Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Styremedlem i borettslag og permisjon fra jobb


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg har vært vara- og styremedlem i borettslaget jeg bor i, i ca. 7 år nå.

 

Jeg erfarer at noen ganger må møter (ifm. vervet til borettslaget) tas i ordinær arbeidstid, grunnet leverandør og eller andre aktørers arbeidstid (8 - 16). Som også er min og andres medlemmers arbeidstid.

 

Gjelder da denne bestemmelsen: § 12-13.Offentlige verv. (Arbeidsmiljøloven)

 

Om ikke, har vi noen lov å forholde oss til, slik at vi kan delta i møter under ordinær arbeidstid, uten at arbeidsgiver lovlig kan hindre oss i det?

 

Jeg har frem til nå, og muligheter til nåværende arbeidsgiver kunne forsvare slikt fravær med plusstimer (jobber/jobbet inn timer for slikt).

 

Men i fremtiden, om det skulle være ugreit å bruke ordinær arbeidstid på slikt, har jeg noe lovfestet argument for å faktisk delta likevel?

 

Anonymous poster hash: c623c...83d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. Styremedlemskap i borettslaget er et privat verv på lik linje med andre styremedlemskap. Må møter tas i ordinær arbeidstid må man avtale det med ordinær arbeidsgiver, og enten ta det fra plusstiden eller som trekk i lønn.

 

Derfor er styreverv som regel lønnet (om enn vanligvis ikke i tråd med faktisk innsats).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...