Gå til innhold

Rundkjøring & filvalg


Abellen

Anbefalte innlegg

Hvilken fil (indre eller ytre) skal man legge seg i rundkjøring når man skal rett frem, der det er to filer i utkjøringen?

 

Det er ingen merking, og akkurat nå virker det som det er helt tilfeldig hvilken fil folk legger seg i.

 

Rundkjøringen er forøvrig den like før knappetunnelen ved Sandeiedet bussterminal her i Bergen.

 

ef4d1a22b3b49a3fda08da98f9da3138.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis rundkjøringen er uten merking, men bred nok til to biler i bredden, kan du i teorien ligge i høyre felt uansett hvor du vil kjøre ut. Det er kanskje ikke det beste for trafikkavviklingen i alle tilfeller, men ikke ulovlig. På den måten slipper du å forholde deg til vikeplikt ved feltskifte gjennom rundkjøringen. Den er jo heller ikke noe annerledes enn en vanlig trearmet rundkjøring (bare at den har en ekstra innkjøring). Dette er jo den typen rundkjøringer som gjerne får "egne regler" av lokale. 

 

så jeg vil si det er valgfritt hvor du plasserer deg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Normen er å ligge til høyre (ytterst) om man skal rett frem. Unntaket er her om man vil inn i venstre fil ved utgangen. Da kan du greit legge deg innerst. Da har man naturligvis vikeplikt for de som ligger utenfor, men i den beskrevne situasjonen burde ikke det skje med mindre noen velger å ligge ytterst selv om de skal mot venstre. (Men det er ikke tilfelle i alle rundkjøringer)

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Hvilken fil (indre eller ytre) skal man legge seg i rundkjøring når man skal rett frem, der det er to filer i utkjøringen?

 

Det er ingen merking, og akkurat nå virker det som det er helt tilfeldig hvilken fil folk legger seg i.

 

Rundkjøringen er forøvrig den like før knappetunnelen ved Sandeiedet bussterminal her i Bergen.

 

ef4d1a22b3b49a3fda08da98f9da3138.jpg

 

På foto ser det ikke ut til at det blir to filer i den rundkjøringen der. Så dette behøver du sannsynligvis ikke bekymre deg for. Ytterfil, dersom du vil være sikker på ikke å tabbe deg ut (gitt at det blir slik kjøring der da). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil si du kan ligge i begge feltene, sålenge du ikke skifter fil i rundkjøringen.

 

 

Altså i venstre fil kan du kjøre enten helt rundt eller rett frem og ut av rundkjøring i venstre fil.

 

Kjører du inn i rundkjøring kan du kjøre rett frem og ut av rundkjøring i høyre feil.

 

 

Men i alle rundkjøringer som ikke er oppmerket bør du anta at andre sjåfører bryter vikeplikt og kjører feil :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi har en slik en i Lillehammer. Skal du rett frem (uansett hvilken fil du skal inn i), så legger du deg til høyre og blinker etter første høyre ut.

 

Flyfotoen sier at det blir en flaskehals-exit før dobbelfila, så dette er en ikke-sak. Men tegningen skal følges som jeg beskrev over.

Lenke til kommentar

Regelen er vel å ligge i høyre fil om man skal rett frem, men da må man holde seg til høyre fil i den nye avkjøringen.. Legger man seg på venstre side, må man legge seg i venstre/forbikjøringsfeltet.

 

Du står jo helt fritt til å skifte felt underveis. Kjører du i venstre felt (innerst) i rundkjøringen, har du vikeplikt for alle i høyre felt (ytterst), også når du skal ut av rundkjøringen, uansett om du skal i høyre eller venstre felt på veien du svinger av på,.

Lenke til kommentar

 

Regelen er vel å ligge i høyre fil om man skal rett frem, men da må man holde seg til høyre fil i den nye avkjøringen.. Legger man seg på venstre side, må man legge seg i venstre/forbikjøringsfeltet.

 

Du står jo helt fritt til å skifte felt underveis. Kjører du i venstre felt (innerst) i rundkjøringen, har du vikeplikt for alle i høyre felt (ytterst), også når du skal ut av rundkjøringen, uansett om du skal i høyre eller venstre felt på veien du svinger av på,.

 

Men da har du lagt deg i feil fil om du skal legge deg i høyre, kan jo ikke stoppe opp mitt i rundkjøringen for å la andre slippe inn på høyrefilen du har lyst inn i, da blir det fult kaos :p

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

 

 

Regelen er vel å ligge i høyre fil om man skal rett frem, men da må man holde seg til høyre fil i den nye avkjøringen.. Legger man seg på venstre side, må man legge seg i venstre/forbikjøringsfeltet.

 

Du står jo helt fritt til å skifte felt underveis. Kjører du i venstre felt (innerst) i rundkjøringen, har du vikeplikt for alle i høyre felt (ytterst), også når du skal ut av rundkjøringen, uansett om du skal i høyre eller venstre felt på veien du svinger av på,.

 

Men da har du lagt deg i feil fil om du skal legge deg i høyre, kan jo ikke stoppe opp mitt i rundkjøringen for å la andre slippe inn på høyrefilen du har lyst inn i, da blir det fult kaos :p

 

 

Ikke heldig for trafikkavviklingen, men du er fortsatt ytterst i rundkjøringen og de innenfor deg har vikeplikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis rundkjøringen er uten merking, men bred nok til to biler i bredden, kan du i teorien ligge i høyre felt uansett hvor du vil kjøre ut. Det er kanskje ikke det beste for trafikkavviklingen i alle tilfeller, men ikke ulovlig. På den måten slipper du å forholde deg til vikeplikt ved feltskifte gjennom rundkjøringen. Den er jo heller ikke noe annerledes enn en vanlig trearmet rundkjøring (bare at den har en ekstra innkjøring). Dette er jo den typen rundkjøringer som gjerne får "egne regler" av lokale. 

 

så jeg vil si det er valgfritt hvor du plasserer deg. 

Dette er tolkningen jeg også kommer frem til. Jeg tar utgangspunkt i at rundkjøringen har stor nok plass til to biler i bredden.

 

Skal en ta 2. avkjørsel ("rett frem"), så er den beste løsningen for trafikkavviklingen å ligge til venstre inn i rundkjøringen (innerst), for deretter å legge seg over i høyrefeltet (det ytterste) før man kjører ut. Dette fordrer at feltene inn ikke er merket med påbudt kjørefelt-skilt. Når en bytter fra det innerste feltet til det ytterste, har en vikeplikt.

 

Men - den beste løsningen tfor trafikkavvikling er ikke nødvendigvis hva reglene sier.

 

Jeg vet ikke om noen regel som sier at man skal legge seg innerst, og gjøre som jeg skildret først. Jeg mener at det er fullt mulig å legge seg ytterst, og kjøre ut i hvilket som helst felt av de to. Biler som ligger innerst i rundkjøringen, vil ha vikeplikt for deg (på grunn av regler for feltskifte). En må uansett bevege seg ut i ytterste felt for å komme ut av en slik rundkjøring.

 

Jeg vil presisere at dette er min tolkning, og jeg er usikker på hvorvidt jeg har oversett noe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rundkjøringen ser vel litt mer komplisert ut en den er, er jo bare to avkjøringer om man ikke skal snu og kjøre tilbake...

 

Så vil vel tro at de fleste som kjenner til rundkjøringen vil legge seg til venstre og kutte svingen raskt inn og fortsette videre inn på høyre felt. Mens de som ikke kjenner til rundkjøringen vil holde seg på høyresiden.. og fortsette ut på høyre felt også.

 

Noe som jeg tror vil skape farlige situasjoner, de som holder seg på indre felt vil kunne få en bil som vil inn på samme felt i blindsonen...

 

EDIT:

Tipper det vil komme noen veioppmerking eller skilting etterhvert :)

 

Kan vel legge til at en GPS trolig ville sagt: Hold til høyre, ta så av andre avkjørsel.. Og folk havner i motsatt kjørevei inn i en tunnell :p

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

 

På foto ser det ikke ut til at det blir to filer i den rundkjøringen der. Så dette behøver du sannsynligvis ikke bekymre deg for. Ytterfil, dersom du vil være sikker på ikke å tabbe deg ut (gitt at det blir slik kjøring der da). 

 

"Dersom det er plass til to biler i bredden, har rundkjøringen to kjørefelt, selv om feltene ikke er oppmerket"

 

 

Motto er å ikke stole på hva Vegvesenet mener i slike saker.

 

At det ved rush-trafikk lar seg gjøre å bytte lakk med bilen ved siden av, synes ikke jeg at gjør rundkjøringen til 2-felts. Dersom Vegvesenet/Staten hadde ønsket 2 biler i bredden så hadde de laget bredere påkjøringsfelt. Jeg anser rundkjøringer uten feltlinjer for 1-felts, så får alle andre synes at jeg er en idiot i trafikken  :wee:

Lenke til kommentar

 

På foto ser det ikke ut til at det blir to filer i den rundkjøringen der. Så dette behøver du sannsynligvis ikke bekymre deg for. Ytterfil, dersom du vil være sikker på ikke å tabbe deg ut (gitt at det blir slik kjøring der da). 

 

"Dersom det er plass til to biler i bredden, har rundkjøringen to kjørefelt, selv om feltene ikke er oppmerket"

 

 

Er du en sånn som kjører 3 i bredden på en 4-felts motorvei også da?

Lenke til kommentar

Motto er å ikke stole på hva Vegvesenet mener i slike saker.

 

At det ved rush-trafikk lar seg gjøre å bytte lakk med bilen ved siden av, synes ikke jeg at gjør rundkjøringen til 2-felts. Dersom Vegvesenet/Staten hadde ønsket 2 biler i bredden så hadde de laget bredere påkjøringsfelt. Jeg anser rundkjøringer uten feltlinjer for 1-felts, så får alle andre synes at jeg er en idiot i trafikken  :wee:

 

Motto må jo være å stole på de som har definisjonsmakt på hvordan vei- og trafikksystemene våre fungerer og anvende dette etter beste evne. Alt annet er å skape usikkerhet og "lokale" normer som ofte kan være destruktive for trafikkflyten og for de som følger reglene.

 

Jeg vet nesten ikke om noen rundkjøringer som er så smale at man ikke uproblematisk kan kjøre to ved siden av hverandre. Utfordringen er at det er mange som ikke gidder å svinge ut langs høyre side når de ligger ytterst, og derfor kutter innerste felt. At du aktivt misbruker systemet rundkjøringer og potensielt skaper unødvendige situasjoner får du stå for selv, men bra er det ikke.

 

 

Er du en sånn som kjører 3 i bredden på en 4-felts motorvei også da?

Hva vil du frem til? 

Lenke til kommentar

 

Hvis rundkjøringen er uten merking, men bred nok til to biler i bredden, kan du i teorien ligge i høyre felt uansett hvor du vil kjøre ut. Det er kanskje ikke det beste for trafikkavviklingen i alle tilfeller, men ikke ulovlig. På den måten slipper du å forholde deg til vikeplikt ved feltskifte gjennom rundkjøringen. Den er jo heller ikke noe annerledes enn en vanlig trearmet rundkjøring (bare at den har en ekstra innkjøring). Dette er jo den typen rundkjøringer som gjerne får "egne regler" av lokale. 

 

så jeg vil si det er valgfritt hvor du plasserer deg. 

Dette er tolkningen jeg også kommer frem til. Jeg tar utgangspunkt i at rundkjøringen har stor nok plass til to biler i bredden.

 

Skal en ta 2. avkjørsel ("rett frem"), så er den beste løsningen for trafikkavviklingen å ligge til venstre inn i rundkjøringen (innerst), for deretter å legge seg over i høyrefeltet (det ytterste) før man kjører ut. Dette fordrer at feltene inn ikke er merket med påbudt kjørefelt-skilt. Når en bytter fra det innerste feltet til det ytterste, har en vikeplikt.

 

Men - den beste løsningen tfor trafikkavvikling er ikke nødvendigvis hva reglene sier.

 

Jeg vet ikke om noen regel som sier at man skal legge seg innerst, og gjøre som jeg skildret først. Jeg mener at det er fullt mulig å legge seg ytterst, og kjøre ut i hvilket som helst felt av de to. Biler som ligger innerst i rundkjøringen, vil ha vikeplikt for deg (på grunn av regler for feltskifte). En må uansett bevege seg ut i ytterste felt for å komme ut av en slik rundkjøring.

 

Jeg vil presisere at dette er min tolkning, og jeg er usikker på hvorvidt jeg har oversett noe. 

 

 

Finnes en (nesten) tilsvarende rundkjøring ved avkjøringen til Rikshospitalet på Ring3:

https://www.google.no/maps/@59.9466721,10.7225164,89m/data=!3m1!1e3?hl=no

 

Under broa under ringen er det to felter avskilt med stiplet linje (Ser ikke så godt stiplingen på google maps), men i feltet inn i rundkjøringen fra "Torgny Segersteds vei" er det kun ett bredt felt inn, men hvor det fint er plass til to biler. I forhold til trafikkavvikling burde man laget to felter inn i rundkjøringen, der innerste/venstre felt gjelder de som skal under brua, og ytterste/høyre de som skal østover ut på ringen. Men siden det ikke er oppmerket, legger jeg meg alltid til høyre når jeg skal i det høyre feltet ut under broa.

 

Dette skaper noen gang situasjoner når det kommer en som legger seg til venstre i "inn-armen", men så skal ut i det høyre feltet under broa. (Vedkommende tror da at alle som ligger til venstre inn i rundkjøringen skal østover ut på ringen)

 

EDIT: Skriveleif + sitiuasjonen sett fra bakken der man kjører inn:

https://www.google.no/maps/@59.9464716,10.7226818,3a,75y,358.32h,81.58t/data=!3m6!1e1!3m4!1sP-9gA9suqhUmF0civ_SbFQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=no

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Rundkjøringen ser vel litt mer komplisert ut en den er, er jo bare to avkjøringer om man ikke skal snu og kjøre tilbake...

 

Så vil vel tro at de fleste som kjenner til rundkjøringen vil legge seg til venstre og kutte svingen raskt inn og fortsette videre inn på høyre felt. Mens de som ikke kjenner til rundkjøringen vil holde seg på høyresiden.. og fortsette ut på høyre felt også.

 

Noe som jeg tror vil skape farlige situasjoner, de som holder seg på indre felt vil kunne få en bil som vil inn på samme felt i blindsonen...

 

EDIT:

Tipper det vil komme noen veioppmerking eller skilting etterhvert :)

 

Kan vel legge til at en GPS trolig ville sagt: Hold til høyre, ta så av andre avkjørsel.. Og folk havner i motsatt kjørevei inn i en tunnell :p

Er akkurat dette som er problemet.

 

Kan jo bruke denne tråden som dokumentasjon til Statens vegvesen hvor forvirrende denne rundkjøringen kan være til tider.

 

Har sett veldig mange nesten ulykker i akkurat denne rundkjøringen. Jeg personlig legger meg til venstre, men er ekstra oppmerksom om noen ligger i blindesonen min når jeg legger meg ut igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...