Gå til innhold

Innspill og tips til nye langrennsski

okkitru

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke vært den mest aktive utøveren på langrenn i det siste, men det er hovedsakelig fordi jeg ikke har hatt noe særlig bra utstyr. Nå ønsker jeg å stå mer fremover og jeg planlegger dermed å gå til innkjøp av noe litt bedre som skal holde noen år. Jeg er på utkikk etter langrennsski til klassisk.

Når jeg først står på langrenn er det både alene og med familien. Turer med familie blir noe roligere langturer, mens når jeg står alene handler det mest om trening hvor jeg liker å pushe meg selv.

Jeg har sett på følgende:

1. Madshus Hypersonic Classic NIS. Link.
  2. Madshus Suprasonic Classic. Link.
  3. Madshus Birkebeiner Classic Carbon. Link.

Jeg vet veldig lite om langrennsski og er derfor usikker på hvilken pakke som egner seg best. På den ene siden synes jeg det innimellom er morsomt å stå for treningens skyld og da er jeg usikker på om Birkebeineren egner seg. På den andre siden står jeg ikke for konkurranser, så jeg vet ikke om Hypersonic blir litt mye? Hva er forskjellen på disse skiene? Er det f.eks. slik at en middels utøver kan oppleve misnøye hvis man bruker "for bra" utstyr?

Noen som har noen forslag og erfaringer med disse tre skiene?

Endret av okkitru
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen erfaring med noen av de skiene, men kan gi litt mer generelle råd. For det første ville jeg forsøkt å komme meg til en butikk med kompetente selgere. Da får du hjelp til å finne de skiene som passer deg. Det er absolutt mulig å kjøpe "for gode" ski. Konkurranseløperne sine ski har gjerne så stivt spenn at man må ha utmerket teknikk for å få skikkelig feste. Derfor er det viktig å finne en selger som kan hjelpe deg å finne ut hva som er riktig spenn for deg.

Ideelt sett skal du ha et stivere spenn på skiene når du trener enn når du går rolig tur med familien. Jeg ville tenkt kun på treningen når jeg valgte spenn på skiene. Når du går på tur med familien er du antakelig mye mindre opptatt av om skiene er optimale. Dessuten kan du justere litt på hvor lett det er å tråkke ned midtskien ved å justere posisjonen til bindingen.

Har du vurdert felleski? Jeg har ikke prøvd moderne felleski selv, men jeg har lest så mye positivt om dem at jeg helt klart ville vurdert det om jeg skulle kjøpt nye klassiskski nå. Du ofrer litt gli, men visstnok ikke veldig mye. Til gjengjeld slipper du arbeidet med å smøre skiene, og med mindre du er god til å smøre ski vil felleskiene sannsynligvis gi deg bedre feste enn du ellers ville hatt på de fleste fører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...