Gå til innhold

Tilbud om omlevering

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trodde jeg hadde relativt god greie på forbrukerkjøpsloven,men her har jeg et par spørsmål.

Vi kjøpte en Philips TV i 2016 som var på superkampanje til 16.000 kr. Normalpris i andre butikker var rundt 25.000

Etter ca 6 måneder begynte TVen å oppføre seg rart. Den ble låste seg tidvis. Den kuttet lyden slik at vi måtte dra ut kontakten i 2 minutter en gang per dag i gjennomsnitt. Ofte skrudde bare TVen seg av ville ikke på igjen.

Vi klagde dette inn til der vi hadde kjøpt den, og ble fortalt at Philips hadde all service her.

De fikset fort en tekniker som kom og byttet strømforsyning. Det ble veldig raskt klart at dette ikke hadde blitt bedre.

Vi klager dermed inn det som vi oppfatter som samme feil, og denne gangen blir TVen hentet og blir borte i tre uker. Vi fikk ikke tilbud om låneprodukt. Den kom tilbake med rapport på byttet hovedkort og testet alt OK.

Vi opplever samme feilen og melder inn på nytt.

Denne gangen får vi beskjed om at de har oppdaget en feil på alle TVer med dette modellnummeret og mener å ha en fix som helt sikkert vil fungere.

Jeg melder tilbake at siden dette er tredje gang de ønsker å utbedre det vi opplever som samme feilen en tredje gang velger vi å heve kjøpet.

Får i dag tilbakemelding om at ønsker omlevere. Da til en TV som selvsagt er nyere men som i dag ligger ute til en gjengs pris på 13.000kr.

Etter litt lesing mener jeg her at vi fortsatt kan kreve heving og at verdifallet på TVen er ganske irrelevant da vi har hatt mye plunder og heft samt at TVen aldri har fungert som den skal.

Har jeg retten på min side her? Og hva burde jeg kreve?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du kan kreve tilbake det du betalte for tv'en, evt porto og renter siden kjøpsdato. De prøver seg, men ikke gi deg. Tipper den 13k tv'en er no rask de prøver å bli kvitt.

Nei, du kan ikke kreve både full tilbakebetaling og renter fra kjøpsdato.

Det du har krav på ved heving er kjøpssum - bruksfradrag + renter fra kjøpsdato. Alternativt så kan man bare utbetale kjøpesummen dersom begge parter er enig i det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, du kan kreve tilbake det du betalte for tv'en, evt porto og renter siden kjøpsdato. De prøver seg, men ikke gi deg. Tipper den 13k tv'en er no rask de prøver å bli kvitt.

Nei, du kan ikke kreve både full tilbakebetaling og renter fra kjøpsdato.

Det du har krav på ved heving er kjøpssum - bruksfradrag + renter fra kjøpsdato. Alternativt så kan man bare utbetale kjøpesummen dersom begge parter er enig i det.

En både kan og burde kreve det, og jeg har gjort det tidligere. Det er opp til motparten å kreve bruksfradrag.

Hvorfor skal en minne motparten om bruksfradrag? Butikken er jo ikke veldig forbrukervennlig når de ignorerer kravet om heving og heller vil bytte til noe annet(dårligere?).

Lenke til kommentar

En trenger ikke minne de på det, men en har altså ikke krav på renter fra kjøpsdato, uten at selger samtidig har rett til å trekke fra bruksfradrag. Slik du fremla det virket som om du har krav på rentene uten noe videre og at en ikke skal gi seg på det da selger tar feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer litt an på hvor lenge siden det er, og hvor dyr gjenstanden er. Av og til kan kunden sitte igjen med ca tilsvarende som kjøpesum, andre ganger mindre. For å slippe å regne ut summen og bruke tid på det - og gjøre kunden fornøyd - kan selger fint bare utbetale kjøpesummen og bli ferdig med det. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert det lønner seg å heve kjøpet for en TV som hadde en vesentlig høyere utsalgspris enn kjøpesummen, da beløpet ved heving beregnes ut fra kjøpesum.

Du skriver ikke når i 2016 du kjøpte TV'en, men vi kan ta utgangspunkt i midt på året (juli).

Og på bakgrunn av fem års reklamasjonsrett, så tar vi utgangspunkt i en forventet levealder på fem år.

I så fall blir regnestykket:

Kjøpesum (16.000,-)

Minus halvannet år bruksfradrag (4.800,-)

Pluss forsinkelsesrenter (2141,-)

Blir totalt 13.341 kroner som du har krav på å få utbetalt. Men som andre sier, så får man ofte igjen hele kjøpesummen uten snakk om renter og bruksfradrag.

Ved omlevering har du rett på en minst like bra TV med tilsvarende eller bedre spesifikasjoner enn den gamle. Her har ikke pris noe å si, verken den ene eller andre veien. Så hvis TV'en du er tilbudt er minst like bra som den gamle, så har selger gjort jobben sin. Hvis ikke, kan du nekte å godta tilbudet og kreve at de finner en annen TV. Men å godta heving kan også fort være til ugunst for deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...