traveller Skrevet 22. januar 2018 Del Skrevet 22. januar 2018 (endret) Jeg søker råd vdr innkjøp av nytt bilbatteri til en 2005 Opel Meriva. Det gamle batteriet er merket med "12V 55Ah 255 A(DIN) VE". Det har Opel-logo og delenummer 12 01 204, kan se ut som det er originalbatteriet fra da bilen var ny. Følgende lurer jeg på: Har det noen betydning om nytt batteri har flere Ah enn det gamle? Jeg har sett på batteri fra Biltema, merket med "SMF 12V 62AH CCA 540EN", dvs 7Ah mer enn det gamle. Har det noen betydning? Er det noe annet enn fysisk størrelse og antall Ah jeg må sjekke mtp valg av nytt batteri? Bare så det er sagt så er jeg helt nybegynner på dette så jeg ber om unnskyldning for evt banale spørsmål Vdr selve installasjonen så skal jeg få hjelp av noen som har gjort dette før, akkurat nå er jeg bare ute etter å få bekreftet hvilket batteri jeg må ha og hva det vil koste meg. På forhånd takk for all hjelp! Endret 22. januar 2018 av traveller Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 22. januar 2018 Del Skrevet 22. januar 2018 Nja, skal helst være sånn nogenlunde i nærheten, men 10A hadde ikke jeg brydd meg så mye om. Spørsmålet er heller om du får det til å passe i kassen/festene i bilen, samt om polene står på rette stedet. Om minus og pluss har byttet plass er det på mange biler ikke mulig å få på polskoene.Legg heller inn regnr på bilen din på bilteme sin side, så plopper det opp et batteri som passer. 1 Lenke til kommentar
traveller Skrevet 22. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2018 Nja, skal helst være sånn nogenlunde i nærheten, men 10A hadde ikke jeg brydd meg så mye om. Spørsmålet er heller om du får det til å passe i kassen/festene i bilen, samt om polene står på rette stedet. Om minus og pluss har byttet plass er det på mange biler ikke mulig å få på polskoene. Legg heller inn regnr på bilen din på bilteme sin side, så plopper det opp et batteri som passer. Jeg forsøkte det, men det kommer ikke opp noe batteri til denne. De viser en del andre deler, men ikke batteri På Bilxtra derimot så får jeg opp dette batteriet: https://bilxtra.no/bildeler/elsystem/batteri/batteri-12v-60ah-sb542 Ser ut for meg som om det er likt Biltema sitt: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/BATTERI-SMF-12V-62AH-CCA-540EN-2000029843/?artId=802623 Eneste forskjell jeg finner er at Biltema sitt har bredde på 176mm, mens Bilxtra sitt er 175mm... Tror ikke den ene millimeteren har så mye å si? Det med polene må jeg sjekke opp, men jeg tror det stemmer overens. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 22. januar 2018 Del Skrevet 22. januar 2018 Om du handler på Biltema ville jeg søkt å finne et Sølv-kadmium batteri. De er bedre og tåler litt mer enn kadmium-kadmium, og koster ikke mer. Feks dette tror jeg skal passe din bil. Forøvrig en latterlig pris på Bilxtra. De kan gi deg bedre priser enn det der, det er jeg ganske sikker på. Men ikke for det, Biltema sine duger helt greit. 1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 22. januar 2018 Del Skrevet 22. januar 2018 Det er INGEN negativ konsekvens med å gå opp i størrelse (Ah) eller startkapasitet (A CCA / EN / DIN osv), tvert imot, jo større jo bedre, men dessverre dyrere. Større batteri kan forventes å ha lengre levetid enn mindre siden man bruker en prosentvis mindre andel av batteriet ved oppstart, slik at batteriet dermed lever et lettere liv. Større batteri vil også ha bedre evne til å utnytte dynamoen og ta til seg lading. 1 Lenke til kommentar
traveller Skrevet 22. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2018 Om du handler på Biltema ville jeg søkt å finne et Sølv-kadmium batteri. De er bedre og tåler litt mer enn kadmium-kadmium, og koster ikke mer. Feks dette tror jeg skal passe din bil. Forøvrig en latterlig pris på Bilxtra. De kan gi deg bedre priser enn det der, det er jeg ganske sikker på. Men ikke for det, Biltema sine duger helt greit. Takk for tips! Da blir det nok et sånt, må bare dobbeltsjekke målene. Det er INGEN negativ konsekvens med å gå opp i størrelse (Ah) eller startkapasitet (A CCA / EN / DIN osv), tvert imot, jo større jo bedre, men dessverre dyrere. Større batteri kan forventes å ha lengre levetid enn mindre siden man bruker en prosentvis mindre andel av batteriet ved oppstart, slik at batteriet dermed lever et lettere liv. Større batteri vil også ha bedre evne til å utnytte dynamoen og ta til seg lading. Takk for oppklaringen! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå