Gå til innhold

Renaults elbilsjef er skuffet over salget i Norge


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

 

Programmere vinterhjul?

Får feilmelding hver gang en legger om pga TPMS. Bil må inn for omprogrammering hver sesong om en ikke setter inn universale sensorer i hjulene.

Må du betale for det?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det en *god* teknisk begrunnelse for at Zoe ikke kan lade på IT-nett? Er det fordi Renault er så j***a stolte over chameleon-laderen de har utviklet at de nekter å gjøre noe så banalt som å tilby en IT-nett kombatibel 2kW-lader som tilvalg?

 

Den *burde* jo selge som nystekte croissanter her til lands men 'noe' holder den igjen, til tross for at det er den modellen som gir best rekkevidde per krone..

Lenke til kommentar

minus med Renault Zoe:

  • Ser ikke bra ut. 
  • Ikke støtte for IT-nett
  • Ikke støtte for DC-hurtiglading
  • Kun 68kW motor, med 41kWh burden det kunne levers med 120kW motor.
  • Interiøret er ikke like fint some de tysker eller Tesla
  • Renault har et dårlig merkenavn i Norge.
  • Ikke "over luften oppdateringer"
  • de fleste overflatene og materialene ser billig ut.
  • Infotainmentsystemet ser ut som det er fra 2000 tallet.
  • Bryter ved kne plassering?
  • Dårlig varmeanlegg for norske forhold?
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Renault zoe med 41 kW-time batteri er glimrende om man har TN nett 400 Volt. I nye hus vil du skjelden kunne lade mer enn 15 ampere 1-fas 230 volt, ca 3,5 kW. Etter 5 år med LEAF var jeg lei så treg lading.

Zoe gir mulighet for opptil 11 kW hjemmelading i 400 volt nett på 3-fas. Kun Tesla og Renault tilbyr det.

Rekkevidde med motorveikjøring ca 24 mil på sommeren, og 16 på vinteren. Godt og varmt i kupé, ikke hatt problemer med varmeapparat gjennom ett år, i typisk Østlandsk klima. Parkerer riktignok i garasje som sjelden er under 0.

 

Om man lader andre steder, og venter i bilen, så går det an å trykke på knappen for forvarming på nøkkelen, ingen grunn til å fryse. Varmesetet varmer også godt, og kan også være på under lading.

 

22 kW lading gir ganske hurtig lading, så vil ofte hjelpe til å strekke rekkevidden en del, uten at det blir veldig mye venting. Kjørte rundt Oslofjorden, via Strømstad - Sandefjord, 15 minutter lading på 22 kW var alt som trengtes...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Zoe er en typisk nr 2 bil, en småbil, med de begrensninger som følger med.

 

Mtp dekktrykk sensorer, så er det bare å klone de man har på sommerdekkene over til vinterdekkene, så er det bare å bytte mellom sommer og vinter, uten mer om og men.

Kloningen fikser forhandleren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Programmere vinterhjul?

Får feilmelding hver gang en legger om pga TPMS. Bil må inn for omprogrammering hver sesong om en ikke setter inn universale sensorer i hjulene.
Må du betale for det?

At man uansett må oppsøke verkstedet for å gjøre det, kan være irriterende nok. #franske biler er franske biler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At den ikke kan lades hjemme i vanlig stikkontakt er et stort minus. Overhørte forleden en mann med ei fortvilet datter på tlf. som hadde kjøpt seg en Zoe, og nå stod der uten å få ladet hjemme. Strøm er strøm for folk flest. De færreste vet forskjellen på TN og IT. "Bøtte" eller svinedyr kladd retter ikke opp inntrykket.

Her må jeg bare påpeke at problemet er Norges IT-nett, ikke Renault. IT er like håpløst og baklengs som lengdemåleenheten tommeltotter. USA er alene om de alt for mange tommeltottene sine, Norge er alene om håpløse IT. Selv Albania har fått lagt om til TN etter noen tiår i bakevja som særingene sammen med Norge. TN burde vært det eneste som ble bygget etter 1980, men så hadde vi noen kraftige bakoverstrevere i alt for mektige posisjoner til at det ble gjort. Baksmellen har vart i minst 30 år og kommer til å vare i minst 30 til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her må jeg bare påpeke at problemet er Norges IT-nett, ikke Renault. IT er like håpløst og baklengs som lengdemåleenheten tommeltotter. USA er alene om de alt for mange tommeltottene sine, Norge er alene om håpløse IT. Selv Albania har fått lagt om til TN etter noen tiår i bakevja som særingene sammen med Norge. TN burde vært det eneste som ble bygget etter 1980, men så hadde vi noen kraftige bakoverstrevere i alt for mektige posisjoner til at det ble gjort. Baksmellen har vart i minst 30 år og kommer til å vare i minst 30 til.

Problemet er Renault. De vil ikke tilpasse seg til realitetene. Å skylde på kunden for å ha feil behov er sjeldent spesielt konstuktivt.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

At den ikke kan lades hjemme i vanlig stikkontakt er et stort minus. Overhørte forleden en mann med ei fortvilet datter på tlf. som hadde kjøpt seg en Zoe, og nå stod der uten å få ladet hjemme. Strøm er strøm for folk flest. De færreste vet forskjellen på TN og IT. "Bøtte" eller svinedyr kladd retter ikke opp inntrykket.

Her må jeg bare påpeke at problemet er Norges IT-nett, ikke Renault. IT er like håpløst og baklengs som lengdemåleenheten tommeltotter. USA er alene om de alt for mange tommeltottene sine, Norge er alene om håpløse IT. Selv Albania har fått lagt om til TN etter noen tiår i bakevja som særingene sammen med Norge. TN burde vært det eneste som ble bygget etter 1980, men så hadde vi noen kraftige bakoverstrevere i alt for mektige posisjoner til at det ble gjort. Baksmellen har vart i minst 30 år og kommer til å vare i minst 30 til.

 

IT-nett er mer driftssikkert enn TN-nett. Du kan ha drift på første jordfeil, noe som er grunnen til at sykehus fremdeles sverger til IT-nett. Avbruddsfrie strømforsyinger er utelukkende IT-nett.

 

Men, ja. For vanlige husstander er IT-nett gammeldags.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At bilen er sperret for lading i IT nett skyldes at det ikke kan fastslås at det foreligger en god jordforbindelse uten avansert måling. God jording er essensielt fordi bilen ikke har et galvanisk skille i laderen

Den benytter motorstyringen som likeretter. Dette gjør at den kan lade på store effekter rett fra strømnettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...