Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse av konsulentavtale

MIO91

Anbefalte innlegg

Hei 

Jeg er selvstendig næringsdrivende, og jobber som personlig trener og kostholdsveileder. Jeg er innleid konsulent for et studio, hvor jeg fakturerer hver måned. Jeg har aldri vært ansatt på dette stedet, har kun underskrevet en konsulentavtale, hvor det står beskrevet litt hva oppgavene mine er, samt oppsigelsestid. 

Jeg har nå bestemt meg for å si opp denne avtalen, for å finne meg en annen jobb. Konsulentavtalen sier at jeg har 3 mnd oppsigelsestid, men jeg ønsker 1 mnd oppsigelsestid. 

Jeg har snakket med andre i lignende situasjoner, og flere mener at jeg kan kreve kortere oppsigelsestid, da en konsulentavtale ikke binder med til en gitt oppsigelsestid. 

Er det noen som har kunnskap i forhold til hva jeg kan gjøre i denne situasjonen? 

Det skal nevnes at kontrakten er undertegnet av meg og personen som driver dette studioet, men den er uten dato på noen av sidene. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke se at du kan kreve kortere oppsigelsestid enn det som står i kontrakten. Siden dette er en avtale mellom to bedrifter (og ikke en ansettelsesavtale) så er det normal avtalerett som gjelder, i prinsippet står man da rimelig fritt til å avtale hva som helst. Så hadde dere avtalt 12 måneder hadde det også vært greit. 

Så, tror eneste løsningen er å prøve å forhandle ned tiden og se om de kan godta det, men ser ingen måte at du kan kreve det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke se at du kan kreve kortere oppsigelsestid enn det som står i kontrakten. Siden dette er en avtale mellom to bedrifter (og ikke en ansettelsesavtale) så er det normal avtalerett som gjelder, i prinsippet står man da rimelig fritt til å avtale hva som helst. Så hadde dere avtalt 12 måneder hadde det også vært greit. 

Så, tror eneste løsningen er å prøve å forhandle ned tiden og se om de kan godta det, men ser ingen måte at du kan kreve det.

Takk for svar Ketil

Det du skriver her høres riktig ut, dessverre for min del. 

Men jeg har lest litt rundt dette med konsulenter og selvstendig næringsdrivende, og finner at om man skal benytte seg av en konsulent, så skal det kun skje i forbindelse med ett prosjekt/ oppdrag, og dermed være over et begrenset tidsrom. Hvis bruken av konsulenter skjer over lengre tid, så skulle personen vært ansatt. 

Min avtale har ingen dato for når den ble undertegnet, og sier heller ikke noe om hvor lenge oppdraget varer. 

Har du/ dere noen tanker eller kunnskap rundt dette? 

Lenke til kommentar

At den ikke har starttidspunkt er jo bare en glipp, alle kontrakter må ha det. Men hvis dere har gjensidig mulighet til å si opp kontrakten så løper den til den er sagt opp. 

Når det gjelder lengre tid er dette lang tid, jeg har vært mange steder som har hatt innleide konsulenter i 10 år. Det er ingen fast regel på det (men forholder seg litt annerledes på vikarer, om det er fulltid osv). 

I dette forholdet er du en bedrift, ikke en privatperson, dermed må man forholde seg til kontrakten som en bedrift. 

Lenke til kommentar

Påstanden din om at du kanskje skulle vært ansatt får ikke betydning for oppsigelsestiden. Tre måneders oppsigelsestid er forenlig både med konsulentkontrakter og med ansattkontrakter.

Hvis du skal ha kortere oppsigelsestid må du enten forhandle det frem, eller påstå (med god grunn) at oppdragsgiver vesentlig har misligholdt sin side av avtalen og at det dermed er grunnlag for å heve avtalen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...