AnonymDiskusjon Skrevet 22. januar 2018 Del Skrevet 22. januar 2018 Jeg har vært vara- og styremedlem i borettslaget jeg bor i, i ca. 7 år nå. Jeg erfarer at noen ganger må møter (ifm. vervet til borettslaget) tas i ordinær arbeidstid, grunnet leverandør og eller andre aktørers arbeidstid (8 - 16). Som også er min og andres medlemmers arbeidstid. Gjelder da denne bestemmelsen: § 12-13.Offentlige verv. (Arbeidsmiljøloven) Om ikke, har vi noen lov å forholde oss til, slik at vi kan delta i møter under ordinær arbeidstid, uten at arbeidsgiver lovlig kan hindre oss i det? Jeg har frem til nå, og muligheter til nåværende arbeidsgiver kunne forsvare slikt fravær med plusstimer (jobber/jobbet inn timer for slikt). Men i fremtiden, om det skulle være ugreit å bruke ordinær arbeidstid på slikt, har jeg noe lovfestet argument for å faktisk delta likevel? Anonymous poster hash: c623c...83d Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. januar 2018 Del Skrevet 22. januar 2018 Nei. Styremedlemskap i borettslaget er et privat verv på lik linje med andre styremedlemskap. Må møter tas i ordinær arbeidstid må man avtale det med ordinær arbeidsgiver, og enten ta det fra plusstiden eller som trekk i lønn. Derfor er styreverv som regel lønnet (om enn vanligvis ikke i tråd med faktisk innsats). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå