Gå til innhold

Audi tilbakekaller 127.000 dieselbiler - rammer også norske eiere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det står ingenting om eventuelle bøter.
Selv om dette var et "frivillig" program, har de IGJEN like fullt jukset.

 

Det eneste som hjelper er en kjempebot som virkelig smerter.
Det er nå over 2 år siden skandalen startet. At man fortsatt oppdager jusk, betyr at bøtene ikke har vært avskrekkende nok.

Håper de får en kjempebot på grunn av dette....

Dette er urettferdig mot de andre som tross alt forholder seg til regelverket og har tapt salg og/eller brukt masse ekstra på R&D for å konkurrere mot et juksende VAG-konsern.

 

(Så kan man alltids klage på at gjeldene Euro6-tester er dårlige, og lite relevante for reelle kjøremønstre. Men de er tross alt det beste man har per nå, frem til man har blitt enige om bedre standarder.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det står ingenting om eventuelle bøter.

Selv om dette var et "frivillig" program, har de IGJEN like fullt jukset.

 

Det eneste som hjelper er en kjempebot som virkelig smerter.

Det er nå over 2 år siden skandalen startet. At man fortsatt oppdager jusk, betyr at bøtene ikke har vært avskrekkende nok.

Håper de får en kjempebot på grunn av dette....

Dette er urettferdig mot de andre som tross alt forholder seg til regelverket og har tapt salg og/eller brukt masse ekstra på R&D for å konkurrere mot et juksende VAG-konsern.

 

(Så kan man alltids klage på at gjeldene Euro6-tester er dårlige, og lite relevante for reelle kjøremønstre. Men de er tross alt det beste man har per nå, frem til man har blitt enige om bedre standarder.)

 

Hvor leser du at disse bilene er produsert etter at "skandalen" oppsto?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det står ingenting om eventuelle bøter.

Selv om dette var et "frivillig" program, har de IGJEN like fullt jukset.

 

Det eneste som hjelper er en kjempebot som virkelig smerter.

Det er nå over 2 år siden skandalen startet. At man fortsatt oppdager jusk, betyr at bøtene ikke har vært avskrekkende nok.

Håper de får en kjempebot på grunn av dette....

Dette er urettferdig mot de andre som tross alt forholder seg til regelverket og har tapt salg og/eller brukt masse ekstra på R&D for å konkurrere mot et juksende VAG-konsern.

 

(Så kan man alltids klage på at gjeldene Euro6-tester er dårlige, og lite relevante for reelle kjøremønstre. Men de er tross alt det beste man har per nå, frem til man har blitt enige om bedre standarder.)

 

Hvor leser du at disse bilene er produsert etter at "skandalen" oppsto?

De har iallefall ikke lagt kortene på bordet

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det står ingenting om eventuelle bøter.

Selv om dette var et "frivillig" program, har de IGJEN like fullt jukset.

 

Det eneste som hjelper er en kjempebot som virkelig smerter.

Det er nå over 2 år siden skandalen startet. At man fortsatt oppdager jusk, betyr at bøtene ikke har vært avskrekkende nok.

Håper de får en kjempebot på grunn av dette....

Dette er urettferdig mot de andre som tross alt forholder seg til regelverket og har tapt salg og/eller brukt masse ekstra på R&D for å konkurrere mot et juksende VAG-konsern.

 

(Så kan man alltids klage på at gjeldene Euro6-tester er dårlige, og lite relevante for reelle kjøremønstre. Men de er tross alt det beste man har per nå, frem til man har blitt enige om bedre standarder.)

Hvor leser du at disse bilene er produsert etter at "skandalen" oppsto?

 

Ingen steder, men synes det er ganske pussig at man fortsatt oppdager "nye" problemer.

 

Hvis dette er "nye" biler, og programvare som er utviklet etter at "skandalen" oppsto, er det jo enda værre.

Da har man et seriøst kulturproblem i VAG, og burde kaste ut alt som er av ledelse.

 

Men det virker ikke som de har tatt skandalen så veldig seriøst. Hvor mange millioner linjer med kode kan det være snakk om i disse systemene knyttet til justering av avgasser?

Dette burde jo være en "showstopper" for ALL utvikling av deres Dieselmotorer, og de burde satt alt de hadde på å komme til bunns i dette.

Å bruke to år på å finne ut av dette, er mye for en så "kritisk feil" som vi snakker om her, på tross av at dette sikkert er kompliserte prosesser og algoritmer.

 

EDIT: Kan være enig i at min setning "har de IGJEN like fullt jukset." blir litt feil. Forhåpentligvis er dette som du påpeker et "gammelt" uoppdaget problem, så setningen burde være: "har de like fullt FORTSATT å jukse." eller noe i den duren.

Endret av KalleKanin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva? Jeg trodde fossilfantastene sa at alle mulige typer utslipp ble effektivt soppet av Euro 6, så derfor kunne man like gjerne fortsette å kjøre dieselbil for luftkvalitetens skyld?

DET har ingen sagt.

(EDIT: Eller i hvert fall ikke mange... Noen få har nok vært naive og trodd at Euro6 har vært "perfekt"...)

 

"Alle" vet at Euro6 har svakheter som gjør at reelle utslipp ligger et stykke unnan grenseverdiene for Euro6.

 

Men DET er uansett ikke poenget her.

Her snakker vi jo om regelrett jusk ut over dette. De har ikke en gang klart å få til Euro6-kravene i et varmt og kontrollert laboratorium, men måtte jukse for å nå kravene!!

 

Men veldig mange Euro6-biler ER faktisk ganske rene, og de aller fleste har uansett et ekstremt lavt utslipp av svevestøv som tross alt er den aller farligste forurensingen. Og selv på NOx er de fleste ganske gode, også når man sammenligner med bensinbiler.

 

Men pga at Euro6 er en test som fabrikantene fikk lov til å gjennomføre i et laboratorium med oppvarmede og lett modifiserte biler, VET man at det er stor variasjon for reelle utslipp ute i det reelle liv.

Men enn så lenge er Euro6 det beste målet man har å holde seg til, frem til lobbyister og politikere blir enige om en bedre standard.

 

En ting er de "lovlige" tilpasningene bilfabrikantene har gjort i forhold til Euro6-standarden, som man uansett prøver å forbedre.

Men her er det snakk om juks for å late som man klarer disse kravene, som er noe helt annet, og som jeg mener bør straffes hardt da det ødelegger for alle de som faktisk gjør en viktig innsats for å at dieselbiler skal være renest mulig frem til elbiler blir et reelt alternativ.

Endret av KalleKanin
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Det står ingenting om eventuelle bøter.

Selv om dette var et "frivillig" program, har de IGJEN like fullt jukset.

 

Det eneste som hjelper er en kjempebot som virkelig smerter.

Det er nå over 2 år siden skandalen startet. At man fortsatt oppdager jusk, betyr at bøtene ikke har vært avskrekkende nok.

Håper de får en kjempebot på grunn av dette....

Dette er urettferdig mot de andre som tross alt forholder seg til regelverket og har tapt salg og/eller brukt masse ekstra på R&D for å konkurrere mot et juksende VAG-konsern.

 

(Så kan man alltids klage på at gjeldene Euro6-tester er dårlige, og lite relevante for reelle kjøremønstre. Men de er tross alt det beste man har per nå, frem til man har blitt enige om bedre standarder.)

Hvor leser du at disse bilene er produsert etter at "skandalen" oppsto?

De har iallefall ikke lagt kortene på bordet

 

Problemstillingen er nok litt mer avansert enn som så..... I og med at regelverket er noe diffust

Lenke til kommentar

Hva? Jeg trodde fossilfantastene sa at alle mulige typer utslipp ble effektivt soppet av Euro 6, så derfor kunne man like gjerne fortsette å kjøre dieselbil for luftkvalitetens skyld?

Du tror nok mye rart du.. Hvor mye tror du dette påvirker luftkvaliteten da? Tror du Johaug gikk mye fortere med leppekrem også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det står ingenting om eventuelle bøter.

Selv om dette var et "frivillig" program, har de IGJEN like fullt jukset.

 

Det eneste som hjelper er en kjempebot som virkelig smerter.

Det er nå over 2 år siden skandalen startet. At man fortsatt oppdager jusk, betyr at bøtene ikke har vært avskrekkende nok.

Håper de får en kjempebot på grunn av dette....

Dette er urettferdig mot de andre som tross alt forholder seg til regelverket og har tapt salg og/eller brukt masse ekstra på R&D for å konkurrere mot et juksende VAG-konsern.

 

(Så kan man alltids klage på at gjeldene Euro6-tester er dårlige, og lite relevante for reelle kjøremønstre. Men de er tross alt det beste man har per nå, frem til man har blitt enige om bedre standarder.)

Hvor leser du at disse bilene er produsert etter at "skandalen" oppsto?

 

Ingen steder, men synes det er ganske pussig at man fortsatt oppdager "nye" problemer.

 

Hvis dette er "nye" biler, og programvare som er utviklet etter at "skandalen" oppsto, er det jo enda værre.

Da har man et seriøst kulturproblem i VAG, og burde kaste ut alt som er av ledelse.

 

Men det virker ikke som de har tatt skandalen så veldig seriøst. Hvor mange millioner linjer med kode kan det være snakk om i disse systemene knyttet til justering av avgasser?

Dette burde jo være en "showstopper" for ALL utvikling av deres Dieselmotorer, og de burde satt alt de hadde på å komme til bunns i dette.

Å bruke to år på å finne ut av dette, er mye for en så "kritisk feil" som vi snakker om her, på tross av at dette sikkert er kompliserte prosesser og algoritmer.

 

EDIT: Kan være enig i at min setning "har de IGJEN like fullt jukset." blir litt feil. Forhåpentligvis er dette som du påpeker et "gammelt" uoppdaget problem, så setningen burde være: "har de like fullt FORTSATT å jukse." eller noe i den duren.

 

Altså . Regelverket er rimelig komplekst. Det KBA i samarbeid med Audi her har funnet ut er at EGR ligger inne litt for lite i oppvarmingsperioden og at dette kan gjøres bedre. Det er ikke påvisst noe direkte regelbrudd da NEDC krever varm motor.Ergo er det heller ikke snakk om en kritisk feil, dette er mer å anse som når Onkel Politi ber deg ha med vognkortet neste gang. Man har frivillig gått med på å utbedre noe som kan gjøres bedre. MEn dette hadde aldri blitt noen sak hvis de ikke var blitt tatt for Euro5 motoren.

 

Og dette gjelder altså, i flg andre kilder, biler med V6 diesel produsert fra 2013 og frem til i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Det står ingenting om eventuelle bøter.

Selv om dette var et "frivillig" program, har de IGJEN like fullt jukset.

 

Det eneste som hjelper er en kjempebot som virkelig smerter.

Det er nå over 2 år siden skandalen startet. At man fortsatt oppdager jusk, betyr at bøtene ikke har vært avskrekkende nok.

Håper de får en kjempebot på grunn av dette....

Dette er urettferdig mot de andre som tross alt forholder seg til regelverket og har tapt salg og/eller brukt masse ekstra på R&D for å konkurrere mot et juksende VAG-konsern.

 

(Så kan man alltids klage på at gjeldene Euro6-tester er dårlige, og lite relevante for reelle kjøremønstre. Men de er tross alt det beste man har per nå, frem til man har blitt enige om bedre standarder.)

 

Hvor leser du at disse bilene er produsert etter at "skandalen" oppsto?

Ingen steder, men synes det er ganske pussig at man fortsatt oppdager "nye" problemer.

Hvis dette er "nye" biler, og programvare som er utviklet etter at "skandalen" oppsto, er det jo enda værre.

Da har man et seriøst kulturproblem i VAG, og burde kaste ut alt som er av ledelse.

Men det virker ikke som de har tatt skandalen så veldig seriøst. Hvor mange millioner linjer med kode kan det være snakk om i disse systemene knyttet til justering av avgasser?

Dette burde jo være en "showstopper" for ALL utvikling av deres Dieselmotorer, og de burde satt alt de hadde på å komme til bunns i dette.

Å bruke to år på å finne ut av dette, er mye for en så "kritisk feil" som vi snakker om her, på tross av at dette sikkert er kompliserte prosesser og algoritmer.

EDIT: Kan være enig i at min setning "har de IGJEN like fullt jukset." blir litt feil. Forhåpentligvis er dette som du påpeker et "gammelt" uoppdaget problem, så setningen burde være: "har de like fullt FORTSATT å jukse." eller noe i den duren.

Altså . Regelverket er rimelig komplekst. Det KBA i samarbeid med Audi her har funnet ut er at EGR ligger inne litt for lite i oppvarmingsperioden og at dette kan gjøres bedre. Det er ikke påvisst noe direkte regelbrudd da NEDC krever varm motor.Ergo er det heller ikke snakk om en kritisk feil, dette er mer å anse som når Onkel Politi ber deg ha med vognkortet neste gang. Man har frivillig gått med på å utbedre noe som kan gjøres bedre. MEn dette hadde aldri blitt noen sak hvis de ikke var blitt tatt for Euro5 motoren.

 

Og dette gjelder altså, i flg andre kilder, biler med V6 diesel produsert fra 2013 og frem til i dag.

Takk for oppklarende svar!

Da er nok dette litt storm i et vannglass, og så hopper media ukritisk på uten å nyansere...

I så fall virker dette mer som forbedringer man bør gjøre.

 

Dette gjelder nok flere bilfabrikanter også. F.eks. mistenker jeg at en del er litt gniene på AdBlue-forbruket. Sikkert innenfor regelverket, men noe som kan forbedres i forhold til reell bruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har lite til overs for de som jukser. At folk i det hele tatt vurderer VAG produkter etter dette blir for meg en gåte.

VAG har ødelagt mye med juksingen sin. Dessverre er de nok "too big to fail", og blir dermed sikkert ikke straffet for hardt... (Så hardt som de burde)

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det står ingenting om eventuelle bøter.

Selv om dette var et "frivillig" program, har de IGJEN like fullt jukset.

 

Det eneste som hjelper er en kjempebot som virkelig smerter.

Det er nå over 2 år siden skandalen startet. At man fortsatt oppdager jusk, betyr at bøtene ikke har vært avskrekkende nok.

Håper de får en kjempebot på grunn av dette....

Dette er urettferdig mot de andre som tross alt forholder seg til regelverket og har tapt salg og/eller brukt masse ekstra på R&D for å konkurrere mot et juksende VAG-konsern.

 

(Så kan man alltids klage på at gjeldene Euro6-tester er dårlige, og lite relevante for reelle kjøremønstre. Men de er tross alt det beste man har per nå, frem til man har blitt enige om bedre standarder.)

Hvor leser du at disse bilene er produsert etter at "skandalen" oppsto?

Ingen steder, men synes det er ganske pussig at man fortsatt oppdager "nye" problemer.

Hvis dette er "nye" biler, og programvare som er utviklet etter at "skandalen" oppsto, er det jo enda værre.

Da har man et seriøst kulturproblem i VAG, og burde kaste ut alt som er av ledelse.

Men det virker ikke som de har tatt skandalen så veldig seriøst. Hvor mange millioner linjer med kode kan det være snakk om i disse systemene knyttet til justering av avgasser?

Dette burde jo være en "showstopper" for ALL utvikling av deres Dieselmotorer, og de burde satt alt de hadde på å komme til bunns i dette.

Å bruke to år på å finne ut av dette, er mye for en så "kritisk feil" som vi snakker om her, på tross av at dette sikkert er kompliserte prosesser og algoritmer.

EDIT: Kan være enig i at min setning "har de IGJEN like fullt jukset." blir litt feil. Forhåpentligvis er dette som du påpeker et "gammelt" uoppdaget problem, så setningen burde være: "har de like fullt FORTSATT å jukse." eller noe i den duren.

Altså . Regelverket er rimelig komplekst. Det KBA i samarbeid med Audi her har funnet ut er at EGR ligger inne litt for lite i oppvarmingsperioden og at dette kan gjøres bedre. Det er ikke påvisst noe direkte regelbrudd da NEDC krever varm motor.Ergo er det heller ikke snakk om en kritisk feil, dette er mer å anse som når Onkel Politi ber deg ha med vognkortet neste gang. Man har frivillig gått med på å utbedre noe som kan gjøres bedre. MEn dette hadde aldri blitt noen sak hvis de ikke var blitt tatt for Euro5 motoren.

 

Og dette gjelder altså, i flg andre kilder, biler med V6 diesel produsert fra 2013 og frem til i dag.

Takk for oppklarende svar!

Da er nok dette litt storm i et vannglass, og så hopper media ukritisk på uten å nyansere...

I så fall virker dette mer som forbedringer man bør gjøre.

 

Dette gjelder nok flere bilfabrikanter også. F.eks. mistenker jeg at en del er litt gniene på AdBlue-forbruket. Sikkert innenfor regelverket, men noe som kan forbedres i forhold til reell bruk.

 

Det har du nok rett i. Jeg vet at den nyutviklede rekke6 dieselen til Mercedes bruker noe mer AdBlue. Men det er jo samtidig en Euro 6,2 motor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva? Jeg trodde fossilfantastene sa at alle mulige typer utslipp ble effektivt soppet av Euro 6, så derfor kunne man like gjerne fortsette å kjøre dieselbil for luftkvalitetens skyld?

Du tror nok mye rart du.. Hvor mye tror du dette påvirker luftkvaliteten da? Tror du Johaug gikk mye fortere med leppekrem også?

 

Hvordan utslipp av partikler påvirker luftkvaliteten? Særlig når de må jukse for å få det til å se ut som det renser bedre enn det faktisk gjør?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...