flowyr Skrevet 22. januar 2018 Del Skrevet 22. januar 2018 Hei, jeg har begynt å bulke for 1 måned siden (jeg vet jeg burde ha gjort det siden august, men har vært syk i det siste). Hvor lenge tenker dere jeg bør opprettholde bulken (300-600 kalorier) i overskudd før jeg begynner å cutte til sommeren? Jeg vil jo helst komme ned i lav fettprosent - 10 % til sommer , og tenker kanskje å begynne å kutte i februar? Eller burde jeg vente til april? Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 23. januar 2018 Del Skrevet 23. januar 2018 (endret) Tidspunktet for når man starter en cut avgjøres ut ifra ønsket vektnedgang (antall kg) Skal man redusere kroppsvekten med 2kg kan man forvente 3 uker cutting. 10kg reduksjon = 15-20 uker. Tallene er ikke hentet ut ifra en statistikk - de er KUN eksempler. Er du en diger person kan tidene kortes ned. Er du liten bør du vurdere en noe mer forsiktig vektreduksjon. Andre faktorer spiller også inn her, men da må man vite litt mer om deg som individ, treningsform, erfaring og nivå. Endret 23. januar 2018 av Countryman Lenke til kommentar
Marcustøffen Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 (endret) Godt poeng fra ''Countryman''. Er vell vanlig å legge av cirka 3 månder til kutting, men igjen, det vill baseres på hvor mye du ønsker å kutte. Målet er vanligvis å kutte, og beholde maksimal muskelmasse. Nå er jeg ikke sikker på din nåværende vekt, eller hvor mye du går opp i uken med 300-600 kalorier i pluss. I teorien kan du gå opp 0.9kg +- i muskelmasse i månden, dette vill såklart variere basert på om du er nybegynner eller ikke og genetiske årsaker. Med 300-500 kalorier ekstra så vill du i teorien gå opp 6kg hvis du bulker til Mars, og 2.7kg av dette vill være muskelmasse. Det vill da være rimelig å kutte til Mai eller Juni, eller du kan eventuellt bulke til April og og kutte til juni-juli. Tenker egentlig at du burde bare teste det ut selv, og se hva som virker for deg. Lykke til med treningen! Endret 2. februar 2018 av Marcustøffen Lenke til kommentar
flowyr Skrevet 11. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2018 Tidspunktet for når man starter en cut avgjøres ut ifra ønsket vektnedgang (antall kg) Skal man redusere kroppsvekten med 2kg kan man forvente 3 uker cutting. 10kg reduksjon = 15-20 uker. Tallene er ikke hentet ut ifra en statistikk - de er KUN eksempler. Er du en diger person kan tidene kortes ned. Er du liten bør du vurdere en noe mer forsiktig vektreduksjon. Andre faktorer spiller også inn her, men da må man vite litt mer om deg som individ, treningsform, erfaring og nivå. Hei igjen, veier ca. 76 kg, startet på 73 kg, driver med 3-4 ganger styrketrening kombinert med 1-2 ganger kondisjonstrening for å opprettholde utholdenhet. Har trent nå snart i ca. 3 år, men ikke noe særlig seriøst. Har lyst å bulke opp til 78 kg, og gå ned til ca. 74/75 kg i sommer med lav fettprosent ca. 10 % . Godt poeng fra ''Countryman''. Er vell vanlig å legge av cirka 3 månder til kutting, men igjen, det vill baseres på hvor mye du ønsker å kutte. Målet er vanligvis å kutte, og beholde maksimal muskelmasse. Nå er jeg ikke sikker på din nåværende vekt, eller hvor mye du går opp i uken med 300-600 kalorier i pluss. I teorien kan du gå opp 0.9kg +- i muskelmasse i månden, dette vill såklart variere basert på om du er nybegynner eller ikke og genetiske årsaker. Med 300-500 kalorier ekstra så vill du i teorien gå opp 6kg hvis du bulker til Mars, og 2.7kg av dette vill være muskelmasse. Det vill da være rimelig å kutte til Mai eller Juni, eller du kan eventuellt bulke til April og og kutte til juni-juli. Tenker egentlig at du burde bare teste det ut selv, og se hva som virker for deg. Lykke til med treningen! Takk! Jeg prøver å spise 500 surplus og vurderer å bulke til slutten av mars, og passer det kanskje med jeg kan kutte ned til sommeren? - mai/juni. Et annet problem som jeg merker er at selv om jeg spiser mye mer (slik som det føles), så føler jeg ikke at jeg blir noe særlig sterkere- Tvert imot ble jeg svakere i noen diverse øvelser, og har tatt en liten pause nå med mer restitusjon, men hva kan være bakgrunnen for denne nedgangen kombinert med økt kaloriinntak? Får jeg får lite restitusjon mellom hver økt slik at kroppen får mindre tid til hvile og ergo dårligere prestasjon? Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 11. februar 2018 Del Skrevet 11. februar 2018 3-4kg ned i vekt kan ikke kalles en deff. Dette er snarere å anse som en "trykkforandring". Du rekker knapt å tære noe som helst på fettmassen før dette vektreduksjonsmålet er nådd. Når du snur om til underskudd (økt proteininntak og senket karb-inntak) vil 2-3kg forsvinne iløpet av et par uker grunnet glykogen/væskereduksjon. Den siste kiloen vil kunne være fettreduksjon. Ang. styrketap: Mangel på restitusjon og "løfte tungt hver gang" er klassiske årsaker til at lette belastninger føles tunge ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå