SirJames Skrevet 23. januar 2018 Del Skrevet 23. januar 2018 Hei Registerreimen hoppet av på min 2,0 VAG pumpedysemotor fra 2007. Mistet kraften fra turbo virket det som, antok at den gikk i nødmodus, som jeg har opplevd før, stoppet bilen og startet den igjen. Da gikk den veldig rart. Nesten som på tre sylindre eller en gammel båtmotor Stoppet bilen etter få sekunder. Prøvde å vri om nøkkel på nytt... Da ville den ikke starte. Bilen står på verksted... De sier at reim er hoppet av, de har prøvd å dra rundt motoren manuelt, og hører ikke ulyder, og kan prøve å bestille nytt registerreimsett med strammer og hele pakken. Vil koste kr 10 000 med arbeid. Er jeg heldig så er alt i orden. Men man risikerer at motor / ventiler er gått, og da vil dette være bortkastet. Hva ville dere gjort? Prøvd reimbytte? Eller ny motor direkte. Brukt motor koster minst kr 20.000 + arbeid. Vil sikker komme på 30-35.000 i beste fall. Bilen er verdt 70 - 90.000 kr Dette er en bil jeg hadde tenkt å selge snart. Så dette er kjipe greier. Kan eventuelt selge den som rep. objekt. 30-40.000? Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 23. januar 2018 Del Skrevet 23. januar 2018 Det koster ikke mye å ta av toppen å sjekke ventilene. Har du FLAKS så har de ikke blitt skadet. Lenke til kommentar
joka Skrevet 23. januar 2018 Del Skrevet 23. januar 2018 en pumpedysemotor overlever IKKE hvis reima hopper av... med litt flaks kan reperasjon bli billigere enn ny motor hva er motorkoden? 8 eller 16 ventiler? 8V motorene står ventilene loddrett, og kamakselen kan knekke + bøyde ventiler... ny topp rundt 5000 i tyskland 16V skråstilte ventiler... her kan det bli hull i stemplene.. her er det bare å vrake motor... 1 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 23. januar 2018 Del Skrevet 23. januar 2018 Står noen ventiler åpne uavhengig av veivposisjon? Lenke til kommentar
joka Skrevet 23. januar 2018 Del Skrevet 23. januar 2018 Står noen ventiler åpne uavhengig av veivposisjon? ja avstanden mellom stempel og ventiler er rundt 1 mm ved TDC på de motorene... en tann feil på registret er nok til havari.. slik er det vel på de fleste? dieselmotorer, uansett fabrikant Lenke til kommentar
SirJames Skrevet 24. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2018 Motoren er nok gåen. Selger den bilen som rep.objekt.... Neste blir med registerkjede. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 Neste blir med registerkjede. Tja, velg en 1.gen 1.2TSI, det må byttes hver 60k km. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 Hadde en gammel Mazda inne på verksted for ca 7 år siden fordi motoren gikk litt ugjevnt på tomgang. Viste seg at registerreimen var tre(!) hakk feil. Den ble justert riktig, og bilen gikk som en drøm resten av sin levetid. Fikk samtidig vite fra verkstedet at hadde dette vært en Volvo eller VW ville motoren vært grus med tre hakk feil. Ett hakk feil var nok til å ødelegge både ventiler og stempler. Tre hakk var fullstendig motorhavari. Tydeligvis stor forskjell på motorer. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 Den motoren var åpenbart ikke en interference motor. 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 Den motoren var åpenbart ikke en interference motor.Det er helt riktig, de fleste eldre Mazda-motorer er non-interference. Men hvorfor er ikke alle motorer det? Hvorfor bruke et design som potensielt ødelegger hele motoren når det åpenbart er mulig å la være? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 Det har sannsynligvis med utslipp å gjøre (høyere kompresjon). Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 Rundt yttersidene av sylinderen vil man ha så lite avstand som mulig mellom stempel og topplokk for å presse mest mulig av drivstoffblandingen inn mot senter. Faktisk så tett at de lager spor i stemplene for å få plass til ventilene idét de åpner. 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 Tja, velg en 1.gen 1.2TSI, det må byttes hver 60k km. Dette er jo åpenbart helt amatørmessige design, sier ganske mye om kvaliteten både på ingeniør arbeidet, testingen og åpenbart helt udugelig ledelse som faktisk sier ok til og slippe slikt. Regner med de ei heller bytter motor gratis når det ryker. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 (endret) Ja, det er en skandale. Endret 24. januar 2018 av mobile999 1 Lenke til kommentar
joka Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 Tja, velg en 1.gen 1.2TSI, det må byttes hver 60k km. Dette er jo åpenbart helt amatørmessige design, sier ganske mye om kvaliteten både på ingeniør arbeidet, testingen og åpenbart helt udugelig ledelse som faktisk sier ok til og slippe slikt. Regner med de ei heller bytter motor gratis når det ryker. ledelsen må vel spare... vag gjørde en endring på de motorene (forsterket kjede) MEN de gjorde det ikke på alle fabrikkene samtidig... juni 2011 (Mlada Boleslav) og november 2011 (Salzgitter)... altså ca 250.000 motorer ble produsert med de gamle kjedene ETTER at vag ble kjent med problemet. sitat: CBZ* 462774 (for Mlada Boleslav production); and, CBZ* 714253 (for Salzgitter production). The production location can be determined by inspecting the sticker on the boost pressure pipe or on the intercooler (‘M’ for Mlada Boleslav or ‘S’ for Salzgitter). Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 vag gjorde en endring på de motorene (forsterket kjede) MEN de gjorde det ikke på alle fabrikkene samtidig... Senere gikk de over til registerreim siden det ikke ble bra nok med ny design på kjedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå