Gå til innhold

Flytter til utlandet for å jobbe. Bør jeg kjøpe bolig først?

Ohaio

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg flytter mest sannsynlig til utlandet om et pår måneder for å jobbe i noen år. Jeg har opparbeidet en del egenkapital og er egentlig klar til å ta opp et lån og kjøpe bolig, som så kan stå klar til jeg kommer hjem igjen. Spørsmålet er om det lønner seg å kjøpe nå og leie ut, når man ikke har tenkt til å bo der selv på en stund, eller om det er like greit å vente?

Vi vet selvfølgelig ikke hva som skjer med boligprisene fremover, men jeg har forstått at jeg må skatte på eventuelle leieinntekter, og jeg er usikker på om man får dette til å gå opp med renter, nedbetaling av lån, leieutgifter, slitasje osv. For ikke å snakke om at å administrere en uteleiebolig fra utlandet vil være tungvint, og derfor lite attraktivt hvis det ikke lønner seg økonomisk.

Takk til de som eventuelt tar seg tid til å svare på spørsmålene mine :)  

Endret av Ohaio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet du har ingen garanti for du får kjøpt boligen tilbake igjen, så best er nok å eie boligen.

Hvor lenge vil du flytte til utlandet?

Så sant det ikke blir ny fianskrise eller oljekrise vil nok boligprisene kun stige. Er eneste som kan få boligprisene å gå ned.

Eller det bygges mere boliger.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kan aldri tenke meg at det lønnar seg å kjøpe bolig kun for tanke på utleige på ubestemt tid.

Som du sjølv nevne blir det tungvindt å administrere utleige frå utlandet, og du vil fort ende opp med å måtte betale håndtverkarar for å gjere sjølv enkle jobbar som å bytte lyspærer eller strø trappa.

Dersom du blir buande i utlandet lenger enn du tenker så må du skatte når du selg boligen sidan du ikkje har budd der minst eit år i løpet av dei siste to år, og då forsvinn eventuell fortjeneste fort.

I tillegg løper du alltid ein risiko ved utleige for at leigetakaren ikkje betalar for seg, og heller ikkje har betalingsevne slik at du ryk på eit tap av leigeinntekter.

Lenke til kommentar
I tillegg løper du alltid ein risiko ved utleige for at leigetakaren ikkje betalar for seg, og heller ikkje har betalingsevne slik at du ryk på eit tap av leigeinntekter.

Vel det er en grunn for man har Depositumsgaranti

at man ofte betaler 3 måneder leie som sikkerhet og sier opp avtalen hvis man ikke betaler igjen.

Bytte lyspære? Ofte må de som leier stå for vedlikeholdet, eller skaffer man led lys.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er snakk om å være borte i to til tre år. Sannsynligheten for at jeg komme tilbake er høy, men man vet selvsagt aldri. Jeg har familie og venner i byen som kan bistå hvis det er krise, men jeg kan selvsagt ikke belage meg alt for mye på dem.

Ellers ser jeg at man ikke skatter hvis leieinntektene er under 20 000 i året. Gjelder dette når man har trukket fra alle utgifter og lån for boligen? I så fall kunne man vel lagt seg på en leie som bare akkurat dekket nedbetaling av renter? 

Endret av Ohaio
Lenke til kommentar

Dersom du blir buande i utlandet lenger enn du tenker så må du skatte når du selg boligen sidan du ikkje har budd der minst eit år i løpet av dei siste to år, og då forsvinn eventuell fortjeneste fort.

Dette visste jeg ikke. Godt poeng, men sannsynligheten er altså svært liten for at jeg blir værende permanent i utlandet.  

Lenke til kommentar

Dette visste jeg ikke. Godt poeng, men sannsynligheten er altså svært liten for at jeg blir værende permanent i utlandet.

Så du sier man ikke skal investere fordi man må betale skatt?... Er skatt på aksjegevinst og fondsgevinst også, skal man ikke kjøpe aksjer og fond heller da?

Skatt på salg av bolig er kun på 22% mens skatt på finansielle inntekter er på 32%, så det er veldig gunstig å selge bolig med fortjeneste.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Nå spørs det hvilket land du skal til, men generelt sett så fraråder jeg deg alt det du spør om her  :). Bare det å kjøpe boligen er en stor risiko i seg selv, du må belage deg på mye rot, komplisert byråkrati, scams, mange reiser opp og ned, og mest sannsynlig netto tap. Videre det å leie ut er ikke en dans på roser. Om du ikke har erfaring fra før, så er det å bo i en annen by/land å fraråde på det sterkeste.

Til slutt, du nevner 2-3 år i utlandet. Start alltid med å leige en leilighet. Da blir du kjent med området og det blir mye enklere å finne gode objekter om du bestemmer deg for å kjøpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...