G Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 (endret) Er du en sånn som kjører 3 i bredden på en 4-felts motorvei også da? Hva vil du frem til? En 4-felts motorvei har 2 felt i hver kjøreretning. Om en drar det til rundkjøringen, så forventer jeg rett og slett oppmarkerte felt inne i rundkjøringen dersom den skal ha flere enn 1 felt. En behøver jo ikke gjøre livene våres særlig mye mer vanskelig. Vegvesenet må også følge det norske lovverket. Hva en på Vegvesenet måtte mene, eller NAF for den saks skyld, opp i mot hva en advokat/dommer ville mene, er kanskje to forskjellige syn. Selv om det ved gode definisjoner i lovverket kan tolkes på samme måte av flere aktører. Nei, jeg stoler ikke 100 % på Statens Vegvesen. Da stoler jeg mer på Høyesterett. Men selvsagt så vil jo mye av det Statens Vegvesen sier stemme, men det behøver ikke å bety 100 %. Endret 24. januar 2018 av G 1 Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Er du en sånn som kjører 3 i bredden på en 4-felts motorvei også da? Hva vil du frem til? En 4-felts motorvei har 2 felt i hver kjøreretning. Om en drar det til rundkjøringen, så forventer jeg rett og slett oppmarkerte felt inne i rundkjøringen dersom den skal ha flere enn 1 felt. En behøver jo ikke gjøre livene våres særlig mye mer vanskelig. Vegvesenet må også følge det norske lovverket. Hva en på Vegvesenet måtte mene, eller NAF for den saks skyld, opp i mot hva en advokat/dommer ville mene, er kanskje to forskjellige syn. Selv om det ved gode definisjoner i lovverket kan tolkes på samme måte av flere aktører. Nei, jeg stoler ikke 100 % på Statens Vegvesen. Da stoler jeg mer på Høyesterett. Men selvsagt så vil jo mye av det Statens Vegvesen sier stemme, men det behøver ikke å bety 100 %. Hvis du ikke klarer å forholde deg til at det kan være mer enn ett felt i en rundkjøring selv om det ikke er oppmerket, så må du jo ha en del utfordringer i trafikken forøvrig. Jeg sier ikke at noen skal stole blindt på noen, men man må være fleksibel i trafikken og ha en viss grad av tiltro til de som utformer og skaper lover og regler for bruk av motoriserte kjøretøy og veiene de brukes på. Det er strengt tatt de/det som skal sikre at vi har så like som mulig tolkninger av hvordan vi skal ferdes. Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Hvis du ser på hele veien i et større perspektiv, vil den neste rundkjøringen gi en god indikasjon på filvalg: Skal du rett frem eller til høyre i neste rundkjøring, velg høyre felt. Skal du til venste i neste rundkjøring, velg venstre felt. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 (endret) En 4-felts motorvei har 2 felt i hver kjøreretning. Om en drar det til rundkjøringen, så forventer jeg rett og slett oppmarkerte felt inne i rundkjøringen dersom den skal ha flere enn 1 felt. En behøver jo ikke gjøre livene våres særlig mye mer vanskelig. Vegvesenet må også følge det norske lovverket. Hva en på Vegvesenet måtte mene, eller NAF for den saks skyld, opp i mot hva en advokat/dommer ville mene, er kanskje to forskjellige syn. Selv om det ved gode definisjoner i lovverket kan tolkes på samme måte av flere aktører. Nei, jeg stoler ikke 100 % på Statens Vegvesen. Da stoler jeg mer på Høyesterett. Men selvsagt så vil jo mye av det Statens Vegvesen sier stemme, men det behøver ikke å bety 100 %. Hvis du ikke klarer å forholde deg til at det kan være mer enn ett felt i en rundkjøring selv om det ikke er oppmerket, så må du jo ha en del utfordringer i trafikken forøvrig. Jeg sier ikke at noen skal stole blindt på noen, men man må være fleksibel i trafikken og ha en viss grad av tiltro til de som utformer og skaper lover og regler for bruk av motoriserte kjøretøy og veiene de brukes på. Det er strengt tatt de/det som skal sikre at vi har så like som mulig tolkninger av hvordan vi skal ferdes. Jeg forholder meg til påkjøringsfeltenes oppmerking da. Men hvor vanskelig er det å markere en linje som deler 2 felt da? Dersom det ikke er noen påkjøringsfelt oppdeling, så behandler jeg rundkjøringen som at den kun inneholder 1 felt å kjøre i. Tror ikke det er gal måte å tolke ting på. At folk ønsker ting annerledes i rush-trafikken er ikke min feil. Endret 25. januar 2018 av G Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Dersom det ikke er noen påkjøringsfelt oppdeling, så behandler jeg rundkjøringen som at den kun inneholder 1 felt å kjøre i. Tror ikke det er gal måte å tolke ting på. At folk ønsker ting annerledes i rush-trafikken er ikke min feil. Jo, det er din feil, når du vet at en rundkjøring har to felt når det er plass til to biler i bredden, men aktivt velger å ikke forholde deg til det. Da både stjeler du kapasitet, og du kjører ikke særlig smart. 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 (endret) Dersom det ikke er noen påkjøringsfelt oppdeling, så behandler jeg rundkjøringen som at den kun inneholder 1 felt å kjøre i. Tror ikke det er gal måte å tolke ting på. At folk ønsker ting annerledes i rush-trafikken er ikke min feil. Jo, det er din feil, når du vet at en rundkjøring har to felt når det er plass til to biler i bredden, men aktivt velger å ikke forholde deg til det. Da både stjeler du kapasitet, og du kjører ikke særlig smart. Nå begynner denne diskusjonen å dra ut. Men, jeg skal besvare det du hevder der. Breddeoppbyggelse av rundkjøringer har å gjøre med at store lange kjøretøy skal greie å komme igjennom disse (semi-trailere). Det kan like fullt være et enslig felt på tross av romslig bredde. Jeg vil påstå at måten påkjøringen er bygget opp på (med et eller to felt), har mer å si for hvordan man skal tolke det. Så dersom noen kommer bakfra i påkjøringsfeltet og jeg f.eks. valgt å legge meg ytterst eller dead center, og en ADHD-trafikkant da som nevnt stod bak meg i kø, og gnir seg opp i mot lakken på bilen min ved å legge seg innerst i rundkjøring og fysisk presse seg på meg. Hvem har da feilen? Jo han tullingen som lå bak og tvang seg på med skadeforvoldelse. Jeg anbefaler deg å ta en omprat med kjøreskolelæreren din jeg. Så kan vi se om han støtter deg eller meg. Endret 25. januar 2018 av G 1 Lenke til kommentar
teitur Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Problemet med å markere feltene i en gjennomsnittlig norsk rundkjøring er vel at den malinga nesten ikke hadde rukket å tørke før den var slitt vekk. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 26. januar 2018 Del Skrevet 26. januar 2018 Jeg anbefaler deg å ta en omprat med kjøreskolelæreren din jeg. Så kan vi se om han støtter deg eller meg. Jeg ville vært veldig spent på om kjøreskolene er enig med lovverket og statens vegvesen, eller deg. Mest sannsynligvis ikke det siste Selvfølgelig får bilen bak skyld i eksempelet du kommer med. Det ville vedkommende gjort uansett om det var 1 eller 10 felt i rundkjøringen. Det er fortsatt kritikkverdig at du velger å aktivt kjøre etter egen tolkning, når det er så klart hvordan du faktisk skal forholde deg til det. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 26. januar 2018 Del Skrevet 26. januar 2018 Nå kom vi litt på glid da. Når du er enig om hvordan man ikke skulle oppføre seg med det bak-i-fra eksempelet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå