Gå til innhold

For lave straffer i Norge?


Anbefalte innlegg

Jeg undres stadig over hvorfor mange dommer i Norge ender opp med at en forbryter får så lave straffer. Når jeg hører historiene så tenker jeg med meg selv at "han der får vel fire-fem år bak lås og slå" men når jeg leser meg opp så er det ofte mindre enn ett år!

 

Ta f.eks. denne saken jeg så på bt.no i dag:

 

"Voldsdømt fikk fengselsstraff redusert fra ett år til 90 dager

 

En mann i 30-årene fikk medhold i Høyesterett i at vilkårene for domfellelse for mishandling i nære relasjoner ikke var oppfylt.

 

Fornærmede var mannens tidligere samboer.

 

Mannen ble i Bergen tingrett dømt til fengsel i ett år for mishandling i nære relasjoner, én grov kroppskrenkelse og skadeverk:

 

Den første hendelsen skjedde da mannen traff kvinnen tilfeldig på gaten i Bergen. De begynte å krangle, han tok tak i håret hennes og kastet henne i bakken. Han tok også mobiltelefonen og kastet den i veggen, slik at den ble ødelagt.

 

Siden oppsøkte han kvinnen ved to anledninger. I det ene var han ilagt besøksforbud.

 

Den siste episoden skjedde da mannen så kvinnen utenfor leiligheten til sin nye kjæreste. Han hoppet av bussen og skallet ham ned.

 

Mannen anket til lagmannsretten som reduserte straffen til 120 dager. Kvinnen anket så til Høyesterett.

 

Høyesterett mener nå at de fire episodene ikke har tilstrekkelig alvor og omfang til domfellelse for mishandling i nære relasjoner.

 

Mannen, født i 1986, ble derfor dømt til fengsel i 90 dager for blant annet grov kroppskrenkelse og skadeverk."

 

Burde ikke en slik person være flere år i fengsel med tvungen behandling for raserianfall? Hva tenker offeret i slike saker? Hun kan snart møte samme person igjen og ikke vite hva han vil gjøre. Beskytte seg selv med pepperspray får hun jo heller ikke lov til. Denne dommen høres ut som en straff for fornærmede enn forbryter.

 

Seks år ubetinget fengsel med psykisk behandling hadde vært mer rettferdig.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Straffene er som de er fordi vi baserer vårt straffesystem på forskning og kunnskap, ikke på føleri.

 

Det finnes naturligvis 'feil' straffer i noen tilfeller, men vi er i verdenstoppen når det gjelder gode resultater og rehabilitering (som igjen gir et tryggere og bedre samfunn), så generelt sett er vi bedre enn de aller fleste andre når det gjelder straffenivået.

Endret av Zork
  • Liker 3
Lenke til kommentar

90 dager er trist. Syns også det er spesielt at retten mente at tidligere samboer ikke er nære relasjoner.

 

Men 90 dager hadde vært helt ok, om siktede fikk full oppfølging, slik at han ikke ville gjøre dette igjen. At han hadde jobb som han kunne fortsette i, at han bidro til samfunnet. Psykolog etc.  

 

Dessverre har jeg null tro på at han får noen oppfølging, vil faktisk si at sannsynligheten er større for at hun stakkars dama blir drept, enn at han kommer på bedre tanker.

 

At vi skal rehabilitere framfor å straffe er flott, men blodig urettferdig når det ikke blir gjort.

 

Når hun nå må leve med voldsalarm og i frykt resten av livet så er det jo godt for henne å vite at siktede fikk 90 dager fengsel.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen straffer virker for milde, andre for strenge. Øyet som ser, øret som hører. Det vil aldri bli en fasit her som 5 millioner mennesker fullt og helt kan enes om. 

 

Personlig så ser jeg på straff uten ett innhold som jobber for å hindre gjentakelse i det store og hele som meningsløst, hevntanken er ekstremt utdatert og kontraproduktiv. That is om ikke lovbruddet er av en ekstrem/nasjonal karakter hvorav gjengjeldelsesprinsippet uansett burde slå inn, men det gjelder ikke saker som overstående. Om det ikke er rehabilitering så er det likegyldig om det er 5 mnd eller 5 år på cella. Dvs sannsynligvis vil personen bli forverret av å tilbringe tid i fengsel kontra ute i det fri så her er det anger management, psykologhjelp og terapi som gjelder, ikke å knytte bekjentskap til byens underverden og omgåes andre som driver med samme idiotskap som man selv sitter der for.

 

Denne "myke" tilnærmingen er Norge flinke på idag og jeg tror ikke vi burde rokke ved det ettersom tallene som går på gjentagelsesfare forteller oss at vi gjør noe veldig riktig.

Lenke til kommentar

Jeg er selvfølgelig for at man skal inkludere behandling/rehabilitering om det er nødvendig, men det skal også være en form for straff når man velger å gå løs på folk med vold. Man skal tenke seg om på konsekvensene og det skal være en viss avskrekking. Ellers risikerer man at folk tar saken i egne hender om man mener at samfunnet ikke har gjort en god nok jobb med å straffe og behandle kriminelle. Det har jeg sett eksempler på der folk har blitt slått ned på åpen gate som følge av blind vold, der systemet ikke har gjort jobben sin og den kriminelle har fått gå fri og dratt på ferie mens offer og familie sitter igjen med vonde tanker og redsel. Enkelte ganger har det gått så lang tid i systemet der ofte politiet har slurvet og det har medført at forbryteren ikke fikk straff eller fikk lavere straff enn han skulle hatt. Jeg tror mange er enige i at om noen har forbrutt seg på et familiemedlem eller en nær venn for så å slippe latterlig billig unna, at man da føler seg hjelpesløs og uten rettferdighet. Jeg skal ikke nevne rene eksempler, men det finnes enkelte barneovergripere som jeg vet har bosatt seg urimelig nært ett av ofrene etter å ha sonet noen måneder ubetinget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Straffene er som de er fordi vi baserer vårt straffesystem på forskning og kunnskap, ikke på føleri.

 

Det finnes naturligvis 'feil' straffer i noen tilfeller, men vi er i verdenstoppen når det gjelder gode resultater og rehabilitering (som igjen gir et tryggere og bedre samfunn), så generelt sett er vi bedre enn de aller fleste andre når det gjelder straffenivået.

 

Problemet med det argumentet er at Sverige gjør det dårligere enn gjennomsnittet og vi har nesten identisk fengselpolitikk. (kilde)

 

Og vi gjør det ikke så bra som du tror. Norge er ikke bedre på tilbakefall

 

f1m_Gum_Ry_3_KZ1_Bd_O6_Xk_EVw6_yfxv_Dwg_

Endret av Camlon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes denne fra dagens VG er ganske provoserende. burde vel domstolen i alle fall skjønne de har med å gjøre med en notorisk voldsmann som egentlig burde dømmes til forvaring.

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wE8kk1/politiet-fant-kidnappet-mann-i-bilen-til-drapsdømt

 

Ved forrige korsvei pratet vedkommende seg ut av det

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/fikk-daarlig-samvitighet-etter-drap/a/246028/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De lave straffene i Norge er i mange tilfeller en hån mot ofrene og en hån mot rettferdighet og anstendighet. Drapsmenn og tyver slipper ofte unna med latterlig lave straffer, til fortvilelse for ofrene som blir rammet. Noe i rettssystemet har gått i surr. Å tro at en kjeltring skal vise takknemlighet overfor et samfunn som straffer ham mildt er fånyttes og naivt.

De verste forbryterne burde få dødsstraff. Noen ganger er det det nærmeste man kommer rettferdighet.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...