Gå til innhold

Noen som har Samsung 28" 4K LED FreeSync U28E590D?

FB.934880505

Anbefalte innlegg

Hei, ser at det er den billigste 4K skjermen til Komplett. 
Lurte på om noen her har denne skjermen og om den er å anbefale?

Har også lest i en tråd om å overklokke hz på skjermen at to forskjellige brukere påsto at de kunne kjøre 5120 x 2880 på denne skjermen? Høres usannsynlig ut, men kult om noen hadde testet. :)

Er denne er OK til ikke så intensive spill økter f.eks?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst er jo dette en Freesync skjerm. Så man får mest ut av den om man har skjermkort fra AMD. Men den skal jo selvfølgelig fungere som en helt vanlig 4K skjerm om man har Nvidia skjermkort i stedet.

Når man snakker om "overklokking" av skjermer. Så er det skjermens oppdaterings frekvens man snakker om. Og det er en kjent sak at enkelte 4K skjermer som kun kan kjøre på 60Hz når man sender den et 4K signal. Gjerne kan fremvise opp til 120Hz, om man i stedet sender den et 1080p signal. Så det kan godt tenkes er mulig med denne skjermen også.

Når det gjelder høyere oppløsning enn skjermen faktisk har. Så gir det mening å gjøre i form av VSR med AMD skjermkort, eller DSR med Nvidia skjermkort. Men da sender man aldri mer enn 4K signal til skjermen. I stedet kjøres aplikasjonen/spillet i den høyere oppløsningen internt i skjermkortet, og nedskaleres til skjermens oppløsning før det sendes til skjermen..

Flere av disse tingene kan du lese litt mer om i FAQ i min signatur..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt 2 stk Samsung 28" 4K LED U28E570D -Demo 3840x2160 UHD, 1ms, 1m:1, HDMI2.0/DP samme som denne bare på salg ikke demo.

skjermen er god nok til det meste vil jeg si, syns ikke lysstyrken er så ille, enkelte klager over den støyer men har aldri hatt problem der. Så skjermen er god så langt. Ingen pixelfeil som jeg kan se ennå.

Det går nok ikke å overklokke hz på slike skjermer hadde det fysisk vært mulig ville bildet ristet eller blitt dårlig da panelet er nok for dårlig til det. Men til film\gaming hvis du ikke er den kravstore som må ha 120 hz er den bra nok i denne prisklassen. Får ikke testet den så mye lengere en  litt under 1 uke.

Eneste jeg savner er USB 3.1 hub og kanskje bedre høytaller? HDMI kabel måtte jeg skaffe selv HDMI 2.0.

Skjermen din har 1 stk hdmi kabel tror den har 1.4 versjonen som sier litt.

En annen ting man kan sette på freesync på skjermen hvis man har intel NUC, Eyesaver gir elendig feil lysstyke blir for lyst at man skulle tro fargeinstillingene er helt feil. Bildene blir penere hvis man slår av det.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Først og fremst er jo dette en Freesync skjerm. Så man får mest ut av den om man har skjermkort fra AMD. Men den skal jo selvfølgelig fungere som en helt vanlig 4K skjerm om man har Nvidia skjermkort i stedet.

Når man snakker om "overklokking" av skjermer. Så er det skjermens oppdaterings frekvens man snakker om. Og det er en kjent sak at enkelte 4K skjermer som kun kan kjøre på 60Hz når man sender den et 4K signal. Gjerne kan fremvise opp til 120Hz, om man i stedet sender den et 1080p signal. Så det kan godt tenkes er mulig med denne skjermen også.

Når det gjelder høyere oppløsning enn skjermen faktisk har. Så gir det mening å gjøre i form av VSR med AMD skjermkort, eller DSR med Nvidia skjermkort. Men da sender man aldri mer enn 4K signal til skjermen. I stedet kjøres aplikasjonen/spillet i den høyere oppløsningen internt i skjermkortet, og nedskaleres til skjermens oppløsning før det sendes til skjermen..

Flere av disse tingene kan du lese litt mer om i FAQ i min signatur..

Skal sjekke linken i profilen din, VSR og DSR har jeg aldri hørt om får google dette.

Jeg har kjøpt 2 stk Samsung 28" 4K LED U28E570D -Demo 3840x2160 UHD, 1ms, 1m:1, HDMI2.0/DP samme som denne bare på salg ikke demo.

skjermen er god nok til det meste vil jeg si, syns ikke lysstyrken er så ille, enkelte klager over den støyer men har aldri hatt problem der. Så skjermen er god så langt. Ingen pixelfeil som jeg kan se ennå.

Det går nok ikke å overklokke hz på slike skjermer hadde det fysisk vært mulig ville bildet ristet eller blitt dårlig da panelet er nok for dårlig til det. Men til film\gaming hvis du ikke er den kravstore som må ha 120 hz er den bra nok i denne prisklassen. Får ikke testet den så mye lengere en  litt under 1 uke.

Eneste jeg savner er USB 3.1 hub og kanskje bedre høytaller? HDMI kabel måtte jeg skaffe selv HDMI 2.0.

Skjermen din har 1 stk hdmi kabel tror den har 1.4 versjonen som sier litt.

En annen ting man kan sette på freesync på skjermen hvis man har intel NUC, Eyesaver gir elendig feil lysstyke blir for lyst at man skulle tro fargeinstillingene er helt feil. Bildene blir penere hvis man slår av det.

Er det noen forskjell på de to skjermene? Sammenlignet specs på Komplett og de så identiske ut, men nye så koster E590D 2889.- og E570D 3299.- ?

Når du spør om skjermen er «ok» til intensive spilling, så lurer jeg på hva du legger i det. Hva skal skjermen brukes til? Hvordan type spill?

Vil påpeke at man burde ha GTX 1080 eller Vega 64 eller bedre for 4K med brukbar fps.

"Er denne er OK til ikke så intensive spill økter f.eks?"

Med "ikke så intensive" mener jeg f.eks. diverse singleplayer spill, ikke BF1, COD og PUBG lignende spill der en rask skjerm vil være mer avgjørende. Jeg vurderer å oppgradere til et AMD system så Vega 64 er et aktuelt kort.

Lenke til kommentar

Med "ikke så intensive" mener jeg f.eks. diverse singleplayer spill, ikke BF1, COD og PUBG lignende spill der en rask skjerm vil være mer avgjørende. Jeg vurderer å oppgradere til et AMD system så Vega 64 er et aktuelt kort.[/background][/size][/font][/color]

U28E590D er en helt grei 4K skjerm, til prisen så får du mye for pengene med den skjermen. Så om du er bestemt på en 4K skjerm til budsjettpris så ser jeg ikke noe galt med å gå for denne skjermen. Har prøvd skjermen, har egentlig ikke noe å utsette på den :) Et godt produkt til en veldig god pris.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg tror jeg har denne skjermen, eller muligens en tidligere model siden jeg har hatt den ganske lenge. Skjermen hadde ikke "freesync" da jeg kjøpte den. 

Ingen pixel feil på min og den har blitt brukt lenge nå. TN panel så farger er deretter. Spiller noe i 4k og noe i 1440p. Går helt greit med 1080. Jeg er ikke kresen i spill så lenge FPS er rundt 60.

TN panel, 28", OK design, grei pris kan beskrive skjermen i hovedtrekk. Helt OK hvis man får den for nærmere 2000,- på salg/demo. Jeg ser de dukker opp på komplett ofte og så billig som 2100 og da får man mye skjerm for pengene.

Noe negativt er da at det er ingen høyde justering eller VESA mount. Det skal vel være høytalere i skjermen men jeg fikk ikke mine til å funke, ikke at jeg bryr meg men føler at det må sies. Det er mulig at man må justere farger litt for min hadde litt for mye blå ut av boksen, men det går etter egen smak. Måtte bytte ut DP kabel som følgte med (defekt). 

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...