TB mere plass enn SSD'n!

Og av rene aplikasjoner osv på pc'n så merker man ingen forskjell omtrent bare første gangen men neste gang man prøver programmer osv så lærer disken dette og er lynrask etter dette!

Jeg har en 1TB Firecuda, og den er veldig rask helt til den skal gjøre noe nytt og uventet, feks starte et spill jeg ikke har spilt på en stund. Den er også treg med å laste forskjellige baner i feks bilspill. Nå har jeg bestilt en m.2 Intel 600p 1TB som skal erstatte den for å unngå tregheten. Gleder meg til den oppgraderingen. :)

Lenke til kommentar

Jeg har en 1TB Firecuda, og den er veldig rask helt til den skal gjøre noe nytt og uventet, feks starte et spill jeg ikke har spilt på en stund. Den er også treg med å laste forskjellige baner i feks bilspill. Nå har jeg bestilt en m.2 Intel 600p 1TB som skal erstatte den for å unngå tregheten. Gleder meg til den oppgraderingen. :)

Hvorfor Intel 600p? Den er ikke reelt raskere enn en SATA SSD, og 760p er ute nå og den er mye bedre, og en veldig god NVMe SSD. Koster ikke mer heller.

Lenke til kommentar

Har vore ute av SSD-gamet ei stund no, har vel ein 840 Evo i den stasjonære heime, men vurderer ein disk til.

Kan nokon forklare meg formfaktorane? Når eg ser M.2 og mSATA i tabellen i artikkelen så tenker eg meir at dette har med tilkoblinga å gjere.

Eg har ein litt vag forståelse no av at:

2,5" = normal SATA 6Gbs

M.2 = Eigen tilkoblingsstandard som er betydeleg kjappare enn SATA, men som også endrer formfaktoren på disken.

mSATA = Same som SATA mtp. hastigheit, men endrer formfaktor på disken av grunnar (?).

Og kva er NVM? Kan kvar av dei formfaktorane/tilkoblingstypane over vere ein NVM-disk?

Lenke til kommentar

4000 kroner for en standard 1TB SSD er langt i overkant. Jeg kjøpte MX500 1TB for 2399 forleden, og angrer ikke akkurat på det når jeg ser hvor mye ekstra Samsung skal ha.

Den kostet 2599 for litt siden. Regner 2399 var med ekstra rabatt en plass?

Crucial sin mx serie har alltid vært gode på pris/ytelse. Kanskje ikkje så rart siden de lager sine egne nandbrikker under navnet Micron. :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Ta tilbake? Den var allerede deres!

Nja, de ble vel så vidt det var forbigått av Crucial med deres nye MX500? Det var vel Anandtech sin konklusjon etter en temmelig dyptgående analyse og anmeldelse av ytelsen. Men den har jo bare vært på markedet en veldig kort stund, så det ble jo en kortvarig tid på "tronen" da det ser ut som Samsung 860 EVO overgår MX500 igjen.

Nå skal det jo sies at forskjellen på MX500 og 860 EVO er temmelig minimal, og førstnevnte er jo fremdeles jevnt over noe rimeligere da. Så man kan vel fremdeles argumentere for at Crucial er kongen på pris/ytelse, noe som nærmest var synonymt med Samsung sin EVO-serie tidligere.

Hvem er det egentlig som kjøper 860 EVO over 960 EVO? Det skiller en hundrelapp mellom dem i 250GB utgaven. Riktignok en 500-lapp for 1TB, men da snakker vi ganske høy pris i utgangspunktet?  :hmm:

Virker som prisforskjellen blir større og større jo større disk du er ute etter. Ser etter en 500GB disk til serveren og ser at prisforskjellen er på ca 500 kr og spørsmålet er jo om det i det hele tatt er verdt det. Har jo også Crucial sin MX500 serie som har så og si samme ytelse som 860 EVO og koster enda mindre igjen. 400 kr billigere enn 860 EVO.

Men er M.2 860 EVO koster mer enn andre merker med samme eller bedre lese/skrive hastighet?

1TB 860 EVO 3990,- (komplett.no)

550/520 MB/s

1TB Crucial 3089,- (komplett.no)

530/500 MB/s

1TB Western Digital, 2990,- (netonnet.no)

545/525 MB/s

1TB Intel 3498,- (komplett.no)

1800/560 MB/s

Det å lese seg blind på sekvensiell ytelse er vel noe av det dummeste du kan gjøre hva gjelder SSD'er. Dette sier egentlig fint lite om den faktiske ytelsen du vil få i praksis. Du vet absolutt ingenting om average wait time, write latency, ytelse ved forskjellige random read/write sesjoner osv..

Har vanskelig for å rettferdiggjøre 1000 kr ekstra for "budsjettkongen" på 1 TB sammenlignet med Crucial.

Så absolutt, Crucial ser ut til å ta over pris/ytelse tronen med sin nye MX500-serie. Intel sin nye 760P NVME serie ser også veldig lovende ut.

4000 kroner for en standard 1TB SSD er langt i overkant. Jeg kjøpte MX500 1TB for 2399 forleden, og angrer ikke akkurat på det når jeg ser hvor mye ekstra Samsung skal ha.

2399 kr for 1TB MX500? Det er jo en helt latterlig bra pris. Hvor fikk du dette tilbudet?

Hvorfor Intel 600p? Den er ikke reelt raskere enn en SATA SSD, og 760p er ute nå og den er mye bedre, og en veldig god NVMe SSD. Koster ikke mer heller.

Har fremdeles fordelen av NVMe da, men ja generelt en temmelig mislykket lansering av Intel. 760P på sin side ser jo langt mer lovende ut.

Lenke til kommentar

Har vore ute av SSD-gamet ei stund no, har vel ein 840 Evo i den stasjonære heime, men vurderer ein disk til.Kan nokon forklare meg formfaktorane? Når eg ser M.2 og mSATA i tabellen i artikkelen så tenker eg meir at dette har med tilkoblinga å gjere.Eg har ein litt vag forståelse no av at:2,5" = normal SATA 6GbsM.2 = Eigen tilkoblingsstandard som er betydeleg kjappare enn SATA, men som også endrer formfaktoren på disken.mSATA = Same som SATA mtp. hastigheit, men endrer formfaktor på disken av grunnar (?).Og kva er NVM? Kan kvar av dei formfaktorane/tilkoblingstypane over vere ein NVM-disk?

De svara der finner du lettere på wiki/google, og det vet du ;)

Lenke til kommentar

De svara der finner du lettere på wiki/google, og det vet du ;)

Meiner du verkeleg det? At ein ikkje skal kunne spørre om ting på eit teknologi-forum?

Mi erfaring er at eit enkelt svar frå ein kyndig person kan ha mykje større verdi, og så kan ein til og med stille oppfølgingsspørsmål, og kanskje ha ein form for, eg veit ikkje, diskusjon. For ikkje å snakke om at det kan ha verdi for andre som les tråden.

• Liker 3
Lenke til kommentar

2.5" er som du sier tilkobling over god gammeldags SATA-kabel. M.2 og mSATA er små-formfaktor tilkoblinger som gjerne sitter direkte på hovedkortet og tar opp betydelig mindre plass enn en 2.5" SSD. mSATA har såvidt jeg vet kun blitt benyttet i enkelte bærbare og M.2 har vel egentlig tatt over siden den støtter både SATA og PCIe/NVMe.

NVMe er en protokoll som kjører over PCIe. Den har betydelig bedre responstid (som gir høyere IOPS) enn det som er mulig med SATA og båndbredden er kun begrenset av PCIe bredde (opptil x4 for M.2) og versjon (og SSD ytelsen selvsagt). NVMe SSD-er finnes både som M.2 og vanlig PCIe kort og NVMe må støttes av hovedkortet for at du skal kunne bruke det (for boot hvertfall).

Om du fortsatt sitter på en 840 evo så regner jeg med at hovedkortet er så gammelt at det ikke har M.2 slot og støtter sikkert ikke NVMe heller, så da er det 2.5" som er alternativet.

Endret av Deimos_Anomaly
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...